Damjana Kolar

 |  Kultura

Vojna drama o moralnem spopadu načel in pravil 

Od 1. septembra dalje bo v ljubljanskem Kinodvoru na ogled film Vojna, danskega režiserja in scenarista Tobiasa Lindholma, ki govori o človeških odločitvah in brezizhodnih situacijah, ki jih prinaša vojna v Afganistanu.  Gre za vojno dramo o moralnem spopadu načel in pravil, pa tudi o usodnih posledicah odločanja v okoliščinah, kjer nobena odločitev ni enoznačno pravilna ali napačna. Letošnji nominiranec za oskarja za najboljši tujejezični film.

Poveljnik Claus Pedersen je s svojimi vojaki nastanjen v Afganistanu. Medtem skuša njegova mlada žena Maria na Danskem živeti povsem vsakdanje življenje s tremi otroki, ki očeta že močno pogrešajo. Med neko rutinsko nalogo se Pedersenov vojaški vod znajde v navzkrižnem ognju. Da bi rešil težko ranjenega vojaka, poveljnik prekrši vojaški protokol in sprejme hipno odločitev, ki ima usodne posledice tako za tamkajšnje civilno prebivalstvo kot za Clausa in njegovo družino. Gre za zelo kompleksen film, ki postavlja v ospredje vprašanje – kaj narediti, ko na dlani ni pravega odgovora? Vojna ni politični film, ampak film, ki bo na novo opredelil razumevanje vojne v 21. stoletju.

"Nikoli nisem bil vojak. Nikoli nisem bil na bojišču. Vojno sem vedno zgolj opazoval v medijih in na filmu. Ko sem sklenil posneti ta film, sem moral zato poiskati ljudi, ki so bili priča vojni: danske vojake in talibanske bojevnike, sorodnike in begunce. Moral sem doumeti kompleksnost in logiko vojne, četudi si nisem obetal, da bi lahko razkril njen resnični obraz, saj ne verjamem, da takšna resnica obstaja. Hotel sem razumeti, da bi lahko povedal zgodbo o ljudeh v vojni, kajti oni so tisto, kar je resnično. In Vojna je zame film o njih. Nisem hotel vdreti med te ljudi z zahtevami in pričakovanji o njihovih čustvih. Menim, da je veliko bolj zanimivo ustvarjati situacije, v katerih opazujemo ljudi od zunaj, saj natanko tako živimo v svetu, med drugimi. Nobene potrebe ni, da bi gledalcem vsiljevali čustva likov. Kot družbena bitja smo izjemno usposobljeni za tolmačenje drugih, ne da bi morali ti izrekati svoja občutja. Vselej raje povem premalo kot preveč. Nekateri režiserji mislijo, da ljudje pred vstopom v dvorano svojo zavest in empatijo oddajo v garderobi. Zato jih zasipajo z vse vrste nepomembnimi detajli, ki odžirajo prostor in postanejo zadušljivi, namesto da bi gledalcu omogočili črpati iz lastnih izkušenj in se resnično poglobiti v film," je zapisal režiser.

Tobias Lindholm (1977, Danska) je leta 2007 diplomiral iz scenaristike na Danski nacionalni filmski šoli. Od leta 2010 je kot scenarist podpisal več epizod priljubljene in večkrat nagrajene danske televizijske serije Oblast (Borgen). S Thomasom Vinterbergom je sodeloval pri pisanju scenarijev za Vinterbergove filme Submarino (2010, nagrada nordijskega sveta), Lov (Jagten, 2012, nagrada za najboljšega igralca v Cannesu, evropska filmska nagrada za najboljši scenarij) in Komuna (Kollektivet, 2016, nagrada za najboljšo igralko v Berlinu). Leta 2010 je skupaj z Michaelom Noerom napisal in zrežiral zaporniško dramo R, ki ji je Danska nacionalna zveza filmskih kritikov prisodila nagrado bodil za najboljši film leta, Lindholm pa je poleg tega prejel še posebno pohvalo za scenaristični prispevek k filmoma R in Submarino. Avtorjev prvi samostojni celovečerec Ugrabitev (Kapringen, 2012), napet psihološki triler o ugrabitvi danske tovorne ladje v Indijskem oceanu, smo si lahko ogledali na rednem sporedu Kinodvora leta 2014. V Lindholmovem tretjem celovečernem filmu Vojna v glavni vlogi ponovno blesti danski igralec Pilou Asbæk.

6IJPIL2Kh8Q

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.