Max Modic

 |  Mladina 43

Kmetske slike

Kako se je javni zavod RTV Slovenija vpisal med promotorje resničnostnega šova Kmetija slavnih in zakaj bi nas to moralo skrbeti

Maja P. s porneso La Toyo, metabiologom Arturjem Šternom in transseksualko Salome, tremi najbolj moralno oporečnimi stanovalci Kmetije slavnih.

Maja P. s porneso La Toyo, metabiologom Arturjem Šternom in transseksualko Salome, tremi najbolj moralno oporečnimi stanovalci Kmetije slavnih.
© Arhiv Pop Tv

»Gospd Max Modic, ne gledam Kmetije, soprog je ne gleda, naši otroci je ne gledajo, naši znanci je ne gledajo, torej je ne gledajo ''vsi'', verjetno pa je večina Slovencev in ljudi, ki take oddaje gledajo in se torej za večino lahko reče, da so dno, boljša beseda zanje je srbska ''ološ''. Žal! Ni dvoma, da bo njih število naraščalo z ozirom na prizadevanja primitivcev, ki jh nihče noče zaustaviti. Gospoda Šterna vabim na deželo, kjer mu bodo ponudili lopato za premetavanje zemlje in se stavili z njim, da bo, mini dedec kot je, že po prvih dveh minutah omagal in prosil za pijačo. Še veliko novinarskih genijalnosti vam želijo bralci Žurnala.« Takole gre nepodpisano pismo (z vsemi tipkarskimi in slovničnimi napakami vred), ki me je čakalo med pošto v uredništvu Mladine. Le s čim sem si ga prislužil, sem tuhtal, saj že dolgo ne sedim v nobeni komentatorski komisiji, zadolženi za razglabljanja o likih in delih udeležencev kakega resničnostnega šova, ki so s pogodbo o sodelovanju prostovoljno podpisali, da se za toliko in toliko tednov in mesecev odrekajo pravici do zasebnosti. Potem sem se vendarle spomnil.
Pred časom sem za brezplačnik Žurnal izjavil - in to je bilo za nameček še natisnjeno na naslovnici -, da Kmetijo slavnih gledamo vsi, ker smo pač ljudje voajerska bitja, o čemer na vsakem koraku obstajajo številni empirično preverljivi dokazi. No, potem pa se od nekod pojavi interesna skupina v obliki neke anonimne soproge, moralno oprte na svojega soproga, njune otroke in njihove znance, ki se čuti dolžna poudariti, da sem jih s količinskim zaimkom ''vsi'' po krivici omenjal. Hudo. Si lahko predstavljate stopnjo osebnostnih motenj nekoga, ki potem, ko nekje sliši Kdor ne skače, ni Slovenc, kupi kuverto in plača poštno znamko samo zato, da bi sporočil, kako on ne skače, pa je kljub temu Sloven''c - in se pri tem niti ne podpiše? Da, to so tiste prave zatohle usedline družbe, ki jih vsako leto na plano naplavijo resničnostni šovi in njihova priljubljenost med televizijskim občinstvom. Prav neverjetno je, koliko morale, vzgoje, ozaveščenosti, dobrih namenov, odgovornosti in skrbi za otroke, bližnje in nebogljene prileze izpod kamnov psihopatologije slovenske vsakdanjosti vsakič, ko na komercialni televiziji štarta kak resničnostni šov. Naravnost fascinantno je, kako hitro se v jedru samozvane moralne sredine najde konsenz za rešitev vseh nakopičenih družbenih problemov: trenutno je treba ukiniti Kmetijo slavnih, in vse bo drugače, vsi bomo boljši, lepši, pametnejši, skrbnejši in odgovornejši. Televizija bo naenkrat postala vzgojnejša, ker se nihče ne bo nag sprehajal pred kamero. Programske vsebine bodo neoporečne, ker pred kamero ne bo nihče po fužinsko preklinjal, kot to počne Salome. In starši bodo mirno spali, ker jim nihče ne bo nalagal silne obveznosti, da svojim mal-
čkom razlagajo, kaj v senu počneta La Toya in Artur in kaj slednji počne z njenimi mlečnimi žlezami.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Max Modic

 |  Mladina 43

Maja P. s porneso La Toyo, metabiologom Arturjem Šternom in transseksualko Salome, tremi najbolj moralno oporečnimi stanovalci Kmetije slavnih.

