Damjana Kolar

 |  Kultura

Razmerje med mestom in podeželjem

V okviru razstavnega cikla Prepih bodo jutri, 5. maja ob 19.00 v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova odprli razstavo arhitektke in vizualne umetnice Polonce Lovšin z naslovom Zemlja, voda, vrt, svoboda, ki se v svojem delu osredotoča na samoorganizirane inicitive ter alternativne oblike delovanja znotraj arhitekture in urbanizma. Zadnja leta se ukvarja z razmerjem med mestom in podeželjem ter raziskuje urbano kmetijstvo kot prakso, ki bo rešila podeželje, mesto, naravo in človeka. Njena dela so predelani vsakdanji uporabni predmeti za vzpodbujanje samooskrbnosti in ekološke občutljivosti, skupinski performansi in intervencije v javnem prostoru, fotokolaži, videi in animacije.

V mestih zadnja leta nastajajo skupnostni vrtovi na katerih poleg vrtnarjenja poteka samoorganiziranje, samoupravljanje in testiranje raznih modelov sobivanja. Nove generacije urbanih vrtičkarjev opozarjajo na pomen lokalne hrane, gojijo čebele, izmenjujejo semena, sadijo sadna drevesa in spreminjajo zapuščena zemljišča v vrtičkarske oaze. Pri tem se zavedajo pomena skupne akcije, saj delovanje v majhni skupini lahko prinese postopne spremembe v kulturi bivanja in dolgoročno na ekonomski, družbeni in politični ravni. Skupnostni vrt so v skupini Kud Obrat in s sodelovanjem okoliških prebivalcev postavili v središču Ljubljane, dogovor z mestom o začasni rabi brez najemnine pa je pomemben element njegovega delovanja.

Na tokratni razstavi so predstavljeni kolaži, ki postavljajo skupnostni vrt Onkraj gradbišča v zgodovinski okvir vrtičkarstva, ki temelji na individualnem vrtičkarstvu. Poleg kolažev razstavlja tudi zbirko predmetov povezanih z vrtičkarstvom, ki govorijo o zgodovini vrtičkarstva in o skupnostnem vrtnarjenju, o pravilih, samoorganizaciji, o naravni logiki stvari in naravi sami.

Med pomembnejše samostojne predstavitve Polonce Lovšin sodita razstavi Vsako jajce šteje v Centru in galeriji P74 v Ljubljani (2013) in Elektrisierende Träume/ Electrified Dreams v Kunstverein Gera v Nemčiji (2011). Sodelovala je na številnih skupinskih razstavah: Measures of Saving the World_Part 5 v galeriji Rotor v Gradcu (2014), na 7. trienalu sodobne umetnosti v Sloveniji U3 v +MSUM-u (2013) in festivalu animiranega filma Tricky Woman na Dunaju (2012). Je soustanoviteljica umetniške skupine Kud Obrat, znotraj katere skupaj z okoliškimi prebivalci soustvarja skupnostni vrt Onkraj gradbišča.