Staš Zgonik

 |  Mladina 5  |  Svet

Greta ekspres

Spalni vlaki doživljajo preporod

Avstrijski nočni vlak

Avstrijski nočni vlak
© ÖBB

Nizkocenovni letalski prevozniki so železniški potniški promet na dolge razdalje potisnili na stranski tir. A s prodiranjem zavedanja o škodljivem učinku letenja na podnebne spremembe se je povpraševanje spet začelo krepiti. Če so se še pred nekaj leti za železniška potovanja odločali le ljudje, ki jih je bilo strah letenja ali pa so bili osebno naklonjeni vlakom, se je zdaj v ospredje prerinila želja po zmanjšanju ogljičnega odtisa potovanja. Velik del zaslug lahko pripišemo podnebni aktivistki Greti Thunberg, ki je z železniškim križarjenjem po evropskih podnebnih dogodkih in protestih vlakom naredila učinkovito reklamo.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Staš Zgonik

 |  Mladina 5  |  Svet

Avstrijski nočni vlak

Avstrijski nočni vlak
© ÖBB

Nizkocenovni letalski prevozniki so železniški potniški promet na dolge razdalje potisnili na stranski tir. A s prodiranjem zavedanja o škodljivem učinku letenja na podnebne spremembe se je povpraševanje spet začelo krepiti. Če so se še pred nekaj leti za železniška potovanja odločali le ljudje, ki jih je bilo strah letenja ali pa so bili osebno naklonjeni vlakom, se je zdaj v ospredje prerinila želja po zmanjšanju ogljičnega odtisa potovanja. Velik del zaslug lahko pripišemo podnebni aktivistki Greti Thunberg, ki je z železniškim križarjenjem po evropskih podnebnih dogodkih in protestih vlakom naredila učinkovito reklamo.

Čeprav cene vozovnic in potovalni časi večinoma še vedno ne predstavljajo resne konkurence letalskim povezavam, pa je prednost vlaka vsekakor v tem, da vas praviloma pripelje v samo mestno središče, medtem ko se morate do letališča in z letališča še pripeljati, kar lahko vzame precej časa, povezano pa je tudi z dodatnimi stroški.

Španske železnice so ta teden predstavile novo nizkocenovno povezavo hitrega vlaka med Barcelono in Madridom, nemške železnice pa so z novim letom za deset odstotkov pocenile vozovnice za daljša potovanja, kar jim je omogočila nemška vlada v okviru podnebnih ukrepov: znižala je DDV za železniške vozovnice.

Širi pa se tudi ponudba mednarodnih nočnih vlakov s spalnimi vagoni, ki so jih še nekaj let nazaj predvsem ukinjali. Švedske železnice so nedavno napovedale povezavo med pristaniškim mestom Malmö in nemškim Kölnom, od koder bi bila nato mogoča hitra povezava do Londona. Avstrijske železnice so nedavno poskrbele za novo povezavo med Dunajem in Brusljem, pa tudi sicer veljajo za vodilne ponudnike nočnih vlakov v Evropi. Večina njihovih nočnih povezav ponuja tudi možnost prevoza avtomobila. Ko je Deutsche Bahn pred petimi leti ukinil nočne vlake, so Avstrijci odkupili in prenovili njihove vagone ter z novimi kapacitetami in linijami v petih letih uspeli podvojiti število potnikov na nočnih vlakih, ki zdaj prepeljejo že 1,5 milijona potnikov letno.

Slovenijo prečkata dva para nočnih vlakov, ki imata v svoji sestavi tudi vagone z ležišči. Prvi par vozi na relaciji Beograd– Zürich in nazaj, drugi Zagreb–München in nazaj. V poletnem času nočni vlak vozi tudi na relaciji Ljubljana–Beograd, a v svoji sestavi nima vagonov z ležišči, temveč le sedežne vagone.

Slovenske železnice svojih spalnih vagonov nimajo in same tudi ne ponujajo nočnih vlakov, čeprav bi bilo glede na potovalno hitrost po slovenskih tirih morda smiselno razmisliti o spalnem vlaku med Mursko Soboto in Koprom.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.