Damjana Kolar

 |  Kultura

Zgodba o prepovedani ljubezni

V Cankarjevem domu bo danes, 10. novembra ob 19.30 z baletom Ana Karenina na glasbo Petra Iljiča Čajkovskega in v koreografiji Lea Mujića, gostoval Balet Hrvaškega narodnega gledališča iz Zagreba. Eden najbolj znanih romanov svetovne književnosti, ki izpod peresa Leva Nikolajeviča Tolstoja razgrinja zgodbo o strastni in prepovedani ljubezni Ane Karenine, poročene ženske in matere do mladega grofa Vronskega, je ponudil navdih številnim gledališkim in filmskim avtorjem.

Zgodba o tragični junakinji, pripravljeni umreti zaradi svoje velike ljubezni, je prvo baletno uprizoritev doživela šele leta 1972 na odru moskovskega Velikega gledališča (Boljšoj teatra) na glasbo Rodiona Ščedrina in v koreografiji slavne Maje Pliseckaje; od takrat je literarno predlogo poustvarilo kar nekaj velikih baletnih skupin. Zagrebška postavitev je že ob premieri, ki je bila 4. aprila 2014,  prepričala z opazno kakovostjo umetniške zasnove, vrhunsko izvedbo in doživetim plesom ter se takoj uveljavila kot repertoarna uspešnica. 

Kritiki so poudarili "trdno dramaturško izhodišče koreografa, premišljen izbor glasbe velikega ruskega romantika in dramsko napet lok predstave, ki presega okvirje neoklasično-modernega baleta in se uveljavlja kot zelo estetizirano plesno gledališče z izjemnimi igralskimi stvaritvami celotnega zagrebškega baletnega ansambla."

Tokratna baletna uprizoritev se, po besedah avtorice odrske priredbe in dramaturginje Valentine Turcu, ukvarja z občutki, odnosi in trajanjem, fizičnim in metafizičnim, z razumevanjem in sprejemanjem nas samih. Tolstoj se vpraša: Biti živo truplo ali mrtev grešnik? To je tudi temeljno vprašanje te baletne uprizoritve. Od avtorja smo ga prevzeli skorajda v dobesednem pomenu. Zelo jasno in lahko smo se opredelili. Zaradi bližine smrti smo neverjetno živi!