Neža Mlakar

 |  Svet

Ulični umetnici prepovedali vstop v petino Amerike

Roza pištola na pročelju ljubljanske tovarne Rog

Roza pištola na pročelju ljubljanske tovarne Rog
© Uroš Abram

Ulični umetnici Casey Nocket so prepovedali vstop v vse ameriške nacionalne parke in druge zvezno regulirane površine, ki predstavljajo več kot 20 odstotkov ZDA. Prepoved je dobila zaradi »vandalizma« po tem, ko je z akrilno barvo slikala na površinah nacionalnih parkov in so jo uporabniki Reddita izsledili preko družabnih omrežij.

Nocketova mora poleg tega opraviti tudi 200 ur družbenokoristnega dela, plačati pa bo morala tudi kazen zaradi uporabe akrilne barve v vsaj šestih nacionalnih parkih. Vsak svoj grafit je označila s pripisom »Creepythings« (srhljive stvari), kar je bilo tudi ime njenega bloga na Tumblrju in Instagramu. Po tem, ko je na Instagramu objavila, da je uporabila akrilno barvo, ki jo je s površin zelo težko očistiti, pod objavo pa pripisala »Vem, sem slaba oseba«, je razjezila nekatere uporabnike Reddita. Ti so jo izsledili in prijavili službi nacionalnih parkov.

Stvar je začela postajati vedno bolj resna, ko je zgodbo zagrabil Casey Schreiner. Ta je zaslonsko fotografiral njene objave na Tumblrju in Instagramu ter jih objavil na pohodniškem blogu »Modern Hiker«. »S tem se je vse začelo,« je potrdil za Guardian. Na njegovi spletni strani so ljudje začeli zares prepirati o tem, kmalu pa tudi sami iskati še dodatne primere spornih grafitov. Po mnenju Schreinerja so grafiti zadeli v bolečo sredico, saj so ameriški nacionalni parki zelo cenjeni in mnogo ljudi je zelo navezanih nanje. Zato po mnenju Schreinerja zgražanje ni nič presenetljivega.

Šef službe nacionalnega parka Charles Cuvelier je dejal, da so pri vsem socialni mediji odigrali ključno vlogo, saj so predstavljali močno orodje za raziskavo. A stvari so začele postajati vedno slabše. Nocketovi računi na socialnih medijih so postali preko Reddita javni in Bela hiša je resno obtoževala takšne prekrške. Nocketova je svoj Tumblr račun izbrisala. Kmalu je eden izmed njenih sorodnikov na pohodniškem blogu Trailmob dejal, da je zaskrbljen glede Nocketove varnosti. Nekateri uporabniki so namreč izsledili njen domači naslov in jo začeli loviti.

Tudi za Schreinerja je na njegovem blogu postalo bistveno opravilo preprečevanje ljudem objavljanje nepreverjenih informacij o grafitarki in brisanje žaljivih komentarjev. Dejal je: »Želim si, da bi ljudje to svojo energijo usmerili v prostovoljstvo v nacionalnih parkih ali donatorstvo nacionalnim parkom.«

Nocketova pa mora sedaj poleg prepovedi vstopa na 20 odstotkov ameriških površin in opravljanja družbenokoristnega dela še plačati kazen, katere vsota bo znana na zaslišanju decembra. Prav tako mora napisati formalno opravičilo služni nacionalnega parka.

V aktualni številki Mladine si lahko preberete tudi članek o tem, kako je svetovno znani ulični umetnik v enem samem grafitu zaobjel duha boja avtonomne cone Rog. »Blu je kot nekdanji skvoter takoj dojel problematiko Roga, s podrobnostmi pa so ga seznanili Rogovi uporabniki. Ko je videl napise in roza bager, zaščitni znak rogovcev, se je odločil, da bo njegova »mirovna« pištola, v katero je zajel srce in duha Roga, roza barve,« je zapisal Marjan Horvat. 

Nedavno pa smo v Mladini pisali tudi o uličnem umetniku Banksyju. »Za Banksyja – karizmatičnega grafitarja, ki vsakič znova ukani svet, Robina Hooda ulične umetnosti, ki se kljub slavi še vedno drži ulice, most-wanted izobčenca, ki je grafite spremenil v globalni spektakel, lucidnega ilegalca, ki na stenah pušča slike podgan, vojaških helikopterjev z napisom “Have a nice day”, plišastih medvedkov z molotovkami, kraljice Viktorije med oralnim seksom, device Marije z Jezuščkom in teroristično bombo, Michelangelovega Davida s samomorilskim telovnikom, Mone Lize z raketometom in deklic, objetih z bombami (ne pa z barbikami), urbanega provokatorja, ki se je kalil med bristolskimi grafitarji, kot so 3D, Z-Boys, Inkie, FLX, Chaos, Cheo, Mr. Jago ipd., fantomskega ironista, ki so ga oblasti razglašale za “vandala”, kaligrafskega anarhista, ki je poskrbel, da so ulice izgledale kot newyorški metroji, mojstra krinke in infiltracije, ki je splet in svet prelevil v svojo galerijo, nonstop vstajnika, ki ga mediji, z revijo Time vred, redno uvrščajo med najvplivnejše osebnosti naše dobe – običajno mislijo, da je popolna enigma, da nihče ne ve, kdo je, in da je njegova identiteta popolna skrivnost,« je zapisal Marcel Štefančič Jr.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.