MLADINA Trgovina

Peter Petrovčič

20. 10. 2017  |  Mladina 42  |  Družba  |  Intervju

Miran Stanko, župan občine Krško

»Računati znajo, ampak samo, če evro zadaj piše«

»Zato je odpor lokalnih prebivalcev, saj poznajo Rome in vedo, kaj Rom pomeni. To so kraje, vlomi, nasilje in nesramnost.«

»Zato je odpor lokalnih prebivalcev, saj poznajo Rome in vedo, kaj Rom pomeni. To so kraje, vlomi, nasilje in nesramnost.«
© Borut Krajnc

Za nekaj deset Romov, ki živijo v naseljih Rimš in Loke, kjer so v »napoto« zasebnim lastnikom zemljišč, bi bila gotovo najboljša rešitev preselitev. Za bogato občino, kot je vaša, bi to bil zanemarljiv finančni zalogaj.

V krški občini je vsaj 70 do 80 neromskih družin, ki bi si prav tako želele, da bi jim občina kupila hišo, a ni nobene zakonske podlage, da bi med temi ljudmi delali takšne razlike. Skratka, imamo listo iskalcev oziroma prosilcev za stanovanja in to rešujemo sproti. Romi lahko živijo tudi v stanovanjih, saj nekaj takih družin imamo v Krškem in to funkcionira brez kakšnih posebnih težav. Res pa je, da morajo ti ljudje malo dorasti in si sami zaželeti rešitve stanovanjskega vprašanja. Tudi Romi, ki imajo dovolj denarja in bi si želeli kupiti hiše, morajo izvajati vse vrste pravnih trikov, če želijo kaj kupiti, saj jih okolje ne sprejema. Tu pri nas v Podbočju je recimo gospod spremenil priimek v najpogostejši priimek na tistem območju in je lahko kupil hišo in nihče tega ni vedel, dokler se niso preselili tja. Najprej so se sosedje še malo jezili, potem pa se je umirilo in stvar funkcionira. Neki drug Rom, ki je iz Lok, je v sosednji krajevni skupnosti kupil hišo in je tudi bilo nekaj negodovanja, a zdaj ga imajo sosedje radi.

Mar ni vedno tako? Razen kake problematične družine Romi lepo zaživijo tudi med večinskim prebivalstvom …

Dokler je to na sosedovem dvorišču, smo lahko pametni, potem ko moramo Roma sami sprejeti, je pa malo težje. Deli Slovenije niso poseljeni z romskimi družinami in tam ni težav. Če bi vsi dušebrižniki, ki so že bili pri meni zaradi Romov in predlagali, naj nekaterim romskim družinam kupimo kako hišo, bili res tako iskreni, bi v svoji vasi ali mestu našli kako hišo in omogočili preselitev Romov.

Ste hoteli reči, naj si najprej pripeljemo Roma domov, potem pa se ukvarjamo z romsko problematiko?

Nisem tega rekel, rekel sem samo to, da je to tako kot z našimi jedrskimi odpadki. Dokler so ti odpadki na dvorišču v Krškem, so vsi pametni, tisti trenutek, ko je bil javni razpis za skladiščenje teh odpadkov, se je javilo zgolj šest občin. Ko pa je šlo čisto zares, na to ni bila pripravljena nobena občina razen Krškega. Imajo pa različne občine različne načine reševanja romske problematike. Recimo občina Škocjan, kjer je romsko naselje Dobruška vas, ki je eno tako mafijsko leglo ...

V Dobruški vasi je mafijsko leglo?

Saj je povsod, saj je tudi pri nas v Kerinovem Grmu, tam imate vse od mamil, prostitucije, orožja, streljanja, kar v naseljih z večinskim prebivalstvom ni običajno.

Povsod? V Rimšu in Lokah, ki sta v vaši občini, tega recimo ni.

Res je, premalo jih je še na kupu. Ko je koncentracija dovolj velika, se formirajo klani in ti med sabo obračunavajo, saj gre za posel. Tako kot v mafijskih družinah. Če nadaljujem, občina Škocjan je v Dobruški vasi skušala urediti industrijsko cono in so se preseljevanja Romov lotili na zvit način, in sicer v drugih občinah iščejo parcele oziroma hiše zanje. Eno od družin so želeli preseliti tudi v našo občino in so se občani uprli, češ da nočejo teh Romov. Kaj bomo počeli z njimi? Skratka, ljudje se bojijo, kar je življenjsko in razumljivo. In ko bi pričakovali podporo države, pa nočejo starejšemu romskemu paru iz Rimša oddati niti hiše, za katero bi plačeval najemnino iz socialne podpore. Še nekaj zim v tem okolju in bosta človeka umrla. Prav bi bilo, da se jima taka možnost da, a v državi nimajo posluha, pač pa zgolj s prstom kažejo na občino. Namesto da bi pokazali, da se želijo ukvarjati z romsko problematiko, želijo, da to občine, ki imajo Rome, rešujejo same, po možnosti znotraj občinskih meja.