Maja P. s porneso La Toyo, metabiologom Arturjem Šternom in transseksualko Salome, tremi najbolj moralno oporečnimi stanovalci Kmetije slavnih.
© Arhiv Pop Tv

»Gospd Max Modic, ne gledam Kmetije, soprog je ne gleda, naši otroci je ne gledajo, naši znanci je ne gledajo, torej je ne gledajo ''vsi'', verjetno pa je večina Slovencev in ljudi, ki take oddaje gledajo in se torej za večino lahko reče, da so dno, boljša beseda zanje je srbska ''ološ''. Žal! Ni dvoma, da bo njih število naraščalo z ozirom na prizadevanja primitivcev, ki jh nihče noče zaustaviti. Gospoda Šterna vabim na deželo, kjer mu bodo ponudili lopato za premetavanje zemlje in se stavili z njim, da bo, mini dedec kot je, že po prvih dveh minutah omagal in prosil za pijačo. Še veliko novinarskih genijalnosti vam želijo bralci Žurnala.« Takole gre nepodpisano pismo (z vsemi tipkarskimi in slovničnimi napakami vred), ki me je čakalo med pošto v uredništvu Mladine. Le s čim sem si ga prislužil, sem tuhtal, saj že dolgo ne sedim v nobeni komentatorski komisiji, zadolženi za razglabljanja o likih in delih udeležencev kakega resničnostnega šova, ki so s pogodbo o sodelovanju prostovoljno podpisali, da se za toliko in toliko tednov in mesecev odrekajo pravici do zasebnosti. Potem sem se vendarle spomnil.
Pred časom sem za brezplačnik Žurnal izjavil - in to je bilo za nameček še natisnjeno na naslovnici -, da Kmetijo slavnih gledamo vsi, ker smo pač ljudje voajerska bitja, o čemer na vsakem koraku obstajajo številni empirično preverljivi dokazi. No, potem pa se od nekod pojavi interesna skupina v obliki neke anonimne soproge, moralno oprte na svojega soproga, njune otroke in njihove znance, ki se čuti dolžna poudariti, da sem jih s količinskim zaimkom ''vsi'' po krivici omenjal. Hudo. Si lahko predstavljate stopnjo osebnostnih motenj nekoga, ki potem, ko nekje sliši Kdor ne skače, ni Slovenc, kupi kuverto in plača poštno znamko samo zato, da bi sporočil, kako on ne skače, pa je kljub temu Sloven''c - in se pri tem niti ne podpiše? Da, to so tiste prave zatohle usedline družbe, ki jih vsako leto na plano naplavijo resničnostni šovi in njihova priljubljenost med televizijskim občinstvom. Prav neverjetno je, koliko morale, vzgoje, ozaveščenosti, dobrih namenov, odgovornosti in skrbi za otroke, bližnje in nebogljene prileze izpod kamnov psihopatologije slovenske vsakdanjosti vsakič, ko na komercialni televiziji štarta kak resničnostni šov. Naravnost fascinantno je, kako hitro se v jedru samozvane moralne sredine najde konsenz za rešitev vseh nakopičenih družbenih problemov: trenutno je treba ukiniti Kmetijo slavnih, in vse bo drugače, vsi bomo boljši, lepši, pametnejši, skrbnejši in odgovornejši. Televizija bo naenkrat postala vzgojnejša, ker se nihče ne bo nag sprehajal pred kamero. Programske vsebine bodo neoporečne, ker pred kamero ne bo nihče po fužinsko preklinjal, kot to počne Salome. In starši bodo mirno spali, ker jim nihče ne bo nalagal silne obveznosti, da svojim mal-
čkom razlagajo, kaj v senu počneta La Toya in Artur in kaj slednji počne z njenimi mlečnimi žlezami.

