Damjana Kolar

 |  Kultura

Novodobno suženjstvo

V Stolpu Škrlovec v Kranju bodo danes, 20. oktobra ob 20.00 uprizorili dramo Hilda, sodobne francoske avtorice Marie NDiaye, ki nas z zgodbo o brezsrčnem izkoriščanju elit vedno znova pretrese. Predstavo, ki je nastala v koprodukciji Prešernovega gledališča Kranj in ŠKUC gledališča Ljubljana, je režiral Alen Jelen. Več>>

Drama odpira problem neoliberalističnega načina nadvlade bogatih nad revnimi in sprevrženosti razmerja med Gospodarjem in Hlapcem. Čeprav se ima gospa Lemarchand za levičarko, ki nasprotuje vsaki obliki služenja in zavrača uporabo besede "suženj," njena dejanja pričajo o nasprotnem, saj nad svojo hišno pomočnico izvaja popoln nadzor, ki Hildo psihično in fizično uničuje, hkrati pa uničuje tudi njo samo. Poleg vsakdanje tlake Gospodarica namreč od Hilde zahteva predvsem absolutno predanost in ljubezen. Prav ta čustvena odvisnost je tista, ki perverzno briše mejo med Gospodarjem in Hlapcem in ki problem nadvlade z družbenega premakne na področje globlje človeške eksistence.

"V odlično napisani drami o hišni pomočnici Hildi je v ospredju novodobno suženjstvo. Zgodba o Hildi, ki ji nikoli ne vidimo obraza, me vsakokrat znova pretrese in razjezi. V Hildi so zajete tragedije vseh brezpravnih in nemočnih, poštenih delavcev , ki so jih in jih še izkoriščajo politične elite–leve in desne provenience–za svoje bogatenje, brezvestni lastniki privatiziranih podjetij, neoliberalna ekonomija in brezpravna država. Te trgovce z ljudmi in našimi usodami poznamo in jih vsak dan vidimo na televizijskem ekranu! Kako srhljiva je zgodba o Hildi! In kako resnična," je zapisal režiser Alen Jelen.

Marie NDiaye je ena izmed najvidnejših sodobnih francoskih pisateljic in dramatičark, avtorica sedmih romanov in zbirke kratkih zgodb, napisala pa je tudi vrsto dram in scenarijev. Njeno dramo Papa doit manger (Očka mora jesti) so kot drugo besedilo ženske avtorice uprizorili v Comedie Française, romana Rosie Carpe (2001) in Tri močne ženske (Trois femmes puissantes, 2009) pa sta prevedena tudi v slovenščino. Za Tri močne ženske je Marie NDiaye prejela tudi prestižno Goncourtovo nagrado, za Rosie Carpe pa nagrado femina.