Sandi Škvarč

 |  Mladina 38

Eda 5 - v nemirnem ozračju

Res samo birokratske težave?

Eda v zraku

Eda v zraku

Letalski pionir Edvard Rusjan ima posebno mesto v slovenski zgodovini. Le šest let po zgodovinskem poletu bratov Wright se je z letalom lastne konstrukcije tudi sam vpisal med nesmrtne letalce in poskrbel, da smo po tej plati Slovenci prehiteli mnoge druge narode. Leta 1989 je upokojeni pilot Albin Novak v lastni režiji zgradil prvo repliko najuspešnejšega Rusjanovega letala Eda 5 in z njo tudi poletel. Na eni od predstavitev je imel nesrečo, toda letalo je popravil in je sedaj na ogled v avli brniškega letališča. Po naročilu revije Krila oziroma založbe Defensor je začel Novak konec devetdesetih graditi novo Edo 5, ki je junija lani v Ajdovščini doživela odmeven krstni let.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Sandi Škvarč

 |  Mladina 38

Eda v zraku

Eda v zraku

Letalski pionir Edvard Rusjan ima posebno mesto v slovenski zgodovini. Le šest let po zgodovinskem poletu bratov Wright se je z letalom lastne konstrukcije tudi sam vpisal med nesmrtne letalce in poskrbel, da smo po tej plati Slovenci prehiteli mnoge druge narode. Leta 1989 je upokojeni pilot Albin Novak v lastni režiji zgradil prvo repliko najuspešnejšega Rusjanovega letala Eda 5 in z njo tudi poletel. Na eni od predstavitev je imel nesrečo, toda letalo je popravil in je sedaj na ogled v avli brniškega letališča. Po naročilu revije Krila oziroma založbe Defensor je začel Novak konec devetdesetih graditi novo Edo 5, ki je junija lani v Ajdovščini doživela odmeven krstni let.

Žal ni šlo brez zapletov, saj se odgovorni niso mogli zediniti, ali naj Edo 5 uvrstijo v kategorijo športnih ali v kategorijo ultralahkih letal. Kot pravijo pozanavalci, je šlo predvsem za boj, kdo izmed pilotov bo smel sesti za krmila replike in se ponašati z nekakšno letalsko trofejo, saj so za posamezno kategorijo potrebna različna dovoljenja. "Nazadnje so Edo 5 le uvrstili med ultralahka letala, kamor tudi spada," pravi Ivo Boscarol, eden od treh pilotov, ki so že leteli z Rusjanovim letalom. Bitka je bila torej dobljena in na prvi pogled je bilo vse pripravljeno, da začne letalo svoj promocijski pohod po Sloveniji in tudi prek naših meja.

Toda v letalskih krogih so se začele širiti zgodbe o novih težavah, ki naj bi jih spodbudila predvsem prekinitev sodelovanja med Letalsko zvezo Slovenije z novim predsednikom Zmagom Jelinčičem na čelu in založbo Defensor, kateri so ustavili pomoč pri izdajanju revije Krila. Tako so si ajdovski letalci na začetku poletja zaman prizadevali, da bi Edo 5 predstavili na letalskem mitingu; vzrok naj bi bile težave z registracijo. Toda Eda 5 je konec junija letela na mitingu oldtimerjev v Postojni, kjer jo je pilotiral Tomaž Meze, tesni sodelavec graditelja Novaka. V začetku septembra pa so se spet pojavile težave, saj so Edo 5 zaman pričakovali na prazniku občine Nova Gorica, ki je sicer prispevala znatna finančna sredstva za njeno gradnjo. To je bil še dodaten razlog za govorice, da je Rusjanovo letalo v zelo "razburkanem ozračju". V letalskih krogih prevladuje prepričanje, da je vzrok za težave nekakšna pat pozicija ali kot pravi konstruktor Novak: "Zaradi zapleta z Letalsko zvezo Slovenije Defensor očitno nima več pravega interesa za Edo." Toda direktor založbe Defensor Darko Petelin odgovarja: "Replika Ede 5 ni v nikakršni povezavi z LZS ali s katerim od ministrstev," in dodaja: "Novogoričani so bili prepozni, tako da nismo mogli pravočasno urediti dovoljenja za letenje." Pravi še, da so že opravljeni vsi preizkusni leti in da letalo čaka samo še na registracijo, potem pa bo prepuščeno svojemu osnovnemu namenu - promociji Slovenije.