Izak Košir

 |  Mladina 8  |  Družba

Obvezna naročnina na Pop TV in Kanal A

Pop TV in Kanal A sta postala plačljiva, operaterji so dvignili cene svojih paketov. Seveda se o tem niso dogovarjali, trdijo vpleteni.

Resničnostni šov Kmetija, ki ga je v Slovenijo pripeljala POP TV (na fotografiji prizor iz leta 2009)

Resničnostni šov Kmetija, ki ga je v Slovenijo pripeljala POP TV (na fotografiji prizor iz leta 2009)
© arhiv Pop TV

Pop TV in Kanal A nista več v sistemu digitalnega prizemnega oddajanja, kar pomeni, da ju ni mogoče več sprejemati prek hišne ali sobne antene. Zdaj sta dostopna le v okviru plačljivih paketov ponudnikov kabelske ali IP-televizije. Vsaka komercialna televizija na prostem trgu se seveda lahko odloči za takšno potezo. Vendar je Pro plus, ki omenjena programa oddaja, hkrati zahteval od kabelskih ponudnikov, da oba kanala, Pop TV in Kanal A, uvrstijo v svoje osnovne pakete. Kabelski operaterji – Telemach, Telekom, Simobil , T-2 … – so to tudi naredili, hkrati pa napovedali sorazmerno podražitev svojih paketov. Naročniki tako ob spremenjenih pogojih nimajo druge izbire, kot da to podražitev sprejmejo. Kar pa je pričakovano sprožilo pritožbe gledalcev – naročnina na Pop tv in Kanal A je namreč dejansko za vsakega odjemalca televizije postala avtomatična obveznost.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Izak Košir

 |  Mladina 8  |  Družba

Resničnostni šov Kmetija, ki ga je v Slovenijo pripeljala POP TV (na fotografiji prizor iz leta 2009)

Resničnostni šov Kmetija, ki ga je v Slovenijo pripeljala POP TV (na fotografiji prizor iz leta 2009)
© arhiv Pop TV

Pop TV in Kanal A nista več v sistemu digitalnega prizemnega oddajanja, kar pomeni, da ju ni mogoče več sprejemati prek hišne ali sobne antene. Zdaj sta dostopna le v okviru plačljivih paketov ponudnikov kabelske ali IP-televizije. Vsaka komercialna televizija na prostem trgu se seveda lahko odloči za takšno potezo. Vendar je Pro plus, ki omenjena programa oddaja, hkrati zahteval od kabelskih ponudnikov, da oba kanala, Pop TV in Kanal A, uvrstijo v svoje osnovne pakete. Kabelski operaterji – Telemach, Telekom, Simobil , T-2 … – so to tudi naredili, hkrati pa napovedali sorazmerno podražitev svojih paketov. Naročniki tako ob spremenjenih pogojih nimajo druge izbire, kot da to podražitev sprejmejo. Kar pa je pričakovano sprožilo pritožbe gledalcev – naročnina na Pop tv in Kanal A je namreč dejansko za vsakega odjemalca televizije postala avtomatična obveznost.

Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je kmalu po tej, med ponudnikom in operaterji verjetno usklajeni poslovni operaciji pristojne institucije pozvala, naj ukrepajo. »Naše stališče glede ponudbe programov v paketih telekomunikacijskih operaterjev je že nekaj let nespremenjeno, saj se ne strinjamo s tem, da ima potrošnik na voljo samo različne pakete, v katere je vključenih veliko programov, ki ga sploh ne zanimajo in jih zato ne gleda – vseeno pa vsaj za določene plačuje. Zato si želimo, da bi imeli možnost izbiranja posameznih programov in doplačevanja zanje, kar bi veliko potrošnikom omogočilo cenejšo mesečno naročnino,« pravijo pri ZPS.

