22. 7. 2016 | Mladina 29 | Družba
Različne poti
Splet olajšuje štopanje in tudi delo na črno
Manualno štopanje
© Uroš Abram
Zaradi spleta ljudem, ki želijo poceni priti iz kraja v kraj, ni treba več stati ob cesti z dvignjenim palcem in čakati na vozilo, ki ima prost sedež in se pelje v kraj, kamor želijo priti. Zdaj lahko prijaznega voznika poiščejo na spletnih oglasnih deskah.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
22. 7. 2016 | Mladina 29 | Družba
Manualno štopanje
© Uroš Abram
Zaradi spleta ljudem, ki želijo poceni priti iz kraja v kraj, ni treba več stati ob cesti z dvignjenim palcem in čakati na vozilo, ki ima prost sedež in se pelje v kraj, kamor želijo priti. Zdaj lahko prijaznega voznika poiščejo na spletnih oglasnih deskah.
Spletna stran Prevoz.org je najbolj znana taka digitalna oglasna deska, prostor, kjer vozniki napišejo, kam grejo, koliko imajo v vozilu še prostih mest in koliko bo neznanca stalo, da prisede. Poznajo jo predvsem študentje, pa tudi zaposleni, na primer tisti, ki opravljajo nočne izmene in nimajo na voljo nočnih vlakov ali avtobusov, je leta 2011 za Delo povedal Jure Čuhalev, ki je ustvaril spletno stran.
Pred petimi leti so namreč novinarji želeli ugotoviti, ali je dogovarjanje med ljudmi, ki jo ponuja spletna stran, sploh zakonito. Tr- žni inšpektorji so trdili, da bi lahko šlo za delo na črno, če študentje kot fizične osebe nudijo prevoze za plačilo in to oglašujejo. Na drugi strani so inšpektorji za delo pojasnjevali, da ne gre za delo na črno, dokler potnik plača le svoj delež stroškov bencina in cestnin.
Spletna stran Prevoz.org je namenjena digitalizaciji štopanja, a je postala oglasna deska za prevoze potnikov na črno.
Ni težko razumeti, zakaj je obveljalo, da država plačljivo štopanje tolerira, dokler štopar plača le del potnih stroškov. Če sedeži avtomobilov niso prazni, so na boljšem potniki, ki si razdelijo stroške, ter tudi drugi ljudje, ki se zato vozijo v manj zgoščenem prometu in živijo v manj onesnaženem okolju. Koristno je tudi zato, ker ima približno polovica od 6049 naselij v Sloveniji manj kot sto prebivalcev in »klasične oblike javnega prevoza z vlaki in avtobusi niso racionalne«, dodajajo na ministrstvu za promet.
Prepoceni Maja letos so na ministrstvu oziroma na njegovem cestnoprometnem inšpektoratu dobili prijavo, da se spletna stran Prevoz.org zlorablja. Nadzora še niso končali, vendar so mnogi prepričani, da o tem ni dvoma. Ni treba podrobno preučiti ponudb na Prevoz.org, da bi med vozniki, ki v zameno za nekaj evrov ponujajo prostor potniku ali dvema, našli take, ki za višjo ceno šestim osebam nudijo prevoz »z novim, komfortnim kombijem, kjer prtljaga ni problem«.
Med njimi so tudi prevozniška podjetja, ki pri tem ne vidijo nič spornega. Poudarjajo, da poklicni prevoznik ne more zaračunati samo stroškov goriva, zato ne more vplivati na tiste, ki ponujajo ali iščejo samo »štoparsko« izkušnjo. »Osnovna ideja strani Prevoz.org je super, vendar ni zanesljivo, da ne bo kaj prišlo vmes in bo dogovor padel v vodo. Profesionalci pa moramo zagotavljati izvedbo storitve,« pravi Marko Guček, direktor GoOptija, največjega slovenskega podjetja za prevoz potnikov s kombiji, ki se je pred kratim začel »testno« oglaševati na Prevoz.org.
Profesionalni prevozniki naj bi torej na Prevoz.org zagotavljali dražjo, a zanesljivejšo storitev, ter tudi poskrbeli za rešitev, ko potnik ne bi našel nikogar, ki želi zgolj prispevek k potnim stroškom. Vendar Guček kljub temu trdi, da se spletna stran »v veliki meri zlorablja«. Problem ni v tem, da se tam nekateri oglašujejo v nasprotju s pogoji uporabe spletne strani, ampak da mnogi vozniki kombijev oglašujejo delo na črno. Guček in drugi so opazili, da se pojavljajo prevozi po cenah, ki so prenizke za prevoznike, ki delajo po predpisih.
»Če upoštevaš stroške voznikov, licenc, dveh tehničnih pregledov na leto, gasilnih aparatov, zavarovanj, goriva, davkov, dajatev in tako naprej, za vožnjo do Benetk ne moreš zaračunati manj kot 25 evrov,« pravi lastnik in direktor podjetja Na letališče Marino Budinoski. Na spletni strani Prevoz.org pa z lahkoto najdeš prevoz do beneškega letališča s kombijem za 18 ali 20 evrov, veliko manj pa je voznikov z osebnimi avtomobili, ki pričakujejo 15 evrov. Podobno je na drugih priljubljenih relacijah. Budinoski se je zato skoraj odpovedal zbirnim prevozom, torej prevozom, ko pobere več neznancev, ki potujejo na isto lokacijo. »Število teh potnikov se nam je zmanjšalo za dve tretjini. Gredo pač k tistim, ki so ugodnej- ši. Še sreča, da opravljamo prevoze za podjetja in turistične agencije,« pravi.
Osebe, ki se javljajo na številke, kjer se naroči (pre)poceni prevoze s kombijem, so zanikale, da bi delale brez računa, vendar tudi niso pojasnile, kako jim uspe ponuditi toliko nižje cene kot Na letališče ali GoOpti. Ko smo o očitkih, da nekateri prek njegove spletne stran oglašujejo delo na črno, vprašali Čuhaleva, se nam je zahvalil, da smo ga obvestili. »V primeru, da nam bo uporabnik podal po e-pošti utemeljeno prijavo uporabnika (telefonska, točna pot, morda fotografija kombija z vidno registrsko), bomo temu vozniku preprečili dodajanje novih oglasov na stran,« je še napisal. Prevoz.org sicer upravljalcu ne prinaša nič denarja, zato je od njega težko pri- čakovati, da bi opravljal nadzor nad uporabniki.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.