10. 6. 2010 | Mladina 23
Prepovedana anketa
Kako v zadnjem tednu pred volitvami meriti javnomnenjski utrip?
Nikola Damjanić, direktor Ninamedie
© Borut Peterlin
Referendum o arbitražnem sporazumu ne bo ostal v spominu le po tesnem rezultatu, ki se je v skladu z napovedmi javnomnenjskih raziskav na koncu prevesil v prid zagovornikom tovrstnega reševanja mejnih sporov s Hrvaško, temveč tudi po tem, da smo zadnjo predvolilno napoved prvič doslej dobili pičli dve uri pred začetkom volilnega molka. V petek ob 22. uri jo je na svoji spletni strani objavila agencija Ninamedia, povezavo na njene ugotovitve pa je sočasno objavila tudi spletna stran Mladine.
Zakaj je zadeva vredna pozornosti? Zato ker mediji v skladu z veljavno zakonodajo v zadnjem tednu pred volitvami ali referendumi ne smemo objavljati rezultatov javnomnenjskih raziskav, povezanih z volilnimi temami. Mladina in Ninamedia pa sta se tokrat odločili, da se bosta tem omejujočim predpisom, ki niso tarča kritik le pri nas, temveč tudi v tujini, izognili s preprostim trikom. Ninamedia je zadnje javnomnenjske izsledke, tako kot določa zakonodaja, v medijih objavila teden pred volitvami. Nato pa je še ves teden pred referendumom nadaljevala anketiranje in rezultate ankete vsak večer objavljala na svoji spletni strani. Mladina teh rezultatov ni objavljala, saj bi s tem kršila volilno zakonodajo, je pa namesto tega na svoji spletni strani vsak večer objavila povezavo na Ninamedijino spletno stran. Ta je v petek na podlagi vsega dotedanjega anketiranja zapisala tudi volilno napoved. Napovedala je, da bo arbitražni sporazum potrjen in da bo zanj glasovalo 54 odstotkov volivcev, proti pa 46 odstotkov. Sporazum je bil res potrjen. Zanj je glasovalo 51,49 odstotka volivcev, proti pa 48,51 odstotka.
Zanimivo je, da je eksperiment Mladine in Ninamedie, če upoštevamo obisk na njunih spletnih straneh, pokazal, da takšne meritve javnost izredno zanimajo. Morda so spletno stran Ninamedie tudi zato v petek dopoldne, dva dneva pred referendumom, napadli hekerji, kar pa objave zadnjih rezultatov sicer ni preprečilo. Koga je objava podatkov tako zelo zmotila, da se je odločil preprečiti njeno zadnjo objavo, ali torej naključne nepridiprave ali koga od angažiranih pri referendumu, ni znano. Kot pravi direktor Ninamedie Nikola Damjanić napadalcev tudi ne bodo iskali, dvomi pa, da bi se za sesutje ankete odločil kdo, ki bi mu bili njeni rezultati simpatični. »V delu politične javnosti velja prepričanje, da lahko takšne ankete vplivajo na mnenje volivcev, a takšne meritve seveda ne morejo obrniti javnega mnenja,« dodaja Damjanić.
Vsi ti triki z objavljanjem javnomnenjskih raziskav seveda ne bi bili potrebni, če bi bili predpisi drugačni. Vlada je že pred časom napovedala spremembe volilne zakonodaje, ki bi prevetrile tudi predpise, ki govorijo o predvolilnem objavljanju izsledkov javnomnenjskih raziskav. Predlog, ki ga je ministrstvo za javno upravo predstavilo novembra lani, bi v zadnjem tednu pred volitvami objavo takšnih anket dovolil, prepoved pa bi ostala le za zadnji predvolilni dan, ko je predpisan volilni molk. A napovedane spremembe so medtem povsem izginile z dnevnega reda. Na ministrstvu za javno upravo pravijo le, da je predlog, ki so ga predstavili lani, za zdaj edini predlagani in da je zakonodaja v usklajevanju, ni pa znano, kdaj naj bi tudi dejansko prišlo do spremembe zakonodaje.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.