28. 5. 2001 | Mladina 21 | Politika
Pravi joški, pravi otroci, pravi očetje, pravi Slovenci
Kako se o referendumu pogovarjajo na e-forumih
V eni izmed epizod Cosby Showa se zgodi, da v mestni vodovod zaide neki virus, ki povzroči, da moški postanejo visoko noseči. Moški so panični Ko rodijo pa so blaženo srečni - realizirali so svoje večne želje in rodili jahto, športni avto ter mega sendvič. Vse to je sanjal ata družine dr. Huxtable - Cosby, sicer porodničar in ginekolog, Kako že pravi pregovor nam bližnjega naroda? "Što se babi snilo, to se babi htilo." Dobesedno. Analiza teh sanj bi bila nedvomno poslastica za vsakega psihoanalitika, toda za našo predreferendumsko vročico je dovolj, da povzamemo le del o porodu kot realizaciji velike želje. Za moške avto, za ženske otrok. In takoj bi se lahko razvila debata.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
28. 5. 2001 | Mladina 21 | Politika
V eni izmed epizod Cosby Showa se zgodi, da v mestni vodovod zaide neki virus, ki povzroči, da moški postanejo visoko noseči. Moški so panični Ko rodijo pa so blaženo srečni - realizirali so svoje večne želje in rodili jahto, športni avto ter mega sendvič. Vse to je sanjal ata družine dr. Huxtable - Cosby, sicer porodničar in ginekolog, Kako že pravi pregovor nam bližnjega naroda? "Što se babi snilo, to se babi htilo." Dobesedno. Analiza teh sanj bi bila nedvomno poslastica za vsakega psihoanalitika, toda za našo predreferendumsko vročico je dovolj, da povzamemo le del o porodu kot realizaciji velike želje. Za moške avto, za ženske otrok. In takoj bi se lahko razvila debata.
Pri nas v zadnjem času tako rekoč ni avtobusa, kafiča in pisarne, kjer se ne bi govorilo o spočetju. Toda ker imamo e-ministra in smo e-družba, zdravorazumske razprave potekajo tudi na spletnih forumih. Ne, v klepetalnicah se ne dogajajo le kiber seks. Čeprav je kiber seks tako zelo zabaven in ne vsebuje dileme umetne oploditve. Ali pač ... ravno zato, ker je netelesen, bi v realnosti teoretično lahko povzročil povečano zanimanje za umetno oploditev.
Debate na e-forumih so zanimive zato, ker zavoljo anonimnosti govorci marsikdaj izrečejo več, kot so pripravljeni izreči v medosebni komunikaciji. Drzno izrazijo vse svoje predsodke, bolj ali manj zdravorazumske pomisleke in premisleke. Neke vrste necenzurirano javno mnenje. Ne bi sicer mogli trditi, da gre pri tem za pravi presek slovenskega ljudstva, za kakšno statistično in metodološko pravilno razmerje med urbanim in ruralnim, visokošolskim in nešolanim, moškimi in ženskami, bogatimi in revnimi, med Mariborom in Koprom. Debatniki so večinoma pripadniki mlajše izobražene urbane populacije. In nemara nas ravno zato šokira teža argumentov za in proti.
Moški strah
Referendum je dobil celo nekaj samo tej temi posvečenih strani. Ena hujših debat je tudi na naši spletni strani. Na http://www.ljudmila.org/matej/dilema/index.shtml lahko sodelujete na virtualnem referendumu. Na strani Odbora za svobodno odločanje http://www.svobodna.si/ dobite informacije in lahko sodelujete v klepetu. Prav tako na strani http://www.ljudmila.org/globala/.
Slovenski osemenitveni mrzlici je posvečena tudi stran http://www.sloscena.com/strani/osemenitev/. Poleg debatnega foruma sta tam še virtualni referendum in možnost virtualne osemenitve. Pogoji osemenitve so, da ste ženska, polnoletna, trenutno neosemenjena, državljanka RS, na referendumu boste glasovali ZA osemenitev, virtualnega otroka pa boste sprejeli, tudi če ne bo govoril slovensko. Izbirate lahko med spermo neznanih darovalcev, in sicer navadno, ekstra športno ali intelektualno. Klik, ste zanosili, klik rodite animiranega in razvajenega tuje govorečega kričača.
Veliko bolj so zabavne debate, polne prejudiciranih tez. Recimo mnenje fanta, da "bo glasoval tako, kot trenutno še meni večina državljanov in državljank (pranje možganov se žal že začenja) proti spornemu predlogu sprememb". Temu takoj sledi ženski odgovor: "Ko berem ta mnenja, mi gre na kozlanje, ko vidim, kdo bo odločal o usodi žensk. Homofobi, porivači (ne očetje) in raja, ki nima najmanjšega pojma o stvari." Pojmovanje otroka kot realizacije želje je očitno prisotno: "Mislim, da se vsi zavedamo, da tukaj ne gre za svobodo, ampak za egoizem nekaterih posameznic, ki so se odločile, da ne bodo več zadovoljne s psički in z muckami, temveč bi si rade omislile prave pravcate človeške igrače. Apokalipsa je blizu." Na to vižo je nekaj dni kasneje zaigral tudi M: "Ej Slovenci, a res želite da se v zgodovini piše da ste vi bili začetniki konca človeštva?"
V debati ne gre za razprave kler vs. liberalci, temveč za ogroženi moški vs. emancipirana ženska. To na eni strani kaže na fundamentalno nerazumevanje problema, hkrati pa bi lahko resno začeli razmišljati o tem, ali se sodobni moški počutijo ogrožene. Zdi se namreč, da novelo zakona dojemajo kot napad na sveto moško trojico