Jure Trampuš

 |  Mladina 14  |  Politika

Domoljubje kot prevara

Stranka SDS želi prek domoljubja vstopiti v šolski prostor in ga ukrojiti po svoje

Aleš Hojs, dvojni funkcionar, minister za notranje zadeve, ki Slovenijo varuje pred virusom in migranti, in predsednik društva Združenje za vrednote slovenske osamosvojitve, ki šole vabi h kvizu o slovenski osamosvojitvi

Aleš Hojs, dvojni funkcionar, minister za notranje zadeve, ki Slovenijo varuje pred virusom in migranti, in predsednik društva Združenje za vrednote slovenske osamosvojitve, ki šole vabi h kvizu o slovenski osamosvojitvi
© Borut Krajnc

»Spoštovane gospe ravnateljice, spoštovani gospodje ravnatelji! Živimo v eni najlepših držav na svetu, Sloveniji. Imamo dobre šole, ki se lahko ponašajo s tem, da so izobrazile in pripravile za življenje naše mlade. Del te priprave je tudi vzgoja za vrednote. Ena največjih vrednot je lastna država.« S temi lepimi besedami se začne dopis, ki so ga pred dnevi dobile slovenske osnovne in srednje šole. Ker se je bilo za državo »potrebno bojevati«, nikoli ne smemo pozabiti, kaj se je dogajalo v tistem slavnem letu 1991. Zato se dopis šolam končuje s prošnjo, naj šole in učitelji učence in dijake spodbudijo k sodelovanju v tekmovanju o zgodovini Slovenije, ki poteka pod geslom Jožeta Pučnika »Jugoslavije ni več, zdaj gre za Slovenijo«. Namen tekmovanja je okrepiti zavest otrok o pomenu nastanka slovenske države, o evropskih vrednotah in demokraciji v Sloveniji.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Jure Trampuš

 |  Mladina 14  |  Politika

Aleš Hojs, dvojni funkcionar, minister za notranje zadeve, ki Slovenijo varuje pred virusom in migranti, in predsednik društva Združenje za vrednote slovenske osamosvojitve, ki šole vabi h kvizu o slovenski osamosvojitvi

Aleš Hojs, dvojni funkcionar, minister za notranje zadeve, ki Slovenijo varuje pred virusom in migranti, in predsednik društva Združenje za vrednote slovenske osamosvojitve, ki šole vabi h kvizu o slovenski osamosvojitvi
© Borut Krajnc

»Spoštovane gospe ravnateljice, spoštovani gospodje ravnatelji! Živimo v eni najlepših držav na svetu, Sloveniji. Imamo dobre šole, ki se lahko ponašajo s tem, da so izobrazile in pripravile za življenje naše mlade. Del te priprave je tudi vzgoja za vrednote. Ena največjih vrednot je lastna država.« S temi lepimi besedami se začne dopis, ki so ga pred dnevi dobile slovenske osnovne in srednje šole. Ker se je bilo za državo »potrebno bojevati«, nikoli ne smemo pozabiti, kaj se je dogajalo v tistem slavnem letu 1991. Zato se dopis šolam končuje s prošnjo, naj šole in učitelji učence in dijake spodbudijo k sodelovanju v tekmovanju o zgodovini Slovenije, ki poteka pod geslom Jožeta Pučnika »Jugoslavije ni več, zdaj gre za Slovenijo«. Namen tekmovanja je okrepiti zavest otrok o pomenu nastanka slovenske države, o evropskih vrednotah in demokraciji v Sloveniji.

Takšen dopis na prvi pogled ni nič posebnega, šole k sodelovanju, predavanjem, različnim tekmovanjem, takšnim in drugačnim akcijam vabijo različne organizacije, vse od ribiških društev do holističnih centrov transmeditativne zavesti. Na koncu o sodelovanju šole z zunanjimi organizacijami vedno odloča ravnatelj.

A omenjeni dopis je nekaj drugega. Kviz »Domoljubje: Slovenija moja država« pripravljajo Združenje za vrednote osamosvojitve, televizijska hiša Nova24TV in Pisarna evropskega poslanca Milana Zvera. Na dopisu je poleg logotipa VSO tudi logotip evropske politične skupine Evropske ljudske stranke. Tekmovanje naj bi sicer potekalo na spletu in v televizijskih studiih, prvouvrščeni naj bi dobil 2000 evrov nagrade, deseterica najboljših pa naj bi odšla v Bruselj na pogovor z evropskim poslancem Milanom Zverom.

