Urša Marn

 |  Mladina 25  |  Ekonomija

Zgodba o uspehu

»Car sharing« ima dokazano blagodejne učinke

Avtomobil podjetja Car2Go, enega izmed ponudnikov »car sharing« sistema na Dunaju

Avtomobil podjetja Car2Go, enega izmed ponudnikov »car sharing« sistema na Dunaju
© Daimler AG

Sistem souporabe avtomobilov, bolj znan pod angleškim izrazom »car sharing«, naj bi še ta mesec zaživel tudi v Ljubljani. Gre za kratkotrajni najem avtomobila, ki ga je mogoče prek telefonske aplikacije rezervirati in prevzeti ter po koncu uporabe pustiti na različnih lokacijah določenega območja. Pri nas naj bi to storitev prvi uvedel slovenski ponudnik vozil v najem Avantcar. Na osmih lokacijah po Ljubljani naj bi uporabnikom ponudil izposojo 30 električnih vozil različnih znamk.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Urša Marn

 |  Mladina 25  |  Ekonomija

Avtomobil podjetja Car2Go, enega izmed ponudnikov »car sharing« sistema na Dunaju

Avtomobil podjetja Car2Go, enega izmed ponudnikov »car sharing« sistema na Dunaju
© Daimler AG

Sistem souporabe avtomobilov, bolj znan pod angleškim izrazom »car sharing«, naj bi še ta mesec zaživel tudi v Ljubljani. Gre za kratkotrajni najem avtomobila, ki ga je mogoče prek telefonske aplikacije rezervirati in prevzeti ter po koncu uporabe pustiti na različnih lokacijah določenega območja. Pri nas naj bi to storitev prvi uvedel slovenski ponudnik vozil v najem Avantcar. Na osmih lokacijah po Ljubljani naj bi uporabnikom ponudil izposojo 30 električnih vozil različnih znamk.

Delitev ali souporaba avtomobilov se je najprej razvila kot skupnostna praksa, predvsem v okviru stanovanjskih kooperativ v Švici in Nemčiji. Tako je bil dolgo največji evropski ponudnik souporabe avtomobilov švicarska zadruga Mobility, ki je nastala leta 1997. Danes gre v večini mest za komercialno, se pravi plačljivo storitev. A ne glede na to, ali sistem deluje kot komercialna storitev ali kot skupnostna praksa, ima številne ugodne učinke na promet v mestih.

To potrjuje tudi pred kratkim objavljena študija Dunaja. Souporaba avtomobilov je na Dunaju uveljavljena že od leta 2010. Ponudniki zagotavljajo 1300 avtomobilov, ki jih uporablja več kot sto tisoč registriranih uporabnikov – desetkrat več kot v prvem letu. Študija, ki jo je naročila dunajska mestna uprava, je pokazala, da en avtomobil, namenjen izposoji, nadomesti pet osebnih avtomobilov. Pri vožnji po mestu na letni ravni prihranijo 44 milijonov prevoženih kilometrov, kar posledično pomeni več kot 7000 ton manj izpustov CO2. Delitev avtomobilov pa ne zmanjša samo kilometrine, ampak tudi število avtomobilov v mestnem središču, kar pomeni tudi manj zasedenih parkirnih mest, ki jih dunajska mestna uprava lahko nadomesti z več zelenimi površinami, kolesarskimi potmi in s širšimi pločniki. Poleg tega študija dokazuje, da sistem souporabe avtomobilov ne ogroža javnega prometa: na Dunaju dnevno opravijo 2,5 milijona voženj z javnimi prevoznimi sredstvi, zato 7000 dnevnih voženj prek sistema delitve avtomobilov ne predstavlja konkurence. Zanimivo je, da ima na Dunaju kar 60 odstotkov uporabnikov sistema souporabe avtomobilov doma lasten avto, večina pa ima v lasti tudi letno vozovnico za javni mestni prevoz.

Zakaj se potemtakem odločajo za storitev souporabe avtomobila? Predvsem zaradi lažjega dostopa do lokacij v dunajskem mestnem središču in zaradi brezplačnega parkiranja za vozila ponudnikov »car sharing« sistemov. Dunaj hitri vzpon te storitve pripisuje predvsem shemi ponudnikov Car2Go in DriveNow, ki od uporabnikov ne zahtevata plačila mesečne naročnine ali sklenitve naročniških paketov – avtomobil plačajo izključno po uporabi, na minuto, brez tekočih fiksnih stroškov, depozitov, parkirnine in stroškov goriva.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.