Peter Petrovčič

 |  Politika

O odloku o prepovedi gibanja bo presojalo ustavno sodišče

Ustavno sodišče je zadržalo del vladnega odloka o prepovedi gibanja in gibanja zunaj občine prebivališča

Ustavljanje voznikov na avtocestnem odseku v času prepovedi gibanja zunaj matične občine

Ustavljanje voznikov na avtocestnem odseku v času prepovedi gibanja zunaj matične občine
© Borut Krajnc

Ustavno sodišče je sprejelo v vsebinsko obravnavo odločanje o zakonitosti in ustavnosti vladnega »odloka o začasni splošni prepovedi gibanja in zbiranja ljudi na javnih mestih in površinah v Republiki Sloveniji ter prepovedi gibanja izven občin«. Do končne odločitve sodišča pa so zadržali izvrševanje 7. člena in vladi naložili, da sproti preverja stanje epidemije, ukrepe prilagaja ter o tem obvešča javnost. Za začetek so torej prepovedali »ukrepe do preklica« oziroma »časovno neomejenost vladnih ukrepov«.

Res je sicer, da odlok, o katerem so in bodo odločali ustavni sodniki danes preneha veljati, ker vlada pač sprejema vedno nove odloke vsak drugi teden. Včasih pa tudi še hitreje. A implicitno dolžnost vlade, ki ji nalaga ustavno sodišče z začasnim zadržanjem, velja tudi za vse prihodnje odloke. Ustavni sodniki od vlade zahtevajo, da sproti z vidika zdravstvene stroke preverja upravičenost ukrepov omejitve gibanja, o tem seznanja javnost in tudi odpravlja ukrepe, ki niso več upravičeni.

Čeprav so mnogi upali, da bodo ustavni sodniki začasno zadržali z več vidikov (tudi z zdravstvenega) hudo vprašljivo omejitev gibanja na lastno občino, se to ni zgodilo. Pri odločanju o začasnem zadržanju namreč vedno sodniki preverjajo, v čem je večja nevarnost, večje nesorazmerje, večja kršitev človekovih pravic – z zadržanjem nekega predpisa ali s tem, da ostane v veljavi.

Čeprav so mnogi upali, da bodo ustavni sodniki začasno zadržali z več vidikov (tudi z zdravstvenega) hudo vprašljivo omejitev gibanja na lastno občino, se to ni zgodilo.

To je zelo visok, verjetno najvišji standard presojanja. Drugače pa je glede vsebinske presoje celotnega odloka in številnih njegovih omejitev gibanja. In nič čudnega ne bi bilo, če bi se ustavni sodniki strinjali, da so določene omejitve gibanja (tudi prepoved gibanja izven občine) nesorazmerne. Je pa res, da bo na odločitev verjetno treba počakati vsaj nekaj tednov, če ne mesecev. A v vsakem primeru bo odločitev prinesla določene standarde ravnanja v razmerah, ki so se tokrat pojavile prvič in se bodo verjetno še kdaj.

Med ukrepi, ki jih zadnje čase za potrebe širjenja epidemije koronavirusa sprejema vlada, jih utegne kar nekaj na koncu biti dejansko neustavnih. Za začetek morda med prvimi podelitev pristojnosti županom, da uvajajo dodatne ukrepe znotraj občin, saj tega ne predvideva noben zakon.

Ustavni sodniki tokrat niti v eni točki (od štirih) niso bili soglasni. Sta pa zgolj sodnik ddr. Klemen Jaklič in sodnik Marko Šorli (oba izvoljena za ustavna sodnika, ker je to izsilila stranka SDS) v vseh točkah (ponovno) glasovala tako kot ustreza največji vladajoči stranki.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.