Agenciji RS za varnost prometa in mag. Alenki Bratušek, ministrici za infrastrukturo, ki morata skrbeti za izboljšanje prometne varnosti

V minulem mesecu juniju me je nekaj medijskih objav (Delo, 12.6., članek Špele Kuralt »Starejši so povzročitelji najhujših nesreč«; Mladina, 14.6., javno pismo skupine slovenskih društev, zavodov in intelektualcev o »spoštljivem nagovarjanju starejših«, Delo, 29.6., v pismih bralcev Črt Kanoni, v imenu ZDUS, reagira na članek Š. Kuralt o »nevarnih starejših voznikih«) vzpodbudilo, da se s tem pismom obračam na vas, odgovorne za varnost v prometu na Agenciji in na Ministrstvu, z opozorilom na neustavno diskriminacijo starejših ljudi v Sloveniji, ki jim na 80. rojstni dan avtomatično preneha veljati vozniško dovoljenje.

Samo kriterij starosti ne sme biti razlog, da mi bo odvzeta pravica do samostojne mobilnosti ob uporabi motornega vozila. Res, da si lahko kasneje, z nekaj sto evri, kar me stane par zdravniških potrdil, kupim podaljšanje veljavnosti mojega vozniškega dovoljenja za 1, 2 ali 3 leta. Ampak moja vozniška preneha veljati zato, ker sem stara 80 let, ne pa zato, ker imam na primer že v mlajših letih slabe zdravniške izvide, ali kasneje slabo evidenco mojih vozniških sposobnosti, zaradi preteklih prometnih nesreč, prekrškov ali kazni. Odločujoča kategorija življenjske starosti za prenehanje zakonite veljavnosti moje vozniške izkaznice je protiustavna.

Gospod Črt Kanoni je izpostavil netočne trditve novinarke Š. Kuralt v njenem pompozno in zavajajoče naslovljenem članku v Delu 12.6.24, da največ najhujših nesreč povzročijo starejši, domnevno »najmanj varni« vozniki. Če seštejete objavljene podatke za leto 2023 o hudih telesnih poškodbah za voznike stare med 18 in 64 let, je takšnih 540, nad 65 pa 189. Tudi primerjava za krajšo vozniško dobo, na primer za voznike med 45 in 64, je udeležencev v hudih prometnih nesrečah 272, nad 65 pa 189. Res, da je največ umrlih v prometnih nesrečah starejših od 65 let, vendar je možno predvidevati, da si starejši ljudje težje opomorejo po hudih poškodbah kot mlajši vozniki. Kot povzročitelji hudih prometnih nesreč pa se je starejšim od 65 let trend od leta 2001 do lani dvignil s 4 odstotkov na 22 odstotkov. Ampak za ostalih 78 odstotkov so pa vendarle odgovorni 18 do 64 letni vozniki.

Staranje prebivalstva je simptom razvitega zahodnega kapitalizma, zato nas je vedno več in pogosteje mi starejši za svojo mobilnost uporabljamo lastna motorna vozila. Zelo hitri razvoj elektronske opreme v novejših modelih je mogoče kriviti za nenamerno napačno rokovanje z vozilom kakšnega starejšega udeleženca v prometu in posledično se zgodi nesreča. Običajno malo počasnejša vožnja starejših pa je že po svoji osnovni lastnosti manj nevarna, kot na primer divjanje mladine po ravnih avtocestnih odsekih. Vsem mladim ljudem želim lepo, uspešno bodočnost, naj jim bo v koristno pomoč bliskoviti razvoj umetne inteligence, naj jih ne ogroža. Želim si pa tudi, da postane naše sobivanje na cestah bolj strpno, obojestransko bolj previdno.

Center varne vožnje na Vranskem naj bo zgled in model za več področnih centrov, kjer bi se starejši lahko pod nadzorom spoznavali z novimi asistenčnimi sistemi in avtomatskimi menjalniki v vozilih in se tako brez stresa navajali na njihovo pravilno uporabo. AMZS ali zasebne avtošole bi lahko nudile nekomercialne kontrolne ure praktične vožnje za tiste voznike, ki si to želijo, ali ki so povzročili kakšno nesrečo. V tujini ponekod starejšim voznikom, ki se sami odločijo vrniti svoj vozniški dokument, v zameno ponudijo kakšno realno boniteto (na primer bone za dopust ali brezplačne vozovnice za mestni promet). Na tem mestu se iskreno zahvaljujem gospe ministrici Bratuškovi, da je že pred leti nam upokojencem zagotovila brezplačne javne prevoze celo med mesti po državi. Sistemska skrb za varnost vseh voznikov v cestnem prometu se z inovativno ponudbo lahko lepo razširi na različnih področjih. Prilagojene ponudbe za starejše voznike so lahko odraz sodobnega pristopa za doseganje družbenega napredka v državi.

Nespoštljivega opisa starejših ljudi, češ da so »najbolj nevarni vozniki«, pa ne sprejemam, ker to enostavno ni res.

V EU državah najdemo lahko več kot 110 variant vozniških dokumentov. Po že sprejeti direktivi naj bi članice EU ta dokument poenotile v obliki in uskladile vsebinske pogoje do leta 2033. Tudi Slovenija ima obvezo in še nekaj časa za popravke sedaj veljavne (neustavne) ureditve podaljševanja veljavnosti vozniških dovoljenj po 80. letu starosti.

Zdaj velja, da se običajno veljavnost vozniškega dovoljenja v drugih evropskih državah administrativno (!) podaljšuje od pridobitve naprej standardno, npr.: začetnikom (različno po kategorijah A,B) za 2 ali 3 leta, kasneje voznikom vseh kategorij za 10 ali 15 let. Večina držav ob redni zapadlosti vozniškega dovoljenja, ki se zgodi vozniku po 60. ali 65. letu starosti in ob dokumentirani zdravniški diagnozi (slabe oči, diabetes, srčno žilne bolezni, invalidnost, ipd) ali pa zaradi voznikove prometno varnostne indikacije (prekrški, kaznovanost, nesreče), podaljšuje veljavnost dokumenta lahko tudi samo za 5 let. V Italiji se voznikom v minus štejejo celo zaporne kazni, če so zakrivili neprometna nezakonita dejanja. Zdravniški pregledi morajo biti stari manj kot 3 mesece in so vključeni v redno zavarovalno polico voznika ali vozila.

Kriterija življenjske starosti osebe kot osnovno kategorijo pri odločitvi za morebitno podaljšanje veljavnosti dokumenta drugje v Evropi nisem zasledila, v nobeni od držav.

Spremljanje zdravstvenega stanja voznikov in pregledi informacij o njihovi prekrškovni ali celo kazenski evidenci je za varnost v prometu zagotovo zelo pomemben ukrep, ki naj ga izvršuje in nadzoruje tudi naša država intervalno od izdaje vozniškega dovoljenja naprej. Diskriminacijo starejših od 80 let, ki morajo plačati vsake 2 ali 3 leta za povrnitev pravice do samostojne vožnje, pa je treba ukiniti. 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.