Staš Zgonik

 |  Mladina 46  |  Družba

Podnebni pouk

Obvezno učenje o podnebnih spremembah 

Mladi so na ulicah, zahtevajo večjo podnebno pravičnost

Mladi so na ulicah, zahtevajo večjo podnebno pravičnost
© Borut Krajnc

V Italiji so prejšnji teden predstavili načrt, po katerem bodo morali učenci od prvega razreda osnovne šole do konca srednje šole obvezno obiskovati učne ure, posvečene trajnostnemu razvoju in podnebnim spremembam. Začenši s prihodnjim šolskim letom naj bi tem tematikam vsako leto namenili 33 učnih ur. Kot je po poročanju STA, ki se sklicuje na italijansko tiskovno agencijo ANSA, dejal minister za izobraževanje Lorenzo Fioramonti, želijo, »da italijanski izobraževalni sistem postane prvi na svetu, ki bo okolje in družbo postavil v središče tega, kar se učimo«.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Staš Zgonik

 |  Mladina 46  |  Družba

Mladi so na ulicah, zahtevajo večjo podnebno pravičnost

Mladi so na ulicah, zahtevajo večjo podnebno pravičnost
© Borut Krajnc

V Italiji so prejšnji teden predstavili načrt, po katerem bodo morali učenci od prvega razreda osnovne šole do konca srednje šole obvezno obiskovati učne ure, posvečene trajnostnemu razvoju in podnebnim spremembam. Začenši s prihodnjim šolskim letom naj bi tem tematikam vsako leto namenili 33 učnih ur. Kot je po poročanju STA, ki se sklicuje na italijansko tiskovno agencijo ANSA, dejal minister za izobraževanje Lorenzo Fioramonti, želijo, »da italijanski izobraževalni sistem postane prvi na svetu, ki bo okolje in družbo postavil v središče tega, kar se učimo«.

Bi morali po tej poti tudi v Sloveniji? Znanstveniki, ki so ta teden z odprtim pismom pristojne pozvali k odločnejšemu ukrepanju proti podnebni krizi, so kot eno osrednjih točk navedli prav »vključitev podnebne in okoljske problematike v obvezni del učnih programov na vseh ravneh izobraževanja«.

Hiter pregled učnih načrtov za slovenske osnovne šole razkrije, da pojma podnebne spremembe v njih ni najti. Pri geografiji, ki se zdi najustreznejši predmet za takšne vsebine, se morajo denimo učenci v skladu z veljavnim načrtom učiti o podnebnih značilnostih posameznih zemljepisnih območij, spreminjanje teh pa ni omenjeno.

Ena od avtoric veljavnega učnega načrta za geografijo iz leta 2008, profesorica geografije na mariborski Filozofski fakulteti dr. Karmen Kolnik, se strinja, da je čas za prenovo učnega načrta, s katero bi vprašanje podnebnih sprememb postavili bolj v ospredje. »Šolski geografi in tisti, ki geografijo strokovno sooblikujemo, se o potrebi prenove učnih načrtov za geografijo intenzivno pogovarjamo že vsaj tri leta.«

Kot je v magistrski nalogi pod njenim mentorstvom že leta 2014 ugotovil Igor Plohl, danes učitelj geografije v bolnišnični šoli pediatričnega oddelka v mariborskem Kliničnem centru, »učenci pri pouku geografije v slovenski osnovni šoli ne pridobijo dovolj znanja in niso dovolj dobro ozaveščeni o problematiki podnebnih sprememb«.

Karmen Kolnik je sicer prepričana, da ni učitelja geografije v Sloveniji, ki učencev ob omenjanju podnebnih značilnosti pokrajin ne bi opozoril na podnebne spremembe ter njihove vzroke in posledice. »Obiski šol, kjer visijo plakati na to temo, kjer imajo tako imenovane zelene kotičke oziroma ekotočke, šolski projektni dnevi, vezani na tematiko podnebnih sprememb, ter raziskovalne naloge mladih lahko mojo trditev vedno podprejo.« Številne šole in vrtci so vključeni tudi v program Ekošola, v katerem je eden od tematskih sklopov v letošnjem šolskem letu posvečen podnebnim spremembam.

»Ni vedno nujno, da je nekaj zaukazano, da je prisotno pri pouku, se pa strinjam, da je manjša verjetnost, da to ’izpustimo’, če je umeščeno v učni načrt. In današnja stvarnost to zahteva,« je jasna profesorica. Meni pa, da ni potrebe po uvedbi novega šolskega predmeta, »ampak po domišljenih, ciljno usmerjenih medpredmetnih korelacijah«.

Prenova učnih načrtov je sicer v pristojnosti zavoda za šolstvo, od koder pa nam na vprašanja niso odgovorili.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.