Nadgradnja v zastarelost
Applu kazen zaradi zavajanja potrošnikov
Pametni telefoni so eden najbolj v nebo vpijočih primerov načrtovane zastarelosti, široko uveljavljane sodobne trženjske prakse, ki potrošnike zaradi hitre obrabe naprav, njihove krhkosti, dragega popravila in odsotnosti dolgoročnih nadgradenj programske opreme prisili v kupovanje novih, boljših in zmogljivejših naprav najmanj vsakih nekaj let.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Pametni telefoni so eden najbolj v nebo vpijočih primerov načrtovane zastarelosti, široko uveljavljane sodobne trženjske prakse, ki potrošnike zaradi hitre obrabe naprav, njihove krhkosti, dragega popravila in odsotnosti dolgoročnih nadgradenj programske opreme prisili v kupovanje novih, boljših in zmogljivejših naprav najmanj vsakih nekaj let.
Družba Apple je šla leta 2017 še korak dlje. Uporabnikom svojih pametnih telefonov je zavestno priporočila nadgradnjo programske opreme, ki je upočasnila delovanje starejših naprav ravno v času, ko je na trgu začela ponujati nove modele iPhonov.
Francoska nevladna organizacija HOP (Halte à l’Obsolescence Programmée) jo je zato konec leta prijavila državnemu direktoratu za varstvo konkurence, potrošnikov in preprečevanje zlorab (DGCCRF), prijavo pa podkrepila s pričanji 15 tisoč uporabnikov iPhona. Sledila je več kot dve leti trajajoča preiskava. Ta je, kakor piše na spletni strani direktorata, pokazala, »da uporabniki niso bili seznanjeni, da bo nadgradnja programske opreme verjetno upočasnila delovanje njihovih telefonov. /.../ Ker nadgradnje niso mogli več odstraniti, so morali številni potrošniki bodisi zamenjati baterijo bodisi celo kupiti novejšo napravo.«
O zavajajoči praksi je direktorat obvestil pariško tožilstvo, Applu pa ponudil poravnavo – plačilo kazni 25 milijonov evrov. Ta jo je brez posebnega pregovarjanja sprejel. Po poročanju časnika Le Parisien gre za najvišjo kazen, ki jo je kadarkoli izrekel francoski direktorat za varstvo potrošnikov.
Ustanovitelja organizacije HOP Laetitia Vasseur in Samuel Sauvage sta poravnavo označila za »zgodovinsko prvo zmago proti nezaslišani praksi, za potrošnike in za okolje«. Hkrati sta izrazila razočaranje, ker so bili potrošniki s poravnavo prikrajšani za javni sodni proces, ki bi še očitneje opozoril na prakse načrtovane zastarelosti.
Odvetnik organizacije Emile Meunier sicer meni, da je poravnava odprla vrata za odškodninske zahtevke uporabnikov iPhonov, HOP pa jih bo pri tem podprl.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.