Staš Zgonik

 |  Mladina 27  |  Ekonomija

Avtopilot v smrt

Tragična demonstracija meja tehnologije

Ameriški proizvajalec električnih avtomobilov Tesla Motors je v preteklem tednu sporočil, da je bilo njihovo luksuzno vozilo model S maja na Floridi udeleženo v nesreči s smrtnim izidom v posebnih okoliščinah. Avto je namreč v trenutku trka v prikolico tovornjaka, ki mu je presekal pot, vozil z avtopilotom – sistemom, ki prek številnih senzorjev omogoča vzdrževanje hitrosti, varnostne razdalje ter smeri vožnje in naj bi se tudi ob nepredvidenih dogodkih odzval hitreje od voznika.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Staš Zgonik

 |  Mladina 27  |  Ekonomija

Ameriški proizvajalec električnih avtomobilov Tesla Motors je v preteklem tednu sporočil, da je bilo njihovo luksuzno vozilo model S maja na Floridi udeleženo v nesreči s smrtnim izidom v posebnih okoliščinah. Avto je namreč v trenutku trka v prikolico tovornjaka, ki mu je presekal pot, vozil z avtopilotom – sistemom, ki prek številnih senzorjev omogoča vzdrževanje hitrosti, varnostne razdalje ter smeri vožnje in naj bi se tudi ob nepredvidenih dogodkih odzval hitreje od voznika.

Avtomobil se je zaletel v prikolico tovornjaka, potem ko njegovi senzorji niso uspeli razločiti bele prikolice od svetlega neba v ozadju. Kot je prek Twitterja razložil Elon Musk, ustanovitelj družbe Tesla Motors, je radar v vozilu oviro sicer zaznal, vendar je programiran tako, da ovire nad cesto spregleda, da ne bi zaviral ob vsaki tabli nad cestiščem. Ker je bila prikolica v pravokotnem položaju glede na smer vožnje avtomobila, je bila pod njo praznina, in avto je vanjo zapeljal s polno hitrostjo, zato mu je odtrgalo streho.

Mediji so novico hitro označili za prvi znani primer prometne nesreče s smrtnim izidom v avtonomnem vozilu. Vendar pa so dejstva nekoliko drugačna. Teslin avtopilot je še vedno v fazi testiranja in vozilo voznika redno opozarja, da mora tudi ob vključenem sistemu ves čas spremljati dogajanje na cesti in biti pripravljen na prevzem upravljanja. Izkazalo pa se je, da je voznik med vožnjo gledal film na prenosnem predvajalniku, zato se ni mogel primerno odzvati na nepredvideni dogodek.

Nesreča je torej zgolj nazorno pokazala smiselnost opozoril o nepopolni avtonomiji in potrebi po stalni pripravljenosti voznika. Se pa ob tem postavlja vprašanje vpliva polavtonomnih sistemov na prometno varnost: pričakovati od voznika stalno pripravljenost, če ni potrebe po stalni aktivnosti, je pač zelo optimistično.

»Sistem daje vtis, da opravlja več stvari kot v resnici,« je bil aprila za spletno stran The Verge kritičen Trent Victor, strokovnjak za avtomobilske varnostne sisteme pri švedskem avtomobilskem proizvajalcu Volvo. Volvo napoveduje, da bo prihodnje leto predstavil sistem za avtonomno vožnjo Drive Me, pri katerem bo družba pripravljena prevzeti polno odgovornost za morebitne nesreče. Tako Tesla kot Volkswagen, ki v prestižnejših avtomobilih prav tako že ponuja funkcijo začasnega avtopilota, odgovornost še vedno prepuščata vozniku.

Pri Tesli dokazujejo, da je vožnja z avtopilotom kljub prvi nesreči še vedno varnejša od klasične vožnje. »Gre za prvo znano prometno nesrečo s smrtnim izidom po več kot 130 milijonih milj, ki so jih vozniki naših avtomobilov prevozili z vključenim avtopilotom. Ameriško povprečje med vsemi vozili je ena smrtna žrtev na 94 milijonov milj. Svetovno povprečje je ena smrtna žrtev na 60 milijonov milj.«