MLADINA Trgovina

Ministrstvo izbrisalo študente

V 42. številki Mladine (20. 10. 2017, str. 22-23) je bil objavljen članek z naslovom »Ministrstvo izbrisalo študente«, novinarja Boruta Mekine, ki vsebuje nekaj netočnih trditev, zato terja pojasnilo Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport v luči celovitega vpogleda v dejansko stanje glede koriščenja socialnih pravic, kot izhajajo iz spremenjenega 69. člena Zakona o visokem šolstvu, ki je stopil v veljavo 15. decembra 2016.

Potrebno je poudariti, da je status študenta v prvi vrsti pravica do vpisa in izobraževanja pod enakimi, z zakonom, statutom in študijskimi programi določenimi pogoji, drugo pa so pravice in ugodnosti študentov, ki izhajajo iz statusa študenta in o katerih govori spremenjeni 69. člen ZViS. Novela Zakona o visokem šolstvu, sprejeta novembra 2016, med drugim določa, da se enotni in transparentni sistem socialnih transferjev za študij veže na pravico koriščenja glede na dolžino študijskega programa. Poleg tega omenjena zakonska novela prinaša tudi dodatno ugodnost, in sicer je vsem študentom - v primeru rednega napredovanja ob možnostih dodatnega enkratnega in tudi posebnega koriščenja teh bonitet - omogočeno enako koriščenje drugih pravic in ugodnosti.

Ne gre za napako, kot trdijo v študentskih organizacijah, temveč za izvajanje enega od pomembnih ciljev visokošolske politike, tj. vzpostavitev enotnega in transparentnega sistema socialnih transferjev, vezanih na pravico koriščenja z dolžino študijskega programa - gre za cilj, določen v Resoluciji o nacionalnem programu visokega šolstva 2011-2020. Namen 69. člena ZViS je spodbuditi študente, da čim prej zaključijo študij na posamezni stopnji in si s tem pridobijo izobrazbo in vstopijo na trg dela.

Čas trajanja enega študijskega programa se že sedaj upošteva pri štipendiranju in subvencioniranem bivanju. Vezava časa možnosti koriščenja drugih pravic in ugodnosti študentov na čas trajanja enega študijskega programa je z letošnjim študijskim letom novost na področju koriščenja pravic zdravstvenega varstva in subvencioniranega prevoza, ki je bilo doslej omejeno zgolj s starostno mejo.

Zato ne drži trditev avtorja v članku, da »čeprav gre za enega večjih posegov v študentske pravice, je nenavadno, da o tem nihče, razen nekaj zaposlenih na ministrstvu za izobraževanje, ni vedel ničesar.« Kot smo že omenili, je ideja o vzpostavitvi enotnega in transparentnega sistema socialnih transferjev, vezanih na pravico koriščenja z dolžino študijskega programa, kot strategija prvič jasneje opredeljena že v Nacionalnem programu visokega šolstva 2011-2020 (NPVŠ), ki je bil objavljen junija 2011. Sprememba 69. člena ZViS tako ne prinaša sistemskih novosti, ampak izhaja iz NPVŠ in že realiziranih ukrepov za preprečevanje fiktivnega vpisa študentov in zagotavljanja kakovosti visokega šolstva, ki se uresničujejo že od leta 2012. 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.