4. 9. 2008 | Mladina 36 | Politika
Začetek šole tudi za Rome
Romski učenci so še vedno premalo vključeni v izobraževalni sistem
Šolski minister in romski otroci
© Denis Sarkić
Ob začetku novega šolskega leta je Amnesty International Slovenije (AIS) opozorila na sistemske pomanjkljivosti v izobraževalnem sistemu, ki romskim otrokom onemogočajo učinkovit dostop do izobrazbe. Letos se hkrati izteka tudi triletni Model učinkovitega učenja in poučevanja za dvig učne uspešnosti posameznega učenca, v javnosti bolj znan kot »bršljinski model«, ki je tudi legalno omogočil, da so na OŠ Bršljin romske učence uvrstili v posebne oddelke s prilagojenim programom. A sodeč po vmesnih poročilih ne prinaša pričakovanih rezultatov.
AIS sicer priznava napredek na področju izobraževanja, saj je letos Slovenija končno uvedla poklicne romske pomočnike kot strokovne delavce v osnovnih šolah. Kljub temu pa država še vedno nima urejenih medresorskih mehanizmov, ki bi večjo vlogo namenjali tudi lokalnim centrom za socialno pomoč, ki bolje poznajo situacijo na terenu.
Po neuradnih podatkih je na prvi šolski dan k pouku na OŠ Bršljin prišlo le pet od približno osemdesetih vpisanih romskih učencev, v šolskem letu 2006/2007 pa je kar devet od dvajsetih romskih prvošolčkov ponavljalo razred. Večina teh otrok je razred ponavljala zaradi izostajanja od pouka. Pri tem AIS opozarja, da ne obstajajo zakonski sistemski mehanizmi, po katerih bi država učinkovito ukrepala, če njihovi otroci ne bi obiskovali pouka. Novi zakon o osnovni šoli, ki je v uporabi od 1. septembra letos, sicer predvideva globo od 500 do 1000 evrov za starše, katerih otroci neupravičeno izostajajo od pouka, vprašanje pa je, ali bo določilo tudi učinkovito.
Za izpolnitev osnovnošolske obveznosti zakon zahteva devet let vpisa, pri tem pa naj bi bilo po besedah Blaža Kovača iz AIS vseeno, ali se otrok vpiše kar devetkrat v prvi razred. Očitke AIS na ministrstvu za šolstvo in šport po pričakovanjih zanikajo, saj naj bi šola prej že sprožila ustrezne postopke obravnave, vendar pa je iz poročil OŠ Bršljin razvidno, da se je eden od romskih učencev kar osemkrat vpisal v prvi razred in tako »končal osnovnošolsko obvezo«.
Sicer pa je Zavod za šolstvo na svojih spletnih straneh objavil, da se pripravlja nov model vzgoje in izobraževanja romskih otrok na OŠ Bršljin, iz pojasnil zavoda glede teh podatkov na spletni strani pa izhaja tudi, da so v pripravi tudi Splošna pedagoška načela za delo z učenci Romi, ki naj bi jih osnovne šole lahko prostovoljno uporabljale. Čeprav je ministrstvo letni delovni načrt zavoda moralo potrditi v začetku leta in je bil akcijski načrt sprejet maja letos, vsebina novega modela še ni znana, prav tako nam je Marta Novak z zavoda za šolstvo zagotovila, da ne pripravljajo enakega modela za celotno Slovenijo, temveč da gre za splošnejše dokumente, kot je strategija izobraževanja in vzgoje. Formalno tako večjih sprememb pri izobraževanju romskih učencev letos verjetno ne moremo pričakovati, lahko pa se zgodi, da bodo nove smernice neformalno preizkusili v praksi že v naslednjih mesecih.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.