18. 6. 2009 | Mladina 24
Zelena luč za zeleno naročanje
Na poti k okolju prijaznim javnim naročilom
Konec luksuznih službenih limuzin s po dvema izpušnima cevema?
© Borut Peterlin
Vlada je nedavno sprejela akcijski načrt za zeleno javno naročanje. To je »proces, v katerem javna uprava kupuje takšno blago ali naroča takšne storitve in dela, ki imajo manjši vpliv na okolje skozi celoten življenjski krog.« Načrt velja za obdobje 2009 - 2012, vključuje pa osem skupin izdelkov in storitev, in sicer vozila, elektronsko pisarniško opremo, gradbeništvo in stavbe, papir, čistila in čistilne storitve, pohištvo, električno energijo in hrano. Do leta 2012 naj bi v teh skupinah po načrtu v povprečju dosegli 50-odstotni delež zelenih javnih naročil.
Tržišče zelenih izdelkov in storitev na večini naštetih področij je v Sloveniji še vedno precej slabo razvito. To posledično pomeni, da bi konkurenca prijavljenih na razpisih utegnila biti neprimerno manjša, cene pa na ta račun višje. Tudi zato se vlada odloča za postopen pristop. Kot pravi Marjana Dermelj s Službe vlade za razvoj in evropske zadeve, se želijo zapletom zaradi premalo prijavljenih ponudnikov izogniti. Na področjih, na katerih je trg dobro razvit, bodo zahteve strožje. Kjer pa še ni razvit in tudi naročniki še niso dovolj izobraženi, pa nameravajo na začetku zahtevane zelene standarde uvrščati med merila za izbor ponudbe, katerih izpolnjevanje bo ponudniku prineslo dodatne točke na razpisu, ko pa se ponudniki prilagodijo, čez nekaj let, pa naj bi ta merila uvrstili že v pogoj za prijavo na razpis. Zeleno naročanje naj bi najprej preizkusili pri avtomobilih, razpis je že v pripravi, »zeleni« pogoj pa bo najverjetneje postavljen pri določeni količini izpustov CO2 na prevoženi kilometer. Nekolikšno morebitno povišanje nakupne cene ob uveljavljanju zelenih pogojev sicer ne bi smelo biti problematično. »Potreben je preskok z ocene izdelka na podlagi njegove nakupne cene na ocenjevanje stroškov celotnega življenjskega cikla,« pravi Dermeljeva.
Uvajanje zelenih naročil je priporočilo Evropske komisije, ki je v ta namen že pripravila priročnik, pa tudi precej smernic in študij. Analiza pozitivnih učinkov zelenega javnega naročanja v sedmih najbolj razvitih državah članicah EU je na primer pokazala, da so se zaradi zelenega javnega naročanja stroški, upoštevajoč celotni življenjski krog izdelka, v povprečju celo zmanjšali za 1 odstotek. Emisije CO2 pa so se v povprečju na ta račun znižale za 25 odstotkov.
Ni pa odveč vprašanje, kako preprečiti zlorabo zelenih razpisnih pogojev. »Generalna nevarnost zelenih naročil je v tem, da bo trg omejen z visokimi zahtevami. S stališča končnega cilja to seveda ni nujno slabo, slabo postane takrat, ko se to zlorabi, ko se začne vnašati pogoje in merila, ki so pisani na kožo posameznim ponudnikom in se uvaja nek ekskluzivizem v imenu in na račun zelenega, ekološkega,« pravi predsednik Računskega sodišča Igor Šoltes.
Klimatologinji dr. Lučki Kajfež Bogataj se zdi neizbežno, do bodo posamezni razpisi favorizirali določene ponudnike, posebej na začetku, ko bo konkurence primanjkovalo. »V končni fazi tega niti ne vidim tako negativno. Treba je začeti. Če bodo izdelki in storitve res zelene, potem me ne moti, če bodo razpisi pisani na kožo posameznikom, če bodo naročeno le redno dobavljali.« Je pa po njenem mnenju za uvajanje zelenih javnih naročil skrajni čas.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.