13. 12. 2013 | Mladina 50 | Svet
Kulturni škandal na Poljskem
Tokratna žrtev je bila predstava Oliverja Frljića Nebožanska komedija
Tudi v Sloveniji znani hrvaški režiser Oliver Frljić, ki zna s svojimi predstavami dregniti v nevralgične točke družbe, je zadnje mesece v Starem teatru (Stary teatr), nacionalnem gledališču v Krakovu, pripravljal predstavo Nebožanska komedija. Ta je nastala po predlogi dramskega teksta Zygmunta Krasińskega, enega izmed treh poljskih literarnih bardov. Predstava je bila štirinajst dni pred napovedano premiero, ki bi morala biti 7. decembra, odpovedana. Jan Klata, direktor krakovskega gledališča, se je uklonil pritiskom konservativne desnice in njenih medijev, ki so Frljićevo delo, ne da bi predstavo videli, označili za neustrezno in neskladno s poljsko (gledališko) tradicijo.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
13. 12. 2013 | Mladina 50 | Svet
Tudi v Sloveniji znani hrvaški režiser Oliver Frljić, ki zna s svojimi predstavami dregniti v nevralgične točke družbe, je zadnje mesece v Starem teatru (Stary teatr), nacionalnem gledališču v Krakovu, pripravljal predstavo Nebožanska komedija. Ta je nastala po predlogi dramskega teksta Zygmunta Krasińskega, enega izmed treh poljskih literarnih bardov. Predstava je bila štirinajst dni pred napovedano premiero, ki bi morala biti 7. decembra, odpovedana. Jan Klata, direktor krakovskega gledališča, se je uklonil pritiskom konservativne desnice in njenih medijev, ki so Frljićevo delo, ne da bi predstavo videli, označili za neustrezno in neskladno s poljsko (gledališko) tradicijo.
Kaj je Frljić pravzaprav hotel povedati z Nebožansko komedijo? »Želel sem problematizirati vsenavzoči antisemitizem v drami Krasińskega (ta sicer govori o poljskem narodu kot bibličnem, brezmadežnem, tako rekoč ’izbranem narodu’, op. a.) in med Poljaki v času holokavsta, kar se je najnazorneje pokazalo v pokolu v mestu Jedwabne, kjer so Poljaki leta 1941 pobili nekaj sto Judov,« pravi Frljić. S to tematiko pa je naletel na mino, saj se je »poljska družba, ki tako kot druge tranzicijske družbe išče pravo identiteto, vedno predstavljala kakor žrtev različnih ozemeljskih zahtev in okupatorjev. Jaz pa sem hotel prikazati drugo, temno plat poljske zgodovine, ko je bila Poljska agresor. Toda takšno odkrivanje ni dobrodošlo v poljski družbi.«
Frljićevo gledališče so avtorski projekti, ki nastajajo v interakciji med njim in igralci. Pred vajami za Nebožansko komedijo je igralcem razložil svojo zamisel za predstavo in sodelovanje je takoj odpovedalo sedem igralcev. Enajst, kolikor jih je ostalo, pa je najprej bralo različna filozofska besedila, »da bi spoznali bistvo problema in razumeli, kako temna plat poljske zgodovine vpliva na sedanjost Poljske«. Frljića je najbolj presenetil odziv direktorja gledališča, mladega Klata, ki ga je kot kontroverznega režiserja »angažiral ravno zato, da bi v tem gledališču nekaj spremenil, nato pa se je uklonil pritiskom dela javnosti«.
No, v Krakovu Frljićeve predstave ne bo. Sam pa se bo januarja še enkrat vrnil k njej, saj bo v Varšavi predaval o usodi Nebožanske komedije in družbenih implikacijah prepovedi njenega uprizarjanja na Poljskem. Po njegovem gre za nevarno krepitev skrajno konservativnih sil v državi. »Te vse bolj odločajo, kaj se sme in kaj se ne sme na Poljskem. Tudi odločitev direktorja Starega teatra je posledica njihovega početja. S prepovedjo predstave bodo postali še nevarnejši, in kar jim ne bo všeč, bodo označili za neprimerno, ker domnevno ne reprezentira nacionalne kulture, in bodo ustavili umetniški ali kakšen drug projekt. Na isti način,« pravi Oliver Frljić in opozarja, da so predstavo vendarle podprli nekateri ugledni poljski liberalni intelektualci in mediji, kot je Gazeta Wyborcza.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.