29. 11. 2013 | Mladina 48 | Pisma bralcev
Obrat v glavah
Slovenija je iz krize! Ne verjamete? Pa poglejmo. Zadnjih 20 let so v Sloveniji vsi, ki kaj pomenijo, razvijali strategijo razvoja, ki bo postala svetilnik in zgled vsem, kako naprej. Trudili so se levi, desni, sredinski, zeleno pikčasti, najsposobnejši menedžerji, ljudje z doktoratom in brez, predsedniki zbornic itd.
In kakšen je rezultat? Oblikovali so naslednjo strategijo uspeha:
1. Lesno obdelovalna in pohištvena industrija
Slovenija je bogata z lesom. Imeli smo urejeno predelavo lesa (žage). A žaganje se ne splača, so ugotovili modri možje. Naj to raje delajo npr. v Avstriji. Mi bomo drevesa lepo požagali, naložili na kamione, v Avstriji pa jih bodo žagali in predelovali v izdelke večje vrednosti. Zakaj bi si mi nakopali na glavo to umazano delo. Naj delajo drugi.
Tudi na področju pohištvene industrije ni bilo nič drugače. Kaj zato, če smo imeli uspešna podjetja in dobre oblikovalce. Lahko bi osvojili trg s pohištvom iz naravnega lesa. A se ne splača. To že dela IKEA in njej pa res ne moremo konkurirati. Smo premajhni, so ugotovili vsi sposobni.
Mi bomo v prihodnosti družba znanja in visokih tehnologij.
1. Kmetijstvo
Pridelovanje hrane se ne splača. Nimamo pogojev. Bolje je, da hrano uvažamo iz Španije, Italije, Danske, Nizozemske in češnje celo iz Čila. Samooskrba je nekaj zastarelega v današnjem globalnem svetu. Res je nekaj proizvajalcev, ki se ukvarjajo s pridelavo paradižnika v Prekmurju, pa jagod in orhidej. Ampak to so bolj navdušenci. Ostali sposobni vedo, da se ne splača. Bolje je, da nič ne zraste in poberemo subvencije. Enako velja za vinogradništvo. Smo premajhni, da bi bila naša vina zanimiva za tuje trge. No, enim je sicer uspelo, ampak to je izjema, ne pravilo.
Enako velja za živinorejo, pa predelavo hrane itd.
Mi bomo v prihodnosti družba znanja in visokih tehnologij.
2. Turizem
Turizem je panoga, ki zahteva velike vložke, a se investicija povrne v daljšem časovnem obdobju. Res je, da so Avstrijci in Italijani, naši najbližji sosedi, na tem področju uspešni. A njim je lahko. Imajo urejene kolesarske steze, ki pritegnejo današnje sodobne turiste. Urejena imajo jezera in ponudbo ob njih. Vzdržujejo in promovirajo svoje kulturne znamenitosti po vsej državi. Pokrajine in mesta, hotelirji in ostali ponudniki se med seboj dogovorijo. Imajo razvit kmečki turizem, prilagojen sodobnemu turistu itd.
No, nam pa se ne splača. Kako naj zgradimo kolesarske steze! Saj bi se morale občine ali pa kraji dogovoriti med seboj in se povezati. Posamezniki bi morda morali odstopiti nekaj svoje zemlje, ki so jo komaj dobili v last! To pa res ne gre.
Ob jezerih ne sme biti kvalitetne in raznovrstne ponudbe, ker to škoduje naravi. Bolje je, da hotel na Voglu propade, hotel Zlatorog ob jezeru ne dela in je zanemarjen, kot pa da bi imeli turiste, ki bi recimo v poletni vročini stanovali na Voglu v urejenem hotelu, se vozili na kopanje v jezero in pohajali po planinah in to organizirano. Ja dajte no! A še po hribih jih bomo vlačili. Naj se obujejo, oblečejo in gredo. Če se bodo izgubili, jih bomo že našli, saj imamo dobro organizirano reševalno službo.
Kras je poglavje zase. Slovenska Toskana! A bi si res želeli toliko turistov kot v Toskani! To pa ne. Dovolj je, da pridejo tisti, ki Kras slučajno poznajo in ga imajo radi. Štanjel smo obnovili in sedaj je tam lepo mir. Vse hiše so zaprte, ni lokalčkov ali majhnih trgovinic in tako je prav! A bi radi, da Štanjel postane tako znan kot npr. San Gimignano v Italiji?
Kolesarjenje po Krasu pa je čudovito. Vzameš zemljevid in se voziš. No, kot tujec malo težje, ampak naj se znajdejo. Kolesarske poti na Krasu? Ah, dajte no! To zahteva finančni vložek, pa delo, dogovarjanje itd. In zaslužek? Se ne splača!
Morje je poglavje zase. Najbolje je, da pridejo turisti v hotel, damo jim hrano in prenočišče, prospekte v recepcije, pa je. Zakaj bi jih vozili še v druge dele Slovenije! Sami si naj ogledajo jame, toplice, reke, jezera, mesta, se pozanimajo o drugih naravnih in kulturnih znamenitostih Slovenije. Pri nas vsak kraj sam zase pripravlja turistično ponudbo. Tako je tudi prav! Saj smo že vsi prav gotovo slišali za Zgornjo Kungoto, pa da ne bi zanjo vedeli turisti iz drugih držav!?
Slovenija je prevelika, da bi bila ena turistična destinacija, kjer bi gostom predstavili vse lepote in zanimivosti. Pa še preveč dela je s to turistično ponudbo in premalo hitrega zaslužka.
Sploh pa – mi bomo v prihodnosti družba znanja in visokih tehnologij. Druga Silicijeva dolina.
3. Voda
Pravijo, da je država, ki ima vodo, tako bogata kot države z nafto. Pa kaj! Res je, da imamo dobro pitno vodo. Ampak, prosim vas! Treba je vlagati v izgradnjo kvalitetnega omrežja, treba ga je vzdrževati. In to znajo tuji lastniki bolje kot mi.
Mi bomo v prihodnosti družba znanja in visokih tehnologij.
Slovenija je iz krize. Vsi sposobni in modri možje in žene, vseh oblik in prepričanj, so ugotovili, kaj se ne splača in to je velik korak. Sedaj morajo samo še ugotoviti, kaj se splača in kaj pomeni, da bomo v prihodnosti družba znanja in visokih tehnologij.
Osebno sem bila prepričana, da se znanje in tehnologije uporabljajo na področjih proizvodnje, storitev itd. Ampak v Sloveniji ne. Mi bomo znanje prodajali v trgovskih centrih na kilo, pa tudi uspešno ga izvažamo, saj vse več mladih skupaj z znanjem odhaja v države, kjer se marsikaj splača.
Glavni članek
Obrat v glavah
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.