22. 4. 2008 | Mladina 16
Biznis s kazenskimi točkami
Zaradi strožjih kazni lahko tudi pri nas pričakujemo vzpostavitev črnega trga
Lovljenje kazenskih točk po slovensko
© Denis sarkić
V parlamentarni proceduri je novela zakona o prometni varnosti, od maja se nam obetajo stroge kazni, za nekatere prekrške pa nerazumno število kazenskih točk, ki jih bo po novem zlahka zbrati največ, 18. Strožje kazni bodo najbolj prizadele tiste, katerim premiki pomenijo dnevni kruh, poklicne voznike, trgovske potnike in zaposlene izven kraja bivanja. Med njimi so tudi takšni, ki si nikakor ne morejo privoščiti izgube pravice do vožnje, in prav te bo najbolj zanimal nakup kazenskih točk. Na drugi strani pa je nekaj študentov, upokojencev in drugih, ki vozniško dovoljenje sicer imajo, vendar jim je dnevna mobilnost manj pomembna, zato bi lahko, za primerno plačilo, točke prodali.
Trgovanje s točkami se je rodilo v Španiji le nekaj mesecev po uvedbi strožjega kaznovanja prekrškov leta 2006, prav hitro pa se je razširilo v Francijo, na Portugalsko, v Nemčijo in v sosednjo Italijo. Sistemi so v teh državah sicer drugačni, tam točke povečini jemljejo, pri nas jih dajejo. Na spletnih straneh, namenjenih avtomobilskim navdušencem, so se pojavili oglasi, ko je posameznik za plačilo pripravljen namesto voznika, ki se je ujel na avtomatski radar, priznati prekršek in prevzeti ustrezno število kazenskih točk. Voznik, ki je prekršek zares storil, mora tako poleg kazni ponudniku plačati še dogovorjeni znesek, ki je od primera do primera različen, od 250 pa celo do 3000 evrov za točko, odvisno od tega, kako zelo si kršitelj želi obdržati rožnato knjižico. V Španiji je tako nekdo prodajal kazenske točke svoje babice, v Franciji pa je neki študent ponujal svojih 15 točk po 2600 evrov, kar bi mu, če bi našel kupca, navrglo v plitek študentski proračun skoraj 40 tisoč evrov dodatnih sredstev. Normalna cena kazenske točke na črnem trgu v omenjenih državah se je umirila med 250 in 400 evri za točko.
Nekateri napovedujejo, da se bo črni trg kazenskih točk po vsej Evropi krepko razmahnil, saj kljub uvedbi zapornih kazni za prekupčevalce v nekaterih državah teh ni enostavno odkriti. V Italiji, državi z velikim številom trgovskih potnikov, se je trgovanje s točkami pred časom tako razmahnilo, da so oblasti razmišljale, da bi sistem ukinile in poiskale bolj zanesljivo rešitev. V Franciji je zagrožena kazen za vpletene v trgovanje 1500 evrov, zaradi poskusa poneverjanja pa storilcem grozi še dveletna zaporna kazen. Koliko so jih že kaznovali, ni znano. V Sloveniji za zdaj ni indicev, da bi črni trg že deloval, je pa malo verjetno, da se po uvedbi strožjih kazni ne bi vzpostavil. Primorski avtoprevoznik je denimo nedavno v Italiji plačal kazen 850 evrov in izgubil 9 točk od 20, ker je bil njegov tovornjak preveč naložen. »Dobro je le, da italijanske točke veljajo samo v Italiji, saj bi sicer lahko začel razmišljati o drugem poklicu,« pravi. Ker pa tja vozi večkrat na teden, se bo moral kmalu začeti ozirati po prodajalcih točk. Kje bo začel, ni hotel namigniti.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.