Razkroj jedrske energetike

Predsednik Vlade RS in nekdanji predsednik GEN-I dr. Robert Golob (dr. Golob) je ob obisku v Krškem 16. 6. 2023 v kontekstu ambicioznega jedrskega scenarija iz Dolgoročne podnebne strategije Slovenije do leta 2050 (ReDPS50 DZ, 13. 7. 2021) poudaril, da »imamo ogromno znanja na področju jedrske tehnologije, ki ga moramo izkoristiti pri gradnji bloka JEK2«. Izpostavil je »Pri tem smo usklajeni z GEN energijo, saj je ključno, da delamo skupaj« in s tem skrb države za »jedrskost« in njeno »alokacijo« zožil v prid izključno projekta JEK2 družbe GEN energija d.o.o. (GEN), ki dolgoročno blokira ostale fizične in fiskusne družbene jedrske potenciale. Ob tem je minister mag. Bojan Kumer napovedal svojo iluzijo, da se nadgrajeni Nacionalni energetski in podnebni načrt (NEPN 2024) ne bo »omejil samo na drugi blok, ampak bo država dopuščala tudi širšo rabo jedrske energije«. Dr. Golob je omenil tudi možnost sprejetja posebnega zakona za JEK2 »za poenostavitev in pospešitev administrativnih postopkov«. Ob tem je, sklicujoč se na Strategijo prostorskega razvoja Slovenije 2050, »ki jo bo potrdil še državni zbor« (ReSPR50 DZ, 28. 6. 2023), izpostavil neresnico, da »s strategijo prvič po letu 2004 vpeljujemo možnost, da se objekt, kot je JEK2, lahko umesti v prostor«, kajti JEK2 v strategiji ni najti ne lokacijsko ne kapacitativno. Minister Uroš Brežan pa je pridal, da strategija »opredeljuje nadaljevanje rabe jedrske energije z možnostjo uvrstitve drugega bloka« in da bo to »ena od podlag za nadaljevanje postopkov«.

Dr. Golob je v Krškem, ob asistenci ministra Brežana, dejansko napovedal Državni prostorski načrt za JEK2 (DPN za JEK2) in trasiral »verifikacijo« na izkušnjah in ne na tehnološkem razvoju slonečega konvencionalnega nadomestnega bloka 2 NEK, brez definiranih razmerij do interesov Zagreba in Hrvaške, do samooskrbe večjih koncentracij slovenskih porabnikov elektrike in toplote in brez do decentralizacije elektroenergetskega omrežja v RS. In ki je predimenzioniran v premajhni državi že po naravi stvari micelij tveganj in razbohotene korupcije in kakor ga je GEN korakoma »ustvaril« kar sam: (1.) z dodeljenim a ne realiziranim načrtovanjem bloka 2 NEK, izzivom skupnih vlaganj in pripravo posvetovalnega referenduma v naivni Cerarjevi Strategiji upravljanja kapitalskih naložb države (Odlok DZ, 13. 7. 2015); (2.) z zahtevo izdaje energetskega dovoljenja (ED) za blok z močjo 1100MW pred sprejetjem ustreznega DPN, ki mu ga je v nasprotju s 35. členom Zakona o oskrbi z električno energijo nezakonito izdalo Vrtovčevo Ministrstvo za infrastrukturo 19. julija 2021 in (3.) s tehničnim dialogom s potencialnimi ponudniki reaktorjev v razponu električne moči od 1000MW do 1600MW, od 2,7 do 4,4-kratnika Sloveniji dostopne polovične moči obstoječega NEKa 730/2MW.

Dr. Golob je v Krškem trasiral tudi ustanovitev »delovnih« skupin z GEN-ovim mobingom državnih organov in z vsemi znaki sistemske koruptnosti javnega sektorja s ciljem pridobitve retrogradnih, za JEK2 prirejenih regulatornih predlogov DZ in Vladi RS. Operativno je napovedal, da bo s 1. avgustom v njegovem Kabinetu imenovan mag. Danijel Levičar kot nacionalni koordinator na področju jedrske energije. Kot državni sekretar bo zadolžen za tvorjenje ekip, ki se ukvarjajo samo s projektom JEK2 in za usklajevanje dela ministrstev in ostalih deležnikov v dejansko 7. 9. 2023 ustanovljeni Delovni skupini Vlade RS za koordinacijo pripravljalnih aktivnosti na projektu JEK2 (VDS). VDS je tako kot prvo ustanovila Ožjo delovno skupino za pripravo Pobude za DPN za JEK2 (Pobuda), po defaultu v pristojnosti Ministrstva za okolje, podnebje in energijo (MOPE) in kot drugo ustanovila Ožjo delovno skupino za pripravo posebnega zakona za JEK2, po defaultu v pristojnosti Ministrstva za naravne vire in prostor (MNVP).

