4. 4. 2025 | Mladina 14 | Pisma bralcev
Cenzura zgodovinskih dejstev na javnih oglaševalskih površinah v Sloveniji?
Zavod Mednarodna Mreža Antifašistov (MMA), ki smo ga ustanovili decembra 2024 predstavniki Slovencev, Hrvatov in Italijanov, je prostovoljno, samostojno, nepridobitno združenje fizičnih in pravnih oseb, ki delujejo na področju ohranjanja zgodovinske resnice, spomina na protifašistično borbo in vrednot narodnoosvobodilnega boja. Ustanovljeni smo bili z namenom, da zaradi vse večjega širjenja oblik sovražnega govora, nestrpnosti in poskusov revidiranja zgodovinskih dejstev mobiliziramo strokovno in laično javnost za ohranjanje vrednot in dediščine protifašizma v sodobnem svetu.
Na začetku letošnjega leta, ko obeležujemo 80. obletnico osvoboditve izpod nacizma in fašizma, smo želeli izpeljati plakatno kampanjo na Tržaškem, Goriškem in v Ljubljani, s katero bi širšo javnost opozorili na zgodovinska dejstva fašističnega režima od njegovega vzpona leta 1920 do kapitulacije leta 1943 in jih italijanska ter delno tudi slovenska politika že desetletja sistematično zavrača, relativizira in sprevrženo uporablja za dnevno politiko. Kampanja bi bila posebej pomembna tudi zato, ker se fašizem ponovno krepi v naši neposredni soseščini ter širše v Evropi, dobiva nove oblike in nevarno ogroža demokratične odnose med ljudmi in narodi.
A pri izvedbi kampanje smo naleteli na nerazumljive ovire. V Trstu in Gorici, smo za izvedbo brez težav dobili vsa potrebna soglasja, medtem ko v Sloveniji koncesionarja plakatnih mest, Europlakat in Insmedia, naše prošnje nista odobrila. Naš cilj je bil, da bi akcija potekala sočasno v obeh državah, vendar zaradi zavrnitve v Sloveniji tega nismo mogli uresničiti. Predlagane vsebine za oglaševanje so izključno zgodovinska dejstva, ki kažejo na škodljive posledice, ki jih je povzročal Slovencem fašizem in so že sedaj dosegljiva v dokumentih in literaturi.
Na plakatih bi javnost lahko med drugim prebrala izjave fašističnega diktatorja Benita Mussolinija kot na primer "Mislim, da lahko žrtvujemo 50.000 Italijanov za 500.000 barbarskih Slovanov" ali "Laž mora biti velikanska, da bi ji ljudje verjeli", njegovega podsekretarja v vladi Francesca Giunto: "Slovansko vprašanje bomo rešili z ognjem in mečem", ministra Giuseppeja Bottaija: "Slovanizacija naših ozemelj je kot rak, ki ga je treba izrezati", ali izjave v italijanskem parlamentu leta 1918: "Slovani so manjvredna rasa, ki mora služiti, ali izginiti". Objaviti smo želeli tudi podatke, da je bila z okrožnico Tolomei prepovedana vsakršna uporaba slovenskega jezika v javnem življenju, da je bilo uničenih 1800 knjižnic, 40.000 knjig, 100.000 slovenskih imen je bilo poitalijančenih. Fašizem je ustanovil 40 italijanskih taborišč smrti, na Rabu je bilo 15.000 internirancev in 1435 mrtvih, v Gonarsu 7000 internirancev in 453 mrtvih, okoli okupirane Ljubljane so postavili 30 km bodeče žice...Sama dejstva!
Za pojasnilo smo se obrnili na Oglaševalsko razsodišče, ki je v svojem mnenju (št. 452 / 23. 1. 2025) potrdilo, da je predlagana vsebina plakatov zgodovinsko točna, temelji na dokumentiranih citatih in dejstvih ter ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Oglaševalsko razsodišče je kljub temu izrazilo skrb, da bi plakati lahko "iritirali določene skupine gledalcev", posebej v luči evropske prestolnice kulture – GO!2025 in dodalo, da je odobritev oglaševanja stvar “poslovne odločitve”.