Kako pa si vi predstavljate reševanje t. i. romske problematike?

Prvič, romskih naselij ne sme biti, ker so to geti. Če stlačiš ljudi, ne glede na to, ali so Slovenci ali Romi, v neki prostor, ki zgolj še bodeče žice nima okoli, jih segregiraš. Politika je v osnovi povsem napačna. Rome bi morali integrirati med drugo prebivalstvo. Ampak da bodo sposobni za integracijo, jih je treba prevzgojiti. In sicer tako, da morajo obvezno hoditi v šolo. V naši občini imamo okoli 60 romskih otrok, pa če greste sedaj, v času pouka, v naselje, jih boste praktično vse našli tam, ker jih zelo malo hodi v šolo. Starši za to niso kaznovani, pa bi morali biti kaznovani v denarju. Logika Romov je imeti čim več otrok, ker dobijo za vsakega 260 evrov na mesec, plus 160 evrov na odraslega človeka. Izračunajte si, koliko denarja imajo, če imajo 11 otrok.

Ampak saj morajo 11 otrok nahraniti, obleči … Pa tudi slovenske družine so včasih tako velike, vendar tega nihče ne problematizira.

Tisti otroci nimajo takšnega standarda, kot ga imajo slovenski otroci. Tisti otroci so po svoje ubogi, saj se grejo njihovi starši permisivno vzgojo, lahko delajo, kar se jim zljubi, in jih pravzaprav nihče ne vzgaja in ti otroci potem odraščajo v najstnike in najstniki povzročajo kriminal daleč naokrog. Zato je odpor lokalnih prebivalcev, saj poznajo Rome in vedo, kaj Rom pomeni. To so kraje, vlomi, nasilje in nesramnost. Imeli smo primer, ko bi ti romski mladci eno starejšo žensko skoraj ubili, do smrti potolkli, če je ne bi nekdo rešil. Skratka, Rome je treba socializirati in skozi denarno in socialno politiko pripeljati do tega, da bodo otroke pošiljali v šolo. Da v primeru, če tega ne bodo storili, ne bodo dobili otroškega dodatka. Naš zakon je tako pametno napisan, da če otroka ne daš v vrtec, dobiš še več denarja ob socialni pomoči, in Romi niso tako neumni, to si znajo izračunati in otrok ne pošiljajo v vrtec. Na ta način bi jih morali prisiliti – dobili boste denar, a se boste morali obnašati kot vsi drugi. Tam v naseljih vse ženske vozijo avtomobile, pa ne zna nobena brati ali pisati. Računati znajo, ampak samo, če evro zadaj piše, drugače pa ne. Neizobraženi so in vsi jih tolerirajo. Tu se vozijo v avtomobilih nepismeni ljudje. Pa vi naredite vozniški izpit, če niste pismeni.

Kdo jih tolerira?

Družba kot celota. Najprej država, ki ima zelo prijazen odnos do drugačnih, mednje pa sodijo tudi Romi. In država se ob vsakem ekscesu ozira stran. Policija je dokaj omejena pri ukrepanju, recimo glede kraj na poljih, kjer se krade na polno, ker so to bagatelna kazniva dejanja … Kaj pa Rom lahko izgubi, tudi če ga policija obravnava, nič. Socialne pomoči ne more izgubiti. Tako kot je rekel predstavnik novomeške policijske uprave, Rom je tak, ker je prišel čez rubikon in je prešel čez tisto mejo, da ničesar nima in nima kaj izgubiti. Edino, kar bi lahko izgubil, je socialna pomoč, za to pa ve, da je ne more izgubiti, ker je naš sistem tak, kot je. Uradno ima Rom prazne žepe, čeprav ima polne žepe evrov. Parcele, ki v Kerinovem Grmu stane 3500 evrov, nočejo kupiti, ko pa potegnejo denar iz žepa, imajo same 500-evrske bankovce. To je absurd, norca se delajo, to hočem povedati, mi pa jih vsi podpiramo. Tako je zato, ker imamo dve državi in nekatere skupine ljudi v imenu prijaznosti do drugačnih toleriramo.

Preberite si tudi članek Mihelja vas 29, ki govori o Romih, ki živijo brez vode in elektrike. O Romih brez prihodnosti.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.

Pisma bralcev

  • Manja Voglar, Dženi Rostohar, Tanja Cedilnik, Tatjana Kerin, Daniela Janušič, Nataša Račič, Marjeta Košir, Blanka Mladkovič, zaposleni na OŠ Leskovec pri Krškem

    Človeka nevredno življenje

    Podpisani, zaposleni na OŠ Leskovec pri Krškem, smo ogorčeni zaradi izjav župana Občine Krško Mirana Stanka v članku Človeka nevredno življenje (»Računati znajo, ampak samo, če evro zadaj piše«), ki je objavljen v Mladini 20. 10. 2017. Več