Urša Marn  |  foto: Uroš Abram

 |  Mladina 34  |  Družba

Spletna učilnica matematike

Andrej P. Škraba, avtor spletne učilnice Astra.si, skuša mladim približati matematiko. In to brezplačno.

Matematika – verjetno najbolj osovražen predmet v zgodovini šolstva in eden tistih, s katerimi zasebni inštruktorji zaslužijo največ. Pa bi lahko bilo drugače? »Seveda,« je prepričan Andrej P. Škraba, ekonomist, ki matematiko že štiri leta skuša približati mladim v brezplačni spletni učilnici Astra.si.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Urša Marn  |  foto: Uroš Abram

 |  Mladina 34  |  Družba

Matematika – verjetno najbolj osovražen predmet v zgodovini šolstva in eden tistih, s katerimi zasebni inštruktorji zaslužijo največ. Pa bi lahko bilo drugače? »Seveda,« je prepričan Andrej P. Škraba, ekonomist, ki matematiko že štiri leta skuša približati mladim v brezplačni spletni učilnici Astra.si.

»Matematika je osovražena zato, ker v šolah sploh ne učijo matematike. Učijo računstvo, to je postopke, kako rešiti matematične probleme in naloge. Naj vam na primeru razložim, zakaj to ni pravi način. Recimo, da bi želeli na klavir zaigrati svojo priljubljeno skladbo. Lahko se usedete za klavir in se naučite zaporedja pritiskanja tipk v nekem ritmu. Ne glede na to, kako nadarjeni ste za igranje klavirja, se lahko tako naučite igrati skoraj katerokoli skladbo, če ste le dovolj vztrajni. Ampak ali sedaj res znate igrati na klavir? Seveda ne, za igranje klavirja moramo znati brati note, imeti moramo smisel za ritem, moramo dovolj vaditi in to spretnost znova in znova uporabljati. Predvsem pa moramo glasbo imeti radi. Nihče otroku klavirja ne predstavi tako, da ga začne učiti brati note, ampak mu predvaja posnetek glasbe, ki jo klavir ustvari. Tudi učenje matematike mora postati najprej ‘predvajanje glasbe’.«

Spletno stran Astra.si je postavil leta 2013, zamisel pa je v njem začela zoreti že dve leti prej, ko je bil še študent ekonomije. »Na faksu sem eksperimentalno naredil nekaj izobraževalnih posnetkov za mikroekonomijo. Takrat sem se zelo zanimal za najnovejše trende v e-učenju. Učenje iz učbenika se mi je zdelo preveč zamudno, zato sem se odločil sam razložiti nekatere stvari.« Po študiju je sklenil, da gre še korak dlje. Postavil je spletno stran in na njej začel objavljati videoposnetke z razlagami osnovnošolske in srednješolske matematike. Zgledoval se je po ameriški brezplačni spletni izobraževalni platfori Khan Academy, ki jo je leta 2009 zasnoval Sal Khan, nekdanji finančni analitik na Wall Streetu. »V času študija sem prebral Khanovo knjigo One World Schoolhouse in se navdušil nad zamislijo o brezplačnih vsebinah in učenju z videoposnetki, narejenimi na zelo preprost način.«

Odzivi uporabnikov so bili že takoj odlični, to pa ga je opogumilo, da je nadaljeval. Do zdaj je posnel že okoli 2600 videorazlag, ki v povprečju trajajo od tri do pet minut. Snema jih v prostem času, kajti spletna stran Astra.si je še vedno njegov konjiček, kruh si služi kot vodja trženja v podjetju EKWB, kjer se ukvarjajo z razvojem izdelkov za vodno hlajenje računalnikov.

Za kratke razlage se je odločil z razlogom. »V zadnjih desetih letih, s porastom družabnih omrežij, se je sposobnost ohranjanja pozornosti pri mladih zmanjšala. Razumeti moramo, da so družabna omrežja zasnovana tako, da v nas zbudijo zasvojitvene mehanizme. To se kaže tudi pri učenju in navsezadnje pri uspešnosti izobraževanja v celoti.« In zakaj prav matematika? »Ker se mi je zdelo, da je učenje matematike nezanimivo, če poteka samo iz učbenika. Ko pri matematiki česa ne znaš, ti učbenik s formulami ne pomaga. Snov lahko razumeš samo, ko ti kdo v živo ali na posnetku razloži postopek in te vodi do rešitve.«

Dijaki mu pogosto pišejo, da se matematike ne znajo učiti, in ga prosijo, naj jim pomaga najti pravi način. »Težava izvira iz tega, kako je snov podana oziroma kako je strukturirano današnje izobraževanje. Ker je javno in zastonj, se nihče ne vpraša, kakšna je ‘uporabniška izkušnja’ učenja matematike in učenja nasploh.« Jasno mu je, da vsi mladi ne bodo postali kirurgi in inženirji. »Lahko pa s tem, da se stvari lotimo pravilno, in z izkoriščanjem tehnologije vsem zagotovimo enake možnosti.«

