Deja Crnović

 |  Mladina 47

Bo objavljanje anket spremenilo izide volitev?

Stroka odobrava predlog o umiku prepovedi objavljanja teden pred volitvami

Med spremembami v javni upravi, ki jih je nedavno napovedala ministrica Irma Pavlinič Krebs, je tudi sprememba zakona o volilni in referendumski kampanji. Ta zakon prepoveduje objavljanje rezultatov anket javnega mnenja sedem dni pred glasovanjem, ne prepoveduje pa objave rezultatov drugih anket, ki bi bile prav tako lahko uporabljene kot sredstvo političnega marketinga. Iz izkušenj, tudi prekrškovnega pregona Dnevnika, ki je pred zadnjimi volitvami kršil zakon, je postalo jasno, da prepoved ni smiselna. Javnomnenjske raziskave so se vseeno izvajale, do izsledkov pa so lahko dostopali zgolj strategi, ne pa tudi javnost, razen če so bili izidi objavljeni na spletnih straneh ali v socialnih omrežjih, ki jih zakon ne ureja. Sprememba zakona tako predvideva odpravo prepovedi in dodaja zahtevo, da se ob vsaki javnomnenjski anketi objavijo tudi tehnični podatki, ki bodo dokazovali metodološko korektnost postopka.
Samo Uhan iz Centra za raziskovanje javnega mnenja in množičnih komunikacij meni, da predlog spremembe zakona odpravlja anomalijo, saj je z razvojem spletnih anket in spletnih omrežij takšna prepoved objavljanja anket postala kontraproduktivna. »Številne druge oblike glasovanja so lahko veliko spornejše. Spomnimo se samo na nereguliran prostor spletnega anketiranja, kjer gre za motivirano glasovanje, in na glasovanje v kontaktnih oddajah, kjer ne vemo, ali je glasovalo 30.000 ljudi ali 30.000 računalnikov.« Sprememba zakona predvideva tudi razširjen nabor obveznih podatkov, ki jih je treba navesti pri objavi izsledkov raziskave javnega mnenja in ankete. »Res je, da večini bralcev ti podatki ne bodo povedali veliko, a jih vsaj tisti, ki javnomnenjskih anket ne opravljajo po veljavnih standardih, ne bojo mogli objaviti. Šlo bo za podoben primer, kot ga poznamo pri označevanju sestavin na embalaži hrane,« meni Uhan, vendar pa rešitve za preprečevanje manipuliranja z javnomnenjskimi raziskavami ne vidi v licencah, saj je to po njegovem neizvedljiv projekt. »Smiselneje bi bilo izobraziti naročnike anket, na primer državo, naj izvajalcev javnomnenjskih raziskav ne izbirajo zgolj na podlagi najnižje cene, ampak tudi na podlagi referenc in objav.«

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.