Urša Marn

 |  Mladina 12  |  Družba

Usluga za Bicikelj

Zajezitev oglasne anarhije ali izrivanje konkurence?

Na območju Ljubljane naj bi bilo že več kot 11 tisoč oglasnih mest, od tega okoli osem tisoč nezakonitih. Ker poplava jumbo plakatov, svetlobnih vitrin in vse druge oglaševalske navlake kazi podobo mesta, zakriva stavbno in naravno dediščino, v nekaterih primerih pa tudi ogroža prometno varnost, je župan Zoran Janković novembra lani napovedal odstranitev več tisoč nezakonito postavljenih oglasnih objektov. Čakali naj bi samo še na spremembe gradbenega zakona, s katerimi bi občinski inšpektorji dobili več pooblastil in bi lahko ukrepali tudi na zemljiščih v zasebni lasti.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Urša Marn

 |  Mladina 12  |  Družba

Na območju Ljubljane naj bi bilo že več kot 11 tisoč oglasnih mest, od tega okoli osem tisoč nezakonitih. Ker poplava jumbo plakatov, svetlobnih vitrin in vse druge oglaševalske navlake kazi podobo mesta, zakriva stavbno in naravno dediščino, v nekaterih primerih pa tudi ogroža prometno varnost, je župan Zoran Janković novembra lani napovedal odstranitev več tisoč nezakonito postavljenih oglasnih objektov. Čakali naj bi samo še na spremembe gradbenega zakona, s katerimi bi občinski inšpektorji dobili več pooblastil in bi lahko ukrepali tudi na zemljiščih v zasebni lasti.

Pa je namera župana Jankovića iskrena? Mu gre res za zajezitev oglasne anarhije v Ljubljani ali tudi za kaj drugega, recimo, da s trga izrine konkurente hišnega oglaševalca ljubljanske občine, podjetja Europlakat? To podjetje ima v Ljubljani že zdaj prevladujoč položaj na trgu zunanjega oglaševanja, s prenosom pristojnosti za nadzor nad enostavnimi objekti z državne ravni na občinsko pa se bo njegov monopolni položaj še okrepil.

Po novem konceptu gradbenega zakona naj bi občinski inšpektorat dobil pristojnost za ukrepanje zoper podjetja, ki so oglasne objekte postavila v nasprotju z občinskim prostorskim načrtom in občinskim odlokom o oglaševanju. Oba dokumenta zunanje oglaševanje strogo omejujeta, vendar te omejitve ne veljajo za vse. Občina je namreč v oba dokumenta zapisala, da omejitve ne veljajo za projekt »mestnega kolesa« in za postavitev javne opreme, h kateri sodijo tudi LPP-jeve avtobusne nadstrešnice. To ni naključje, kajti prav Europlakat ljubljanski občini servisira obe javni infrastrukturi – sistem izposoje mestnih koles Bicikelj in LPP-jeve nadstrešnice. Na račun javno-zasebnega partnerstva je podjetje Europlakat dobilo tako rekoč proste roke pri postavitvi oglasov. Denimo: čeprav občinski odlok omejuje število malih svetlobnih vitrin na največ 94, jih je Europlakat v okviru pogodbe za avtobusne nadstrešnice postavil kar 455. Med drugim je svetlobne vitrine postavil na prenovljenem delu Slovenske ceste, pa čeprav občinski odlok o oglaševanju postavitev oglasnih objektov v mestnem središču izrecno prepoveduje. Več kot sto svetlobnih prikazovalnikov je Europlakat postavil kar neposredno ob cestah, v varovanem pasu, čeprav je to v nasprotju z zakonom o cestah, saj ogroža prometno varnost.

Ljubljanska mestna uprava se ne ozira niti na mnenje agencije za varstvo konkurence. Ta je MOL že pred tremi leti opozorila, da onemogoča konkurenco med ponudniki zunanjega oglaševanja s tem, ko ne izpelje javnega razpisa za oddajo lokacij za oglaševanje, hkrati pa dopušča podaljševanje dovoljenj vedno istim ponudnikom. Po izračunu varuha konkurence ima podjetje Europlakat na občinskih oglaševalskih površinah, za katere se plačuje taksa oziroma so oddane v okviru javno-zasebnega partnerstva, 69-odstotni tržni delež.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.