Ko ga vprašam, kako da tako dobro obvlada matematiko, čeprav je ni študiral, odvrne: »Osnovnošolska in srednješolska matematika je preprosta. Vsi maturanti, ki so pri matematiki imeli odlično oceno, bi verjetno lahko naredili podobno spletno učilnico. Nimam se za strokovnjaka. Znam pa najti zanimive načine, kako razložiti posamezne matematične koncepte.«

Spletne učilnice Astra.si ne uporabljajo samo mladostniki, ampak tudi njihovi starši, saj želijo bolje razumeti snov, ki se je v šoli učijo otroci, prav tako jo uporabljajo inštruktorji matematike in celo nekateri učitelji. »Včasih mi kak dijak pošlje sporočilo, da v razredu poslušajo moje razlage.« Veliko dijakov mu napiše, da so ocene pri matematiki izboljšali prav zato, ker so si pomagali z njegovo spletno stranjo. Od časa do časa ga pohvali tudi kak učitelj. »Seveda se najdejo tudi takšni, ki jim moje delo ni všeč, ampak to je treba vzeti v zakup.« Rad se pošali, da bo spletno stran ugasnil, če bo en sam dijak zaradi njega imel pri matematiki slabšo oceno.

Kljub brezplačni spletni učilnici se povpraševanje po plačljivih zasebnih inštrukcijah matematike ne zmanjša. Škrabe to ne preseneča. »Naša psiha deluje tako, da resneje vzamemo stvari, ki imajo ceno. Samoiniciativno učenje matematike je za marsikoga zelo težak korak.«

V videih razloži približno 90 odstotkov osnovnošolske in srednješolske matematike. Najbolj iskana poglavja so funkcije ter odvodi in integrali, torej snov zadnjega letnika srednje šole. Zakaj so prav ta poglavja mladim najtežje razumljiva? »Razlog tiči v tem, da v šolah dovolimo polovično ali pomanjkljivo znanje, potem pa se pri težjih snoveh pojavijo težave. Ker se matematika sestavlja kot hišica iz kart, se hitro vse podre, če imamo slabe temelje.«

Gledanost spletne strani Astra.si se povečuje v povprečju za 25 odstotkov na leto. Od ustanovitve do danes je bilo že približno šest milijonov ogledov, v zadnjih dveh letih pa v povprečju 5000 ogledov na dan. Tako priljubljena je med drugim zato, ker je brezplačna in torej dosegljiva vsem, tudi tistim mladim, ki nimajo bogatih staršev. »Astra.si živi od moje dobre volje. Dobil sem sicer nekaj manjših donacij od uporabnikov in prijateljev, šle pa so večinoma za kritje stroškov gostovanja in domene. Večjega zaslužka od tega nimam. Donatorska mentaliteta v Sloveniji ni razširjena, sploh pa ne za digitalne vsebine.« V ZDA je drugače. Khan Academy je nepridobitna fundacija, ki živi izključno od bogatih donatorjev, kot so Google, Oracle, Bank of America, fundacija Billa in Melinde Gates in fundacija Carlosa Slima. To ji omogoča širok nabor sodelavcev, ki poleg matematičnih razlag ponujajo tudi brezplačne spletne razlage biologije, fizike, kemije in družboslovnih predmetov. »Poleg tega omogočajo, da uporabnik z napredovanjem po vsebini pridobiva točke in s tem tekmuje z vrstniki. Dobro je tudi, da lahko učitelj ali profesor na tej platformi sledi učencem in vidi, kdo ima težave in kje.« Khan Academy je v svoje vrste pred kratkim povabila tudi Škrabo, ker pa ni ponudila sredstev, ni hotel podpisati nobenih papirjev.

Če bo nekoč po čudežu našel zelo radodarnega mecena, bo spletno učilnico razširil še na druga področja: kemijo, fiziko in biologijo, pa tudi filozofijo. »Naravoslovje je temelj razvoja naše civilizacije, zato bi skušal čim več mladih navdušiti za študij teh smeri. V njih se skrivajo industrije prihodnosti in poklici, ki danes sploh še ne obstajajo. Filozofijo pa zato, ker tudi sam čutim ljubezen do modrosti, kar filozofija v svojem bistvu je.« Ključno se mu zdi, da v mladem umu zbudimo zanimanje za neki predmet, ljubezen do učenja potem pride sama. »Saj vsi poznamo občutek, ko se izgubimo v neki dejavnosti in čas začne teči drugače. To lahko dosežemo tudi pri učenju.«

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.