Damjana Kolar

 |  Kultura

Novo branje Cankarjevih Hlapcev

Na velikem odru SSG Trst bodo danes, 20. marca ob 20.30 premierno uprizorili dramo Ivana Cankarja Hlapci (1910) v režiji Sebastijana Horvata in priredbi Milana Markovića Matisa. Gre za sodobno, nenavadno, angažirano, prodorno, novo branje enega najbolj znanih in kontroverznih slovenskih dramskih del, ki bo skoraj sto let po krstni uprizoritvi v Trstu leta 1919 nastavilo publiki zrcalo presenetljivo aktualnih vprašanj ter od nje zahtevalo aktiven pristop k snovi in uprizoritvi. Cankarjevi Hlapci namreč ne poznajo ravnodušnih bralcev in gledalcev, saj je taka od samega začetka tudi zgodba tega bolečega, etično, socialno in politično nabitega besedila, od prve cenzure, do protestnih shodov 21. stoletja.

Ivan Cankar, ki je v svojih delih neusmiljeno seciral slovensko dušo in duhovito bičal ozkosrčenga duha svojih sodobnikov, nas v Hlapcih še danes sooča s problemom našega nacionalnega značaja. Povolilno dogajanje je postavil v učiteljsko zbornico, saj so prav učitelji tisti, ki kujejo (samo)zavest bodočih rodov. Ko novo izvoljena oblast pomaha z bičem, večina njih že upogne hrbet in obrne plašč, razen Jermana, ki se srčno upre poenotenju stališč in prevrednotenju vrednot.

Drama Hlapci je zgodba o ljudeh brez pokončne in etične drže, ki v življenju in poklicu nedosledno (in neodgovorno) sledijo vetru interesa in opuščajo svoje ideale. Nastala je iz osebne stiske, univerzalne okoliščine in dinamike pa ostajajo nespremenjene, saj gre za večno, etično vprašanje, ki se ponavlja v odnosu do oblasti in družbe. Zato je smiselno, da si tudi danes zastavljamo vprašanja, ki jih dramaturg te uprizoritve Milan Marković Matis našteva v svojem prispevku za gledališki list: "Kdo so hlapci? To na videz povsem preprosto, celo banalno vprašanje je bilo pred sto leti prav tako smiselno zastaviti kot danes. Je hlapec nekdo, ki se boji povzdigniti glas nad avtoriteto, ali nekdo, ki uporniku kuha, mu pospravlja in čisti? Ali pa so hlapci preprosto rezultat realnosti odtujenega dela v kapitalistični družbi?"

V naslovni vlogi Jermana bo nastopil Radko Polič, njegov alter-ego kot mladi Jerman pa bo Romeo Grebenšek. Scenografijo je podpisal Jürgen Kirner, stalni sodelavec svetovno znanih gledaliških in opernih režiserjev ter koreografov, kostume pa uveljavljena Belinda Radulović. Izvirno glasbo je napisal skladatelj Drago Ivanuša, avtor gledaliških in filmskih kulis (med drugimi tudi za filme Jana Cvitkoviča). V vlogi Jermana bo nastopil Radko Polič, njegov alter-ego kot mladi Jerman pa bo Romeo Grebenšek.