V javnosti prezrti ključni akt korupcije par excellence Odlok o strategiji upravljanja naložb države (DZ, 10. 7. 2024) je v nasprotju z Zakonom o urejanju prostora (ZUreP-3) in sledeč neizkazani smotrnosti scenarija iz točke (36) Resolucije o dolgoročni miroljubni rabi jedrske energije (ReDMRJE DZ, 23. 5. 2024) kapitalskemu trgu in splošni javnosti sporočil, da se jedrski program nadgrajuje s ciljem uresničitve ključnega cilja države: »Projekt JEK2 je potrebno čim prej dokončno in ustrezno umestiti v strateške dokumente in zakonodajo«. GEN v upravljanju SDH je zadolžen tudi za optimizacijo postopkov odločanja, zato je 21. oktobra 2024 objavil Predlog Pobude: »Izgradnja novih jedrskih proizvodnih zmogljivosti in izvajanje vloge nosilca razvoja projekta JEK2 (koordiniranje in vodenje vseh potrebnih dejavnosti z vsemi ključnimi deležniki) je eden ključnih strateških ciljev družbe GEN«. S čimer je v svojstvu investitorja in naročnika DPN za JEK2 sebe našel v funkciji obeh ministrstev, MOPE pa v položaju virtualnega pobudnika in MNVP kot virtualnega vodjo in usklajevalca priprave DPN. GEN je brez odgovornega vodje, ki s svojim podpisom na gradivu za posamezne faze priprave DPN jamči za strokovnost, popolnost, skladnost in zakonitost predlogov teh gradiv, sebe postavil tudi v funkcijo izdelovalca DPN, Savaprojekt d.d. Krško in IBE d.d. nista citirana.

MOPE, Direktorat za energijo je v pravni državi dolžan zavrniti nepopoln in neutemeljen GENov Predlog Pobude, ki ga tudi ni naročil. Če bo takšno Pobudo vseeno posredoval MNVP, jo bo »pripravljalec« moral obrazloženo zavreči po določilih 91(3). člena ZUreP-3. Pobuda ne temelji na Prostorski strategiji (ReSPR50, Ur. l. RS 72/2023), kakor to določa 52(3). člen ZUreP-3, in ni skladna z določili točk poglavja 6.3.2 JEDRSKA ENERGIJA: (1) »NEK ostaja v obratovanju. Z modernizacijo in revitalizacijo se ohranja varno delovanje in ustvarja pogoje za podaljšanje njene življenjske dobe, ob sočasni …« in (2) »V okviru celovite preučitve … se preučijo prostorske možnosti za pridobivanje energije v jedrskih napravah«. V točki (1) ni osnove za iztek delovanja NEK v letu 2043 in njeno nadomestitev z JEK2 v dimenziji 2,7 do 4,4-kratnika današnje Sloveniji dostopne moči NEK 365MW, evidentno pa tudi ne v točki (2), ki se nanaša na NEKu dodatne lokacije manjših jedrskih naprav.

Minister mag. Bojan Kumer ni zdržal svoje napovedi iz Krškega, da bo NEPN 2024 sledil tudi izgradnji manjših modularnih reaktorjev (SMR) kot projektov državnega pomena iz točke (37) ReDMRJE. Tako ga je Vlada RS retrogradno sprejela in ga zapoznelo predlagala Evropski komisiji, skladno z Uredbo EU 2018/1999 o upravljanju energetske unije in podnebnih ukrepov, 18. 12. 2024 z eksplikacijo le dveh ekstremnih scenarijev, obeh sloneč na izstopu iz premoga leta 2033 in izteku NEK leta 2043: scenarij DU-JE (cca 66 % OVE + prototipno, finančno in terminsko šokantna novogradnja JEK2, pred letom 2040 uvozno odvisna v dimenziji proizvodnje NEK, po letu 2040 pa izvozno odvisna v dimenziji polovice produkcije JEK2) in scenarij DU-OVE (100 % OVE brez novogradenj jedrskih objektov). Ali kakor bi rekel mag. Aleksander Mervar, »če bi bil predsednik vlade, se za JEK 2 ne bi upal odločiti, čeprav sem privrženec jedrske energije, enako se ne bi upal odločiti, da gremo zdaj množično samo v obnovljive vire«. Vlada RS se je odrekla tudi ELES-u naročene študije, verodostojnemu izkazu ekonomske smotrnosti scenarija s podaljšanim delovanjem NEK do leta 2063 brez JEK2. Predvsem pa se je Vlada RS odločila projekt JEK2 »dokončno in ustrezno umestiti« v NEPN 2024 v nasprotju z lastno Prostorsko strategijo 2050, ki določa NEK-u podaljšanje življenjske dobe ob sinhronem postopnem uvajanju SMR-jev, sicer pa tudi mešanice regionalnih in lokalnih potencialov OVE ter ogljično nevtralnih sintetičnih plinov na energetskih in industrijskih lokacijah.

Posebni zakon za JEK2 še sledi, najbrž zato, da pripravljalec MNVP izgubi še pravico iz 44.(1) člena ZUreP-3 izvesti ali naročiti recenzijo gradiva, ki ga izdelujeta izdelovalca Savaprojekt d.d. Krško in IBE d.d. Oktobrska farsa okoli (z ReDMRJE itak trajno opuščenega) posvetovalnega referenduma o JEK2, ki je zbegala izpostavljene nevladne in politične subjekte v razponu od senzibilnosti do samopromocije, pa ima svojega osebno odgovornega adresata, mag. Natašo Avšič Bogovič, zagnano predsednico odbora DZ, katerega iniciativa je neposredno oškodovala javne finance za najmanj 310.000 EUR. Kot »korak nazaj« so že izpostavljeni nevladni in politični subjekti v PR okolju »splošno veljavnih neresnic« dolžni pozvati DZ in Vlado RS k odločitvi o prenehanju veljavnosti v Krškem 16. 6. 2023 načrtovanih aktov sistemske korupcije, sicer pa imajo na voljo postopanje po kazenskem, integritetnem in ustavnem pravu. 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.