Damjana Kolar

 |  Kultura

Kompleksna študija o človeških značajih

© Damjan Švarc

V SNG Maribor bodo 23. maja ob 20.00 s premiero intimne drame Garderober zaključili letošnjo sezono. Navdih za dramo iz odrskega zakulisja je avtor Ronald Harwood črpal iz osebne izkušnje, ko je pet let služboval kot osebni garderober Donalda Wolfita, glavnega igralca v Shakespearovi potujoči skupini. Po dramski predlogi, ki je bila krstno uprizorjena leta 1980 v The Royal Exchange Theatre v Manchestru, je leta 1983 napisal scenarij za istoimenski film ter si zanj prislužil nominacijo za oskarja. Na slovenskih odrih so bile do zdaj uprizorjene tri njegove igre: Garderober (SSG Trst, 1993), Na čigavi strani (MGL, 2003) in Kvartet (Šentjakobsko gledališče, 2012).Več>>

Zgodba govori o velikem igralcu, vodji gledališke skupine, Siru, ki doživi psihični in fizični kolaps, a kljub temu večerne predstave Kralja Leara–že dvestosedemindvajsete–noče odpovedati. Njegov razumevajoči garderober Norman ga v zakulisju pripravlja na vlogo in edini v gledališki skupini verjame, da bo ta večer Sir/Lear stal na odru v vsej svoji mogočnosti. Tragedija pa se začne počasi, kot gledališka megla, valiti čez rob odra v zakulisje.

Gre za  "kompleksno študijo o človeških značajih, še zlasti, kakor se ti kažejo v gledaliških institucijah. Gre za arhetip gledališkega življenja, prek katerega se na subtilen način razkrivajo gledalcem nevidni vzvodi delovanja gledališkega zakulisja, še zlasti psihologija medosebnih odnosov," je zapisal dramaturg Vili Ravnjak.

Sodobno zaostrena interpretacija je nastala v režiji črnogorskega režiserja mlajše generacije Veljka Mićunovića, ki je čas vojne, v katerega je Harwood postavil svojo dramo, prenesel v medsebojne odnose. „Zdaj bobnijo posamezniki; Sir, ki je do zadnjega diha gonjen z Learom, se ne zaveda, da–medtem ko s poslednjimi močmi drvi proti aplavzu–v resnici z veliko hitrostjo drvi v prepad.“