Z njimi se strinja tudi medijska strokovnjakinja in izredna profesorica na Fakulteti za humanistične študije Sandra Bašić Hrvatin, ki je glede tega, da naročniki nimamo nobenega vpliva na to, kaj bo v paketu, ki ga plačujemo, izpostavila zanimivo primerjavo: »Gre za posebno vrsto uredniške politike, za katero nihče ne odgovarja. Predstavljajte si, da greste v trgovino in želite kupiti kruh in mleko, prodajalec pa vam reče, da sicer lahko, ampak samo, če kupite še jajca, solato, salamo itd. Pametna regulacija skrbi za t. i. ločitveni princip – produkcija, distribucija in uporaba ne morejo biti v rokah ene korporacije.«

Primer proučuje tudi Inšpektorat Republike Slovenije za kulturo in medije (IRSKM), vendar pa pravih pristojnosti nima; če je morebiti v poslovnih dogovorih med operaterji in družbo Pro Plus prišlo do kartelnega dogovora med operaterji, je to v pristojnosti Agencije za varstvo konkurence (AVK). Slednja sicer že vodi postopek proti Pro Plusu, a ker postopek še traja, na vprašanja ne morejo odgovarjati.

AVK je podoben postopek že uvedla, in sicer zoper televizijsko podjetje IKO, kjer je bila izkazana verjetnost, da najmanj od dne 24. avgusta 2012 zlorablja prevladujoč položaj na veleprodajnem trgu dobave plačljivih športnih televizijskih programov operaterjem. In to z omejevanjem ter oteževanjem dostopa televizijskim operaterjem do programov Sport Klub, tako da jim je postavljalo dodatne pogoje za vključitev programov Sport Klub v programsko shemo, dajalo nove ponudbe za navedene programe tik pred iztekom pogodb, zavračalo dostop do vseh športnih programov izdajatelja Sport Klub itd. Tudi ta postopek ni končan.

Morda bi poteza celo dobila javno podporo, če bi Pop TV in Kanal A hkrati napovedala, da bosta v imenu dodatnih prihodkov začela predvajati boljši program.

AVK je v preteklosti že obravnavala tudi Pro Plus. Leta 2013 je ugotovila, da je podjetje od leta 2003 zlorabljalo prevladujoč položaj na trgu televizijskega oglaševanja in od oglaševalcev, ki oglašujejo v televizijskih programih, zahtevalo ekskluzivnost (stoodstotni delež oglaševanja) oziroma jih vezalo nase s ponujanjem pogojnih popustov za zvestobo, s čimer jih je odvračalo od oglaševanja pri konkurenci.

Na Pro plusu pravijo, da z AVK tudi v aktualnem primeru korektno sodelujejo, da so jim predali vso zahtevano ter tudi dodatno dokumentacijo in pričakujejo hitro razrešitev postopka. »Sprememba poslovnega modela Pop TV in Kanala A ne more biti razlog za napovedani dvig cen storitev operaterjev, saj ti svoje cene storitev oblikujejo v skladu z lastno poslovno politiko ali skupno politiko njihovih združenj. Pogodbena razmerja z operaterji so poslovna skrivnost, lahko pa zagotovimo, da napovedani dvigi cen operaterjev niti cenovno niti terminsko ne sovpadajo s pogodbenimi dogovori. Znesek, ki smo ga z operaterji v okviru pogajanj določili, je bil dogovorjen kot pravični delež,« nam je odgovorila Daša Rankel Omerovič s Pro plusa in dodala, da je glede na dejstvo, da operaterji tako že ves čas plačujejo tujim programom, ki jih ponujajo v svojih sistemih, pri čemer se o njihovih cenah redno pogajajo, po mnenju Pro Plusa povezovanje dviga cen operaterskih storitev s programi izdajateljev Pop TV in Kanala A neupravičeno.

Morda bi poteza celo dobila javno podporo, če bi Pop TV in Kanal A hkrati napovedala, da bosta v imenu dodatnih prihodkov – gre za pomemben dvig prihodkov – začela predvajati boljši program, z manj ponovitvami in boljšo lastno kakovostno produkcijo. A seveda o tem ni bilo besed. Za gledalce bodo tako zgolj dražje ponovitve filmov o Harryju Potterju. 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.