19. 6. 2008 | Mladina 25
Farmacevtska stimulacija
Kako farmacevtska industrija pritiska na zdravnike in zakaj se ti pustijo prepričati
© Tomaž Lavrič
Smučanje v Davosu, čarterski polet do Dubrovnika skupaj z družinskimi člani, safari v Južnoafriški republiki, izlet s turistično ladjo do Niagarskih slapov, ogled plantaž v Louisiani, zabava v Disneylandu na Floridi, ogled trdnjave Alamo v San Antoniu, celodnevno nakupovanje v severnoameriških outletih, koncert Raya Charlesa, Labodje jezero v Bostonu, baletna predstava v Sydneyju, kabaret v Berlinu, muzikal v londonskem West Endu, prenočitve v luksuznih hotelih verig Sheraton, Hyatt, Hilton in Marriot, večerje z jastogi, ostrigami in s pregrešno dragim vinom. To ni odlomek iz dnevnika razvajene ameriške dedinje Paris Hilton, ampak del razkošja, ki so ga farmacevtske družbe v zadnjih letih ponudile izbranim slovenskim zdravnikom na sponzoriranih strokovnih izobraževanjih.
Farmacevtske družbe teh ugodnosti ne ponujajo iz altruističnih nagibov, ampak zaradi čim večjih dobičkov. Zdravniki so tisti, ki odločajo o tem, katero zdravilo bodo priporočili bolniku, in tisti, ki pišejo strokovna mnenja, na podlagi katerih se posamezno zdravilo uvrsti na pozitivno listo in zato financira iz javnih sredstev. Vzemimo za primer zdravila Zometa, Bonefos in Bodronat iz skupine bifosfonatov, ki se uporabljajo pri lajšanju bolečin v kosteh pri nekaterih vrstah raka. Čeprav po lastnostih podobno zdravilo proizvajajo tri farmacevtske družbe (Novartis, Hoffman-La Roche in Schering A. G.), bo največ zaslužila tista, ki bo več zdravnikov prepričala, naj predpisujejo njeno zdravilo. Več ko zdravnik predpiše nekega zdravila, več zasluži farmacevtska družba, ki je zdravilo proizvedla. V igri so ogromna sredstva. V Sloveniji za zdravila na leto namenimo približno 500 milijonov evrov, od tega gre 250 milijonov evrov iz obveznega zavarovanja, preostalo pa iz prostovoljnega zavarovanja in neposredno iz žepa bolnikov.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.