Menimo, da bi zgodovinska resnica lahko iritirala le pripadnike fašistične ideologije, ki je ustavno prepovedana tako v Republiki Sloveniji kot v Italijanski republiki. Skrb za občutke morebitnih simpatizerjev prepovedane ideologije pa ne more in ne sme biti razlog za omejevanje predstavljanja zgodovinskih dejstev v javnem prostoru.
V duhu konstruktivnega sodelovanja smo prilagodili časovnico kampanje tako, da se ne bi prekrivala z otvoritvenimi dogodki GO!2025, s čimer smo pokazali razumevanje za širši družbeni kontekst, saj naš namen nikoli ni bil moteče poseganje v pomemben obmejni kulturni projekt, ki ga v celoti podpiramo.
Zato se sprašujemo, ali imajo koncesionarji javnih oglasnih površin zakonsko podlago za zavrnitev oglaševanja vsebine, ki je skladna z zakonodajo, temelji na preverjenih zgodovinskih dejstvih in je dobila pozitivno mnenje Oglaševalskega razsodišča? Ali jih koncesijska pogodba, ki jim daje pravico upravljanja z javnim prostorom, zavezuje k nediskriminatornemu ravnanju in spoštovanju ustavno zagotovljene svobode izražanja? Ali je sklicevanje na "poslovno odločitev", kot to navaja Oglaševalsko razsodišče v svojem mnenju, lahko podlaga za cenzuro zgodovinskih resnic v javnem prostor? Ali v Sloveniji obstaja seznam "dovoljenih" zgodovinskih dejstev, ki se smejo pojavljati v javnem prostoru? Ali je cenzuriranje antifašističnih sporočil v skladu z ustavnimi vrednotami Republike Slovenije? Kdo ima pravico odločati, katere zgodovinske resnice so primerne za javni prostor?
Koncesionarjema, ki naj bi skrbela za spoštljivo in demokratično komunikacijo, očitamo netransparentnost v postopku odločanja, saj na našo prošnjo nista poslala nobenega pisnega odgovora, temveč sta nas zavrnila zgolj neformalno po telefonu. Prav tako se nista odzvala na naše predloge za sestanek, v katerem bi lahko podrobneje predstavili kampanjo. Takšno ravnanje je v demokratični družbi nesprejemljivo, kaže na arbitrarnost in pristranskost pri sprejemanju odločitev in presojanju vsebin, na kršenje najpomembnejših načel profesionalnega komuniciranja, etičnih standardov in javne službe pri upravljanju javnega oglasnega prostora ter nerazumevanje demokratičnih vrednot in svobode govora. Namesto da bi služila javnemu interesu, postajata agenciji ovira pri kritičnem javnem diskurzu in spominjanju grozot fašistične ideologije. Medtem ko lahko v Sloveniji na oglaševalskih panojih gledamo različne vsebine, ki lahko vznemirjajo in frustrirajo, so zgodovinska dejstva o fašizmu očitno podvržena cenzuri in blokiranju oglaševanja.
Pričakovali smo, da bo odobritev kampanje podprla svobodo komuniciranja zgodovinskih resnic in tako prispevala k preprečevanju relativizacije totalitarnih sistemov, saj smo prepričani, da je javni prostor mesto, kjer lahko kritično in odgovorno opozorimo na najtežja obdobja naše zgodovine. Zato nas zanima, ali je zgodovinska resnica v Sloveniji podvržena cenzuri ( vsaj nekaterih) koncesionarjev?
Europlakat in Insmedio pa pozivamo, naj pisno pojasnita razloge za zavrnitev oglaševanja naših plakatov in pravno podlago za tako odločitev, sicer se bomo obrnili na pristojne institucije.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.