Intervju: Alenka Bratušek

V intervjuju je gospa ministrica omenila nekaj velikih, dolgoročnih zamisli bodočega umeščanja prostorskega načrta v naš prostor v obdobju prihodnjih 15 letih, ki bodo bojda (mogoče) znani že ta mesec. V teh zamislih bo skoraj verjetno, kot je v navadi, izpuščena 3A razvojna os od Ljubljane proti jugu, ki pokriva občine Škofljica, Velike Lašče, Ribnica in Kočevje do meje s Hrvaško. In zakaj sploh še pišem te vrstice?

Že prav nerodno mi je, da se še vedno oglašam v zvezi s prometno zagato in zastoji na Škofljici. Že v časopisu Dnevnik so 5. februarja 2020 ponovno obravnavali gornjo tematiko z virtualno rešitvijo štiripasovnice skozi Lavrico in Škofljico v vrednosti 33 mio evrov do leta 2025 in ponovno so omenjali, da je zaradi okoljevarstvenih razlogov gradnja škofeljske obvoznice misija nemogoče.

Sem došlek oziroma prišlek in sem že 18 let dnevno soočen s prometno zmešnjavo skupaj z vsemi sotrpini iz Velikih Lašč, Ribnice in Kočevja. Narejeni so bili poskusi s krožiščem na Škofljici in s priključkom na avtocesto v Šmarju-Sap in uvedbo dodatnih semaforjev. Vendar dnevno med 6.00 in 9.00 uro in tudi popoldne potrebujete zaradi zastojev (tudi železniška zapornica) kar do ene ure in pol, da se prebijete do Ljubljane. In še slabše bo, na cesti je vedno več tudi tovornjakov. Nekateri izberejo obvoznico preko Iga (v Pijavi Gorici se zavije levo proti Želimljam in preko Iga pridete do Ljubljane). Vendar so že tudi jutranji zastoji na sami „ižanki“ v Črni vasi. Sedaj pa sta Jurčkova in Ižanka tako ali tako zaprti. To traja že nekaj mesecev, četudi pospešeno delajo. Že deset let in več poslušam, da obvoznica mimo Škofljice in Lavrice preko Barja ni mogoča zaradi Barja in Nature 2000 in zaradi ogrožanja habitata metulja barjanskega okarčka. Vendar z našim odnosom do okolja in podnebnih sprememb tudi močvirnatega barja čez deset let ne bo več. Bo samo še suha stepa.

Sledil sem tudi srečanju s predstavniki vlade 26. maja 2023, potem ne več. Prav nič novega. Predstavnik vlade izjavi, da so prometne zagate praktično v vsakem slovenskem kraju in da vlada načrtuje čim hitrejši proces sprememb, ki mora biti usmerjen v trajnostno mobilnost, saj so take tudi zahteve Evropske unije. In pri nas seveda nimamo pogumnega politika, ki bi izjavil proti EU kot je pred leti ameriška diplomatka Viktorija Nuland. Besede so preveč vulgarne za objavo. Toda vsakodnevni zastoj na Škofljici ni zagata samo Škofljice, vendar je ovira za razvoj tudi za občine Velike Lašče, Ribnica in Kočevje – celotne regije. Zdaj nam je še župan Kočevja zbežal v Bruselj? Sedaj trdijo že nekaj časa, da bi pretočnost prometa rešili s podvozom pod dvotirno železnico, z izgradnjo dveh novih krožišč ter izboljšano železniško infrastrukturo. Še vedno sem mnenja, da je gradnja podvoza na barju vprašljiva. Ob vsakem večjem deževju, ki bodo sedaj pogostejša, bodo težave in poplave. Tudi omemba boljše železniške dvotirne infrastrukture in uvedba taktnega časa 15 minut ne pije vode. Občani iz zaselkov se morajo namreč najprej pripeljati do železniške postaje in tam parkirati prevozna sredstva. In večina občanov niti ne ve, kje je železniška postaja Škofljica – na cesti ni nikjer nobenega prometnega znaka. Tudi 20 mio evrov za te nebulozne, bojda potrjene načrte, še ni zagotovljenih.

Še zmeraj je optimalna in najbolj poceni rešitev gradnja obvoznice (recimo ji po novem zaledna, zbirna cesta ali nekaj drugega) mimo Škofljice in Lavrice preko barja do južnega dela avtoceste. Ob njej naj bo tudi kolesarska steza, da se bo v Ljubljano lahko prišlo tudi s kolesom. S tem prispevamo k trajnostni mobilnosti. Vožnja s kolesom po »kočevki« in »ižanki« je sedaj smrtno nevarna. Seveda tu vsi omenjajo Naturo 2000 (sedaj smo že Natura 2024). Saj vemo, kako je s tem. Samo za primer: EU si je na zasedanju Evropskega sveta marca 2000 v Lizboni zastavila cilj, da bo leta 2010 „EU najbolj dinamično, konkurenčno in trajnostno na znanju temelječe gospodarstvo na svetu, ki bo uživalo polno zaposlenost ter ekonomsko in socialno kohezijo.“ In kaj je EU sedaj v letu 2024?

Še nekaj o Naturi 2000 in o barju. Na barju je zgrajena industrijska cona na Škofljici in sedaj se gradi na barju industrijska cona tudi na Igu. Če so na barju že zgrajene industrijske cone, zakaj se enostavno ne zgradi še obvoznica mimo Škofljice in Lavrice levo od železnice – smer Ljubljana. Če bi bila obvoznica po barju, podvoz pod žel. progo sploh ne bi bil potreben. In obvoznica bi omejevala gradnjo stanovanjskih in drugih objektov na barje proti zahodu. Da ne omenim, da verjetno vse občine v Sloveniji hočejo imeti svoje lastne industrijske cone. In zakaj le povzročamo dolgoletno vznemirjanje občanov. Verjetno pa bo morala tudi EU razmisliti o smiselnih področjih Nature 2000 pri nas in drugod. 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.