Za hip spreglejmo politične cilje takšnega tekmovanja in se ustavimo pri samem dopisu. V 72. členu zakona o organizaciji in financiranju šolstva je jasno opredeljena avtonomija šolskega prostora. V vrtcih in šolah ni dovoljena konfesionalna dejavnost katerekoli verske skupnosti in hkrati je »prepovedano delovanje političnih strank in njihovih podmladkov«. Kviz o domoljubju soorganizirata evropski poslanec, politik, podpredsednik stranke SDS Milan Zver in njegova pisarna. Na dopisu sta poleg direktorja Nova24TV Borisa Tomašiča podpisana še Aleš Hojs in Mojca Škrinjar. Prvi kot predsednik VSO, čeprav vemo, da je tudi notranji minister in visoki predstavnik SDS, druga kot članica pedagoške sekcije istega veteranskega društva, četudi je hkrati poslanka stranke SDS.

Vabilo ravnateljicam in ravnateljem, iz katerega je lepo razvidno, da pri kvizu sodelujejo politična institucija – poslanska skupina Evropske ljudske stranke –, pomembni predstavniki SDS in Nova24TV, televizija v madžarski lasti, ki je naklonjena izključno SDS

Vabilo ravnateljicam in ravnateljem, iz katerega je lepo razvidno, da pri kvizu sodelujejo politična institucija – poslanska skupina Evropske ljudske stranke –, pomembni predstavniki SDS in Nova24TV, televizija v madžarski lasti, ki je naklonjena izključno SDS

Kviza torej ne moremo primerjati s pozivi ribiškega društva, tudi s predavanji, ki jih po šolah tu in tam še vedno pripravlja Zveza združenj borcev, ne. Pri ribičih in borcih gre za društvi, kviz o domoljubju pa organizira predstavnik politične stranke. Takšen poziv neposredno krši zakonska določila o avtonomiji šolskega prostora.

Dr. Robi Kroflič je redni profesor na Filozofski fakulteti v Ljubljani, poučuje občo pedagogiko in teorijo vzgoje. Poziv ravnateljem za sodelovanje v domoljubnem kvizu je po njegovem mnenju do »skrajnosti nespodoben«. »Vsaj gospe Škrinjar in dr. Zveru ni mogoče očitati nepoznavanja osnovne zasnove šolskega sistema po osamosvojitvi Slovenije ter aktualne šolske zakonodaje. Ovinek, ki ga podpisniki dopisa ravnateljem osnovnih in srednjih šol želijo narediti pri nagovoru mladostnikov in njihovih staršev, je narejen z očitnim namenom, da se akcija legitimira kot resna strokovna zasnova tekmovanja iz znanja. Gre za nedopustno zavajanje, zato bi sam pozval ravnatelje, naj ta dopis ignorirajo in z ničimer ne ’legitimirajo’ te politično motivirane akcije SDS in njene Nova24TV.« Mojca Škrinjar je bila nekoč ravnateljica in visoka uslužbenka na ministrstvu za šolstvo, ki ga je v času prve Janševe vlade vodil ravno Milan Zver.

Vabilo učencem, naj se prijavijo na kviz, ki ga pripravljata SDS in Nova24TV

Vabilo učencem, naj se prijavijo na kviz, ki ga pripravljata SDS in Nova24TV

Domoljubni kviz je poskus politične zlorabe mladih.

A težava ni samo pri zakonodajnih predpostavkah, še večja težava je pri vsebinski zasnovi domoljubno-zgodovinskega tekmovanja. Kdor le malo pozna delovanje Hojsovega veteranskega društva in vsebino edine televizije v službi resnice, bo gotovo vedel, da osamosvojitveno dogajanje oba interpretirata izrazito enostransko in revizionistično. Spomin na proces osamosvajanja zanju pomeni predvsem glorifikacijo lika in dela pravih osamosvojiteljev ter demoniziranje tistih, ki imajo na procese osamosvajanja drugačen pogled ali pa so imeli v njem drugačno vlogo. Kdor želi razumeti, kakšna je bila pot k lastni državi, pač ne sme prebirati le pamfletov SDS. Za začetek bi lahko v roke vzel vsaj strip Osamosvojitev, katerega avtorja sta Nataša Strlič, višja kustosinja v Muzeju novejše zgodovine Slovenije, in ilustrator Damijan Stepančič. Osamosvojitev se v tej knjižici ne začne z Janezom Janšo in procesom proti četverici, pač pa veliko prej, s Titovo smrtjo, pojavitvijo punka, sarajevsko olimpijado, stavkami in prebujanjem demokratične zavesti. Redukcija osamosvojitvenega gibanja na le nekaj oseb in dogodkov, kakršno se gredo pri SDS, ni vredna naziva »tekmovanje iz znanja slovenske zgodovine«. Mimogrede, tekmovanja iz zgodovine učencev in dijakov v Sloveniji že obstajajo, potekajo pod pokroviteljstvom Društva učiteljev zgodovine Slovenije, torej ljudi, ki imajo dovolj strokovnih referenc.

Seveda bi bilo naivno verjeti, da se je ta stvar zgodila po naključju, da gre za Zverov spodrsljaj ali nerodno Hojsovo formulacijo. Janševa vlada in njen minister za kulturo Vasko Simoniti kanita postaviti Muzej osamosvojitve, za stranko SDS pa naj bi bile vrednote domoljubja »pomemben steber v vrednotni strukturi«. Tudi Mojca Škrinjar že dlje govori o tem, da je v slovenskih šolah premalo domoljubja, rada piše o »neskončni lepoti domovine«, ki je »vedno nova in vedno moja«.

Mojca Škrinjar, predsednica pedagoške sekcije VSO, si že dolgo prizadeva, da bi bilo v slovenskih šolah več domoljubja. Morda ima prav in je to res potrebno, pred leti je sama na hiši narobe obesila slovensko zastavo. Kadar ta visi navpično, si morajo, gledano od spredaj, z leve proti desni barvni pasovi slediti v zaporedju: beli, modri, rdeči.

Mojca Škrinjar, predsednica pedagoške sekcije VSO, si že dolgo prizadeva, da bi bilo v slovenskih šolah več domoljubja. Morda ima prav in je to res potrebno, pred leti je sama na hiši narobe obesila slovensko zastavo. Kadar ta visi navpično, si morajo, gledano od spredaj, z leve proti desni barvni pasovi slediti v zaporedju: beli, modri, rdeči.
© Miha Fras

Trditi, da je domoljubje le ljubezen, je diletantsko. Domoljubi seveda niso zgolj tisti, ki imajo radi svojo domovino, domoljubi so tudi oni, ki so aktivni državljani, ki vedo, da država ni politična stranka, ki vztrajajo pri pluralizmu in svobodi mnenj.

»Domoljubje kot del državljanske vzgoje se spodbuja predvsem s takšnim delovanjem države, ki vsem otrokom in mladostnikom ne glede na nacionalno pripadnost ali druga identitetna določila zagotavlja kakovostno življenje, ustrezno socialno in okoljsko varnost ter občutek pravične obravnave vsakega posameznika,« o vsem tem pravi Robi Kroflič. »V okolju Nova24TV, okuženem z izpadi sovražnega govora in zanikanjem skrbi za vse otroke in mladostnike, ki se znajdejo v našem okolju kot začasni ali trajni priseljenci ali begunci, takega domoljubja ni mogoče spodbujati.«

V resnici je ta domoljubni kviz poskus politične zlorabe mladih.

V 72. členu zakona o organizaciji in financiranju šolstva je jasno opredeljena avtonomija šolskega prostora. V vrtcih in šolah je »prepovedano delovanje političnih strank in njihovih podmladkov«.

Kadar je kako sporočilo ozko politično ali konfesionalno opredeljeno, vedno, četudi je samo po sebi pozitivno, zbuja odpor. Kroflič opozarja, da to ne velja le za evangelijsko utemeljevanje temeljnih vrednot, ampak da lahko tudi skrajno desne politične stranke nagovarjajo pozitivna domovinska čustva. »Zato lahko pričakujemo, da bo zamišljen domovinski kviz na Nova24TV ne glede na vsebinsko zasnovo k domovinskim stališčem nagovarjal politične simpatizerje in hkrati odvračal vse tiste, ki zavračamo politiko SDS. Posledica bo torej še večja polarizacija pogledov na domovinska vprašanja. Takih problematičnih dejanj pa javni šolski sistem ne sme podpirati.«

Najbolje, kar lahko storijo ravnatelji slovenskih šol, je, da dopis o osamosvojitvenem kvizu preprosto vržejo v smeti. Domoljubje pač ni samo obešanje zastav in poznavanje podrobnosti nastanka Krkovičeve Manevrske strukture narodne zaščite. Ljubezen do domovine je veliko več. Je premislek o družbi, v kateri živimo. Predvsem pa domoljubje ni etnocentrični ekskluzivizem in ni politika izključevanja in delitev, kakršno vodijo pri SDS. Pravi domoljubi so hkrati tudi kozmopoliti.

»Treba se je paziti ljudi, ki vseskozi govorijo o domoljubju. Če jih kaj ne zanima, jih ne zanima domovina,« je o domoljubju pred kratkim za Mladino dejal zgodovinar dr. Oto Luthar. Ima seveda prav, tistega, ki veliko govori o domoljubju, vodijo predvsem politični interesi.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.