Marjan Horvat

 |  Mladina 37  |  Družba

Heroji našega časa

Razstava fotografij Matjaža Tančiča s Samosa

Fotografi ja Habib Majide iz Sirije, ki je bila kot novinarka obsojena na večmesečni zapor

Fotografi ja Habib Majide iz Sirije, ki je bila kot novinarka obsojena na večmesečni zapor
© Matjaž Tančič

V ljubljanski Galeriji Fotografija bodo od 18. septembra do 14. oktobra na ogled fotografije beguncev z grškega otoka Samos, ki jih je junija lani v sklopu projekta Hḗrōs (Heroji) posnel fotograf Matjaž Tančič, znan zlasti po 3D fotografijah kitajskega podeželja in življenja v Severni Koreji.

Tako kot njegove fotografije z Daljnega vzhoda, kjer živi že nekaj let, izpričujejo občutljivost za socialne krivice na globalni ravni, ki jih zaznava ob svojih migracijah med Vzhodom in Zahodom, je tudi iz posnetkov Samosa zaznavna empatija do ljudi, ki se v prenatrpanih gumenjakih iz Turčije podajajo na nevarno pot prek morja do grških obal, da bi ubežali vojni ali brezizhodnosti in prišli v »obljubljeno« Evropo. Tri tedne je bil z njimi na Samosu. In jih fotografiral.

Podobe beguncev in prostovoljcev je predstavil na spletni strani, tokrat pa bodo prvič razstavljene v galeriji. Na ogled je ponudil 20 fotografij beguncev, manj kot polovico od vseh natisnjenih, saj je »izbral le tiste, ki najbolj nazorno predstavijo okoliščine, v katerih se znajdejo begunci na obalah Sredozemskega morja«. Da bi čim bolj avtentično predstavili njihovo trpljenje na poti, so ustvarjalci razstave tla galerije »prekrili s peskom, značilnim za sredozemske obale, stene pa prebarvali s temnomodro barvo, da bi z njo ponazorili morje,« pravi Tančič.

Fotografije je ob pomoči srbskega strokovnjaka za tradicionalne fotografske tehnike Miše Keskenovića natisnil s »solno tehniko« – uporabili so sol iz Sredozemskega morja – na rešilne jopiče in dele gumenjakov, ki jih je našel na obalah Samosa. Umestili so jih na tla galerije, prekrita s peskom in kamenjem. Ugasnili bodo galerijske luči, da bi poustvarili temačno razpoloženje ob prihodu beguncev na Samos in obiskovalce spodbudili h gledanju fotografij s pomočjo osvetljave mobilnega telefona. Natisnjene na plastiko se bodo fotografije – kot starogrški kipi, ki so navdihovali Tančiča pri ustvarjanju – ohranile tisočletja in zgovorno pričale o še enem temnem madežu v človeški zgodovini. »Morda bodo generacijam, ki prihajajo za nami, nudile odgovore, ali pa zastavljale nova vprašanja,« pravi Tančič.

Fotograf je šestino izkupička od prodaje fotografij namenil organizacijam prostovoljcev s Samosa, preostanek pa bo vložil v nadaljnji razvoj projekta Heroji. Po Ljubljani bo razstava romala še v New York in Berlin, konec leta bo na ogled v Šanghaju, zatem pa se bo lotil nadaljevanja projekta. Znova bi rad na Samos, da bi ugotovil, ali so se razmere na otoku izboljšale, in v Evropi poiskal ljudi, ki jih je spoznal na grškem otoku ter jih znova fotografiral. »Zanima me, kaj se je zgodilo z njihovimi sanjami o boljšem življenju v Evropi, ko so jo končno dosegli. Iz medijskih poročil bi sklepali, da so se njihove sanje razblinile.«

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.