Igor Mekina

 |  Ekonomija

Ali Teslin najbolj ljudski električni avto prinaša revolucijo?

Tesla model S

Tesla model S
© WikiCommons

31. marec letos bi lahko bil še eden od prelomnih datumov - tokrat v avtomobilski industriji. Na ta dan bo namreč podjetje Tesla Motors v Los Angelesu predstavilo svoj doslej "najbolj ljudski" model električnega avtomobila. Ta naj bi bil nekakšen ne zgolj ameriški, pač pa svetovni "Volkswagen" (ljudski avto). Po dragem in prestižnem modelu S, ki stane najmanj okoli 80.000 evrov, pa do bolj terenskega modela X z vrati, ki se odpirajo navzgor, naj bi bil model 3 najbolj sprejemljiv za široko občinstvo. 

Kljub temu bo Teslin model 3 zaradi precejšnjega dosega z enim polnjenjem (preko 350 kilometrov) in sprejemljive cene, ki bo v ZDA znašala okoli 35.000 dolarjev, brez subvencij države verjetno najbolj uspešen Teslin avtomobil. Če mu bo v 21. stoletju na področju elektrifikacije avtomobilov uspelo to, kar je na področju množične uporabe avtomobilov v 20. stoletju uspelo Fordovemu modelu T sicer še ni povsem jasno, toda možnosti za to so vsak dan večje. Cena Teslinega modela 3, ki bo za okoli 20 odstotkov manjši od modela S, naj bi bila namreč kar okoli 50 odstotkov nižja od cene modela S.

To praktično pomeni, da se bo končna cena avtomobila v ZDA zlahka spustila pod 29.000 dolarjev - kar je že meja, kjer bi model 3 lahko konkuriral tudi avtomobilom srednjega razreda, kot so Audijev A 4 ali pa Hondin Accord, ki je sicer najbolj razširjen model avtomobila v ZDA. Tesla tako s svojim zadnjim modelom ne cilja več na prestižne kupce, pač pa na precej velik trg "običajnih" kupcev avtomobilov.

Avtomobil bo sicer prvič na voljo šele "konec leta 2017", vendar ga bo mogoče rezervirati že od 31. marca letos naprej, ob vplačilu predujma v višini 1000 dolarjev. To je precej manj, kot pa je bilo potrebno vplačati za "podpisano" verzijo modelov S in X (40.000 dolarjev) oziroma za njeno produkcijsko verzijo (5.000 dolarjev). Najprej bodo na voljo polno opremljene različice avtomobila, prvi pa jih bodo preko interneta lahko rezervirali Avstralci, ki bodo kot po navadi prvi vstopili v 31. marec. Številni kupci pa se menda že zbirajo pred poslovalnicami Tesle Motors tudi v ZDA, da bi lahko med prvimi naročili novi model. Nekateri bodo prišli tudi iz sosednjih držav, večinoma iz Kanade, mnogi pa bodo tudi v šotorih počakali na začetek prodajnega dne, tako da se pred Teslinimi prodajalnami v ZDA že ustvarja podobno pričakovanje, kot ga je ob predstavitvi svojih izdelkov uspelo ustvariti podjetju Apple.

Tesla sicer počasi povečuje proizvodnjo avtomobilov in jih je v četrtem četrtletju lanskega leta izdelala največ doslej oziroma 14.037 vozil. V drugi polovici leta naj bi število izdelanih vozil modela X povečali na tisoč na teden. Leta 2016 namerava Tesla odpreti tudi novih 80 prodajnih centrov, uspešno pa širi tudi infrastrukturo hitrih polnilnic. Nekatere med njimi se že nahajajo tudi v Sloveniji.

Zaradi uspehov Tesle so tudi drugi proizvajalci avtomobilov kljub trenutno nizkim cenam nafte pričeli resneje razmišljati o električnih avtomobilih. Vendar pa po dosegu in opremi noben drug model avtomobila še zmeraj ne dosega Teslinih avtomobilov, predvsem modela S. Ta model v številnih državah "zmaguje" kljub temu, da države povsod še ne dajejo subvencije ob nakupu električnih vozil. V Švici so na primer prodali več modelov S kot pa Mercedesov serije "S", BMW-jev serije 7, Porschejev Panamere in Avdijev A-8. Prodali so jih celo več kot Mercedesov razreda E. V ostali Evropi so prodali več modelov Tesle S kot pa so skupaj prodali Avdijev 7 in 8 ali BMW-jev 7 in 8 skupaj.

V Tesli upajo, da se bo ta uspeh ponovil z modelom 3. Med tistimi, ki spremljajo področje električnih vozil je večina v anketah ocenila, da bo Tesli že do konca letošnjega leta uspelo pridobiti 75.000 rezervacij za izdelavo avtomobilov. Najbolj resna konkurenca modelu 3 bo Chevroletov Bolt, ki prav tako ponuja več kot 200 milj dosega in bo kupcem na voljo že leto dni pred Teslinim modelom 3 leta 2016, hkrati pa ima za seboj korporacijo, ki že ima bogate izkušnje z izdelavo avtomobilov v ogromnih serijah.

Prav zaradi uspeha Teslinih modelov in z njo povezane popularizacije električnih avtomobilov so tudi nekateri vodilni v drugih velikih podjetjih morali priznati, da je Tesla izbrala pravilno strategijo in s tem, ko je stavila na električni pogon, precej prehitela ostale proizvajalce. Ti so se namreč po "Dieselgatu" znašli v resnih težavah zaradi vztrajanja pri zastareli in energetsko neučinkoviti ter okolju neprijazni tehnologiji. Tesla je namreč prvič pokazala, da električni avtomobili niso nujno slabotnejši od tistih z notranjim zgorevanjem, pač pa da so lahko cel močnejši, hitrejši in v vseh pogledih boljši. Prednost Teslinih vozil je na primer tudi mreža "Super polnilnic", ki omogočajo najvišjo hitrost polnjenja baterij.

Na nedavni tiskovni konferenci je tudi direktor Audijevega oddelka za baterije Stefan Niemand priznal, da so motorji z notranjim izgorevanjem že dosegli skrajne meje svoje učinkovitosti ter da je elektrifikacija zares nujen naslednji korak v avtomobilski industriji. "Nerad to priznam, toda pri Tesli so naredili vse čisto prav", je dejal Niemand. Tudi zato bo spremljanje tega, kar bo Tesla ob prvi predstavitvi "že voznega modela 3" razkrila 31. marca v Los Angelesu še toliko bolj zanimivo. Lahko bi bili priča novi revoluciji, ki bo avtomobilski svet okoli nas morda spremenila hitreje, kot bi to lahko pričakovali.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.