7. 7. 2011 | Mladina 27
Draga zvestoba
Ali popusti odtehtajo odrekanje zasebnosti?
Tovarne osebnih podatkov
© Borut Krajnc
Informacijski pooblaščenec in Zveza potrošnikov Slovenije sta ta teden predstavila izsledke skupne raziskave o karticah zvestobe, ki jih v zadnjem času ponujajo že tako rekoč vse večje trgovske verige, vedno pogosteje pa se zanje odločajo tudi manjše trgovine. Glavna ugotovitev je, da je večina velikih trgovcev z uporabe osebnih podatkov, pridobljenih z izpolnjeno prijavnico za kartico zvestobe, za neposredno trženje že presedlala na uporabo za ciljno trženje. Pri neposrednem trženju vsi dobimo enake reklame, pri ciljnem trženju pa so te reklame bolj usmerjene, utemeljene na podatkih o naših preteklih nakupih. To pa pomeni, da trgovci spremljajo nakupovalne navade imetnikov kartic. Kar 9 od 12 trgovcev, ki jih je zajela raziskava, že uporablja podatke o nakupih imetnikov kartic za segmentiranje kupcev. Za to trgovci potrebujejo osebno privolitev posameznika, a jo večinoma pridobijo »prikrito«, saj dejanski namen zbiranja osebnih podatkov navedejo le v splošnih pogojih uporabe kartice zvestobe. »Mi trdimo, da ni dovolj, da je to zapisano zgolj v splošnih pogojih uporabe kartice zvestobe. Osebna privolitev mora biti informirana,« pravi informacijska pooblaščenka Nataša Pirc Musar. To prakso nameravajo v prihodnje podrobneje preverjati v postopkih inšpekcijskega nadzora. »Bistvo vsega skupaj je, da vsak posameznik vsaj približno ve, kakšne podatke trgovec o njem hrani,« razlaga Pirc Musarjeva. »Ko v podatkovna središča prihajajo podatki o naših nakupih, trgovec zelo dobro ve, koliko alkohola popijemo, kako zdravo hrano jemo, koliko kondomov na mesec kupimo ...«
Še bolj zastrašujoče pa so po njenih besedah ugotovitve v zvezi z roki hrambe osebnih podatkov. »Pri nekaterih smo ugotovili, da so roki hrambe osebnih podatkov tudi 10 let po preklicu privoljenja. Svet knjige ima v pravilih zapisano celo neomejeno trajanje hrambe osebnih podatkov.« Po njenih besedah zakon omejitve resda ne določa, a zato, ker v zasebnem sektorju velja obdelava podatkov na podlagi osebne privolitve. »Toliko časa, dokler si član nekega kluba, obstaja tudi podlaga za obdelavo osebnih podatkov. Tisti trenutek, ko obdelavo osebnih podatkov prepovemo, ko se izčlanimo iz kluba zvestobe, te podlage ni več.« Po mnenju Pirc Musarjeve je pomembno tudi ozaveščanje potrošnikov o tem, kaj sploh dajejo trgovcem v zameno za popuste. »Ta daj-dam je danes zelo na strani trgovcev. Oni z našimi osebnimi podatki dobijo veliko več kot mi z njihovimi ugodnostmi.«
Predsednica Zveze potrošnikov Breda Kutin opozarja, da zbiranje fiktivnih enot, kot so pike, točke ali zvezdice, zamegli povezavo med količino nakupov in prisluženimi popusti. Visoke popuste je izjemno težko dobiti, pogosto so bolj na papirju. »Naša glavna ugotovitev je, da se vam zaradi kartice zvestobe ne splača spremeniti nakupovalnih navad. O njej razmislite kvečjemu pri ponudniku, kjer redno kupujete. Kartice zvestobe še dodatno otežujejo vašo informirano odločitev o nakupu čim ugodnejšega in čim kakovostnejšega izdelka. Primerjava ponudnikov se neprimerno bolj splača od zvestobe trgovcu.« Nakup zaradi kartice je lahko tudi dražji in slabše kakovosti, še opozarja.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.