Maščevanje z nacionalke

Drži, resničnostni šovi so programska vsebina, ki v osnovi spominja na tabloide, za katere je na področju časopisnega založništva splošno znano, da se tiskajo v nenormalnih nakladah, čeprav jih nihče ne bere, a so kljub temu vsi podrobno seznanjeni z njihovo vsebino. Pa čeprav gre za zgodbe brez teže, brez vpliva in brez informativne vrednosti, kot običajno trdijo osrednji, domnevno resni mediji, ki jim rumeni tisk v teh recesijskih časih predstavlja največjo konkurenco. In če tabloidov itak nihče ne upošteva in jim tako ali tako nihče ne verjame, zakaj zaboga se tako dobro prodajajo? Bržčas zato, ker jih berejo tisti, ki drugače ne berejo časopisov, podobno kot resničnostne šove gledajo tisti, ki televizije ne gledajo. Še huje, resničnostnim šovom očitno podležejo tudi tisti, ki so trdno prepričani, da jih ne gledajo, v resnici pa se ne morejo upreti skušnjavi po komentiranju in s tem avtomatično postanejo zainteresirana javnost, če že ne kar ciljna publika, kar dokazuje tudi uvodoma citirano pismo. Le kako bi brihtna soproga lahko izvedela, da je Artur ''mini dedec'', da ne zna vihteti lopate in da je Kmetija slavnih ''ološ'', če se za to ne bi zanimala? Hecno, toda tisti, ki potihem spremljajo resničnostne šove, da bi nato iz varnega zavetja anonimnosti na glas posiljevali javnost s svojimi predsodki, pomisleki ter pozivi k cenzuri in prepovedim, so dejansko najbolj hvaležna publika resničnostnih šovov. Letošnja Kmetija slavnih v tem pogledu ni nobena izjema. Ali bolje, ne bi bila nobena izjema, če odgovorni na javnem zavodu RTV Slovenija ne bi na lepem izgubili stika z resničnostjo in začeli na najbolj absurden način pospeševati gledanosti konkurenčne televizije, točneje, resničnostnega šova Kmetija slavnih.
V petek, 23. oktobra, je služba za odnose z javnostjo pri RTV Slovenija razposlala sporočilo z dramatičnim naslovom »RTV Slovenija odločno ukrepa v korist javnega interesa«, naslovljeno tudi na Ministrstvo za kulturo in Svet za radiodifuzijo. Naslovu sledi senzacionalistično razkritje, da »oddaja Kmetija slavnih krši več določb Zakona o medijih ter s prikazovanjem prizorov spolnosti, nasilja in vulgarnega govora v otrokom in mladostnikom dosegljivem časovnem terminu krši 17. člen Konvencije o otrokovih pravicah ter posega v pravico posameznikov in družin do mirnega uživanja družinskega življenja, ki jo varujeta tako Evropska konvencija o človekovih pravicah kot tudi Ustava RS.« Podučijo nas še, da je smisel določb, ki prepovedujejo predvajanje vsebin, kakršne se predvajajo v oddaji Kmetija slavnih v času »mirnega uživanja družinskega življenja«, v tem, da se omogoči otrokom in mladoletnikom okolje, v katerem se lahko razvijejo v zdrave posameznike. »Prav tako se na ta način staršem omogoči, da takšno okolje lahko zagotovijo. Po osrednjih dnevnih poročilih se program POP TV nadaljuje neposredno s predvajanjem oddaje, v katerem prikazujejo prizore golote, spolnosti, opolzkega, vulgarnega in spolno nanašalnega govorjenja ter prizori nasilja. Tovrstne programske vsebine subtilno prodirajo v podzavest in zavest otrok in mladostnikov ter močno vznemirjajo mirno družinsko življenje in njihov zdrav razvoj. Nevarnost nastanka škode je toliko večja, ker ne gre za fiktivna okolja filmske umetnosti, ampak za kvazi realnost.« Mimogrede, si lahko zamislite boljšo reklamo za Kmetijo slavnih, kot je dikcija: »RTV Slovenija bo tako uporabila vsa razpoložljiva pravna sredstva, da doseže, da pristojni organi ukrepajo skladno s pooblastili, ki jim jih daje zakon,« ki se pojavi v nadaljevanju afektirane okrožnice in med vrsticami zainteresirani javnosti sporoča: hej, Kmetija slavnih je nekaj tako resnega, urgentnega in ekskluzivnega, da je celo mastodont s Kolodvorske premaknil svojo leno rit in krenil v boj za staro pravdo. Le kdo ne bi po vsem tem ob osmih zvečer prižgal teveja in preklopil na Pop TV?

