Jure Trampuš

 |  Mladina 48  |  Politika

Slovenska vojska kupuje nove helikopterje, ki pa so kljub slavospevom neprimerni za reševanje

Ponos slovenskega neba

Helikopter AW139M italijanskega proizvajalca Leonarda

Helikopter AW139M italijanskega proizvajalca Leonarda
© Leonardo

V času popoplavne obnove in kozmičnih žarkov, v času, ko je razprava, ali naj se socialni transferji usklajujejo z inflacijo, skorajda razklala vladno koalicijo, si je Slovenska vojska pod poveljstvom obrambnega ministra Marjana Šarca privoščila nakup šestih helikopterjev. In to čeprav je država v zadnjem času že naročila štiri letala za gašenje in še eno dodatno vojaško taktično transportno letalo. Pred podpisom naj bi bila tudi približno 200 milijonov evrov vredna pogodba o nakupu novega sistema protiletalske obrambe.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Jure Trampuš

 |  Mladina 48  |  Politika

Helikopter AW139M italijanskega proizvajalca Leonarda

Helikopter AW139M italijanskega proizvajalca Leonarda
© Leonardo

V času popoplavne obnove in kozmičnih žarkov, v času, ko je razprava, ali naj se socialni transferji usklajujejo z inflacijo, skorajda razklala vladno koalicijo, si je Slovenska vojska pod poveljstvom obrambnega ministra Marjana Šarca privoščila nakup šestih helikopterjev. In to čeprav je država v zadnjem času že naročila štiri letala za gašenje in še eno dodatno vojaško taktično transportno letalo. Pred podpisom naj bi bila tudi približno 200 milijonov evrov vredna pogodba o nakupu novega sistema protiletalske obrambe.

Slovenija bo tako kupila šest helikopterjev AW139M italijanskega proizvajalca Leonardo, to podjetje je tudi proizvajalec novih slovenskih transportnih letal Spartan po modelu »vlada vladi«. Skupna vrednost nakupa je 188 milijonov evrov brez DDV, letni stroški, ki jih ima z upravljanjem projekta italijansko ministrstvo za obrambo, pa znašajo dodatnih 425.449 evrov. Helikopterji bodo namenjeni predvsem vojski, z dodatnimi moduli jih bo mogoče uporabljati tudi za medicinske namene in za gašenje iz zraka. Tako pravijo na ministrstvu za obrambo.

Slovenska vojska zdaj uporablja osem helikopterjev Bell 412, štiri helikopterje AS AL 532 Cougar in majhne helikopterje Bell 206 B. Prvi so praviloma namenjeni za prevoz pehote, drugi so večji in hitrejši, lahko pa prepeljejo tudi do 4500 kilogramov težak tovor, tretji so namenjeni predvsem šolanju. Prvi belli so že malce ostareli, njihova življenjska doba naj bi se brez posodobitve iztekla leta 2025. Vrednost posodobitve osmerice je bila pred časom ocenjena na 30 milijonov evrov, nov tovrstni helikopter pa stane okoli 15 milijonov evrov, odvisno od opreme. Izbrani helikopterji AW139M so trikrat dražji, kot bi stal nakup novih helikopterjev Bell 412.

Robert Sabol je reševalec, ki že leta sodeluje pri helikopterskem reševanju. Po objavi novice o nakupu novih helikopterjev je na omrežju Facebook objavil jezen zapis o tem, da ministrstvo za obrambo zavaja. AW139M seveda niso reševalni helikopterji, so preveliki in premalo okretni za reševanje v gorah, hkrati je draga tudi ura letenja. »Izbrani helikopterji so vrhunski in zmogljivi. Nehigienično pa se mi zdi, da svoje nakupe skrivajo za večnamensko uporabo. Kdor vsaj malo ve, kaj je HEMS oz. HNMP [kratici za helikoptersko nujno pomoč, op. p.], ve, da so kupljeni helikopterji neustrezni – so preveliki in predragi za vsakodnevne aktivnosti nujne medicinske pomoči … S takim helikopterjem je predrago izvajati vsakodnevne polete za nujno medicinsko pomoč. Tega si ne privošči niti Dubaj. Torej v ospredje ni postavljen bolnik, ampak nakup zapovedanih NATO-sredstev.«

Slovenija še ni kupila namenskih medicinskih helikopterjev, pač pa raje vlaga v vojsko. Po svoje je to logično, je članica Nata, na mejah Evrope je vojna. A vendar bi lahko ignoriranje potreb civilnega prebivalstva pripeljalo do stanja, da se reševanje s helikopterji, po svetlih zgledih iz tujine, privatizira. Torej reševanja s helikopterji ne bi smeli krpati z vojaškimi helikopterji, pač pa bi bilo bolje, če bi nove helikopterje država kupila za upravo za zaščito in reševanje. Podobno kot bo uprava zdaj organizirala sistem gašenja z letali Air Tractor.

Na ministrstvu za obrambo sicer napovedujejo, da bodo, sedaj ko postajajo prestari za vojsko, helikopterje Bell 412 preuredili in prenovili ter jih kljub častitljivi starosti začeli uporabljati za gorsko reševanje. Novi bodo medtem leteli po vojaških misijah.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.