16. 11. 2016 | Svet
Je Facebook res pripomogel k zmagi Donalda Trumpa?
Spletni velikan se otepa očitkov, da naj bi imel že med ameriško predsedniško kampanjo na voljo orodje za izločanje lažnih novic, a ga še ni želel uporabiti
Donald Trump z dvema všečkoma
© GDJ / GoodFreePhotos.com
Spletni velikan Facebook naj bi imel že med predsedniško kampanjo v ZDA razvito orodje za izločanje lažnih novic, vendar se ga ni odločil uporabiti, ker se je bal odziva konservativnih volivcev. Podjetje obstoj takšnega orodja sicer zanika. Neimenovani viri pa so za ameriški tehnološki portal Gizmodo zatrdili, da se je Facebook zavestno odločil ne uporabiti orodja, s katerim bi s svojih strani umaknil izmišljene novice. Odločitev naj bi bila po besedah virov sprejeta zaradi prejšnjih kritik iz konservativnih krogov, da je Facebook manipuliral z rubriko najpopularnejših novic z zapostavljanjem konservativnih vsebin.
Poročilo o domnevnem obstoju orodja za izločanje lažnih novic je bilo objavljeno v času, ko se družbeno omrežje otepa kritik, da je storilo premalo za ustavitev vala namišljenih novic, ki se je na omrežju pojavil v času volilne kampanje. Po mnenju kritikov so takšne novice predvsem koristile zmagovalcu volitev Donaldu Trumpu.
Facebook je že zanikal trditve v poročilu Gizmoda. "Nismo niti pripravili niti se odločili zadržati uporabo sprememb rubrike Novice, ki bi lahko imele vpliv na katero koli politično stranko," so napisali v podjetju.
Kljub temu pa je več ameriških medijev v torek poročalo, da sta tako Facebook kot Google začela ukrepati proti lažnim novicam, tako da sta z novimi pravili stranem s takšnimi vsebinami prepovedala dostop do svojih oglaševalskih omrežij Audience oziroma AdSense. Takšne strani bodo zato ostale brez pomembnega vira dohodka.
Med nedavno predsedniško kampanjo so strani z lažno vsebino namreč nastajale kot gobe po dežju, ker so nekateri ugotovili, da je možno hitro zaslužit na račun velikega interesa okoli Trumpa. Med drugim je samo v makedonskem mestu Veles nastalo več kot 100 različnih spletnih strani, ki so objavljale viralne informacije v prid Trumpu.
Pri nastanku teh strani je glavno vlogo igral denar, je poročal portal za digitalno družbo Buzzfeed News, saj je več mladih, računalniško podkovanih Makedoncev ugotovilo, da se na družbenem omrežju Facebook lepo služi na račun senzacionalističnih novic, sploh če se navezujejo na Trumpa. Resnica pa pri tem ni predstavljala ovire, saj je za viralnost pomembna zgolj odmevnost oziroma klikabilnost.
Kljub vse glasnejšim kritikam o počasnem odzivu Facebooka na razmah izmišljenih novic, je ustanovitelj družbenega omrežja Mark Zuckerberg v prejšnjih dneh zavrnil trditve, da naj bi dezinformacije pomembno prispevale k Trumpovi zmagi. "Mislim, da je takšna trditev precej nora," je povedal na enem od svojih zadnjih nastopov.
Vprašanja se je dotaknil tudi v sporočilu, ki ga je objavil na Facebooku ob koncu tedna, v katerem je zatrdil, da gre za zelo kompleksno vprašanje: "Gre za območje, kjer so potrebni zelo premišljeni premiki."
Po njegovem je zelo težko določiti, kaj je resnica. "Medtem ko se za nekatere informacije lahko takoj reče, da so lažne, je veliko več vsebin takšnih, ki morda vsebujejo neko osnovno resnico, obenem pa tudi kakšne napačne informacije ali pa druge pomanjkljivosti."
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.