Obramba s komercialke

Okej, kaj dobimo, če nacionalkino sporočilo za javnost otrebimo čistunskega leporečja o koristih javnega interesa? Dobimo perfiden manever okostenele in očitno nesposobne institucije, ki gre v svoji preračunljivosti tako daleč, da ji ni prav nič nerodno, ko se v boju proti sposobnejši konkurenci strahopetno skriva za živim ščitom skrbi za nebogljene in nemočne otroke, kot da ti ne bi imeli odgovornih staršev. Trditev, da si zaradi Kmetije slavnih nekdo ne more privoščiti »mirnega uživanja družinskega življenja«, predstavlja žalitev inteligence odraslega človeka in odraža neznosno preproščino duha, ki veje po hodnikih javnega zavoda na Kolodvorski in vsak teden kot višek svoje kreativnosti v oddaji Na zdravje ponuja kvazi resničnost gasilskih veselic, paradne izdelke, kot je denimo Hri-Bar, pa brezglavo cenzurira in potiska v programski termin, ki je na normalnih televizijah rezerviran za pornografske filme in ekstremno nasilje.
Na komercialni televiziji Pop TV so v sporočilu za javnost v celoti zavrnili obtožbe, ki so se nanje vsule z nacionalke, in poudarili, da predvajanje Kmetije slavnih poteka v skladu s predpisi. Ob tem so objavili nekaj podatkov, ki so po vsej verjetnosti glavni razlog za medijsko zavist, špetir in paniko na nacionalni televiziji. Kmetija slavnih na POP TV naj bi bila doslej daleč najbolj gledan resničnostni šov v Sloveniji in vsak dan predvajanja najbolj gledana oddaja dneva na slovenskih televizijah. Z novo sezono, ki se je začela 28. septembra, po meritvah agencije AGB Nielsen Media Research dosega v povprečju kar 16-odstotni rejting in 53-odstotni delež gledalcev. »Edini javni interes, ki naj bi ga javna RTV zagotavljala, je določen v Zakonu o RTV Slovenija. Pomeni predvsem pripravljanje in predvajanje kvalitetnih programskih vsebin, ne pa odvračanje pozornosti s svojih zgrešenih programskih odločitev na način hujskanja, kazanja s prstom na druge in ustvarjanja ''zunanjega sovražnika''. Tako je razumeti tudi nedavni poziv RTV Slovenija Ministrstvu za kulturo in Svetu za radiodifuzijo pri Agenciji za pošto in elektronske komunikacije (APEK) za premaknitev oddaje Kmetija slavnih v poznejši termin,« so še zapisali na Pop TV v sporočilu za javnost ter dodali, da vodstvo javne televizije očitno še vedno ne razume, »da njegovo poslanstvo ni v cenzuriranju lastnih, še manj pa oddaj drugih televizij, pač pa v pripravljanju programskih vsebin; zlasti izobraževalnih, kulturno-umetniških, informativnih in dokumentarnih. Za pripravo ravno takih vsebin prejme javni zavod več kot 100 milijonov evrov davkoplačevalskega denarja letno«.
Dvoboj, ki grozi, da bo preglasil tistega za finalnega zmagovalca Kmetije slavnih, se nadaljuje. Pregled trenutnega stanja kaže, da je Inšpektorat za kulturo in medije pritožbo RTV Slovenija posredoval Apeku, Apek pa je takoj po seznanitvi s prvo prijavo RTV Slovenija zoper programsko vsebino Kmetija slavnih na Pop TV uvedla postopek strokovnega nadzorstva. Kot poroča STA, bo Apek s postopkom končala predvidoma v prvi polovici novembra, medtem ko namerava Pop TV predvajanje oddaje zaključiti v začetku (po sedanjih napovedih 7.) decembra. Agencija bo v postopku nadzorstva ugotavljala, ali so omenjene značilnosti oddaje takšne, da bi lahko škodovale otrokom in mladoletnikom ter bi morale biti kot take ustrezno označene oziroma predvajane v kasnejšem časovnem terminu. Pred dokončnim oblikovanjem odločitve bo Apek pridobila strokovno mnenje uveljavljenih strokovnjakov s področja razvojne psihologije, sociologije in medijskih študij, pišejo v sporočilu za javnost. Še celo ustvarjalci Kmetije si niso mogli zamisliti bolj intrigantnega posega v medijski prostor.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.