Damjana Kolar

 |  Kultura

Festival stop motion animacije

Spring Time Old Man

Spring Time Old Man

Od 27. do 30. oktobra bo v Salonu uporabnih umetnosti Maribor potekal 6. mednarodni filmski festival StopTrik, ki velja za prvi evropski festival posvečen umetnosti stop motion animacije. V štirih festivalskih dnevih bo ponudil aktualno produkcijo kratkih animiranih filmov zadnjih dveh let z vsega sveta: 43 filmov v programu Mednarodnega stop motion tekmovanja in 12 filmov v tekmovanju Borderlands, ki so bili izbrani izmed več kot dvesto prijavljenih filmov.

Leta 2011 je poljsko-slovenska festivalska organizacijska ekipa (Michal Bobrowski, Olga Bobrowska in Lucija Smodiš) v sodelovanju z zavodom Pekarna Magdalenske mreže vzpostavila prvi festival StopTrik. Ideja o StopTriku se je porodila iz prepričanja organizatorjev, da stop motion animacija s svojo "analogno naravo" ter tehnološko dostopnostjo lahko nagovarja ne samo profesionalno, temveč tudi najširšo publiko. Prvi eksperimenti s stop motion animacijo segajo približno sto let nazaj, danes pa ima omenjena tehnika status visoko cenjene umetniške zvrsti z bogato tradicijo. Med profesionalnimi animatorji in amaterji ohranja aktualnost navkljub invaziji sodobne tehnologije in 3D animacije.

Stop motion animacija je posebna analogna trodimenzionalna tehnika, v okviru katere so tridimenzionalni objekti najprej fotografirani sličico za sličico, nato pa oživljeni skozi prikaz gibanja. Festival se odvija v Sloveniji in na Poljskem ter predstavlja lokalno, nacionalno in mednarodno stop motion produkcijo in ostaja edini evropski festival stop-motion animacije.

Letošnja osrednja tema festivala je “propaganda”, ki je tudi vsebinska iztočnica za program Retrospektiva, v okviru katerega si bo mogoče ogledati tri kurirane selekcije: Stop motion agitacija (kurator: Michal Bobrowski), Polnočni film: Ekranska tesnoba (izbor je posvečen avtorskim animiranim filmom, ki izkrivljajo in razstavljajo uradne metode ekspresije, razvite v avtoritarnih sistemih dvajsetega stoletja; kurator: Robert Sowa) in Mračni svetovi (program lutkovnih filmov s filozofsko poanto, ki postavljajo temeljna eksistencialna, sociološka ter eshatološka vprašanja; mračne podobe mrtvih utopij, kjer so ideologije padle s piedestala; kuratorka: Ana Nedeljković).

Festival bodo začeli s seminarjem “"Emancipatorni potencial in politični vpliv kulturnih praks," ki bo združil aktiviste filmske kulture iz Slovenije, Poljske, Srbije, Kosova in Hrvaške, razprava o subverzivnosti animirane umetnosti pa bo potekala med predstavitvijo publikacije “Obsesija. Perverzija. Upor. Sprijene sanje srednjeevropske animacije.” Knjiga je zbirka člankov, posvečenih subverzivnim in zatiranim motivom v avtorskih animiranih filmih iz držav Višegrajske skupine in Italije. Članki, ki so jih napisali strokovnjaki s Poljske, Češke, Rusije, Italije in Kitajske, povzemajo pejsaž animiranega filma ‒ umetnosti, ki vključuje tako čute kot razum. 

Letošnji izobraževalni program Workshot bo vodil Miloš Tomić, priznani srbski avtor stop motion animacij ter vsestranski medijski umetnik, katerega dela bodo predstavljena na dogodku "Zamišljati si avtorja."

V okviru spremljevalnega programa bodo v GT22 odprli razstavo z naslovom Zanke despotizma," ki bo predstavila selekcijo avdiovizualnih del čeških filmskih ustvarjalcev. Čeprav sta vsebina in oblika del izjemno raznoliki, si delijo tematiko propagande, ki je lahko tako orodje diktatorskega despotizma kot taktnejših prijemov, ki jih doživljamo vsak dan. V izbranih delih se tematika propagande pojavi v obliki politične ali družbene manipulacije, oglasov ali drugih oblikah psihološkega pritiska. Sama dela so gesta upora proti propagandi, poskus odkrivanja njenih skritih mehanizmov, ironičnih parafraziranj ali filozofskih razmišljanj. V Salonu uporabnih umetnosti pa bo na ogled razstava ob 20. obletnici Mladininega Proglasa, na kateri bo predstavljen izbor družbeno angažiranih oglasov, ki nagovarjajo aktualne probleme sodobne družbe, človeka in okolja.

V okviru festivala bo na ogled tudi Graffiti Anarch-imation, animacijski performans, v katerem umetnik Thomas Johnson animira lutko po svoji podobi v razponu šestih ur. V svojem performansu bo vdahnil življenje svojemu lutkovnemu jazu, ki bo na javni zid v Mariboru, narisal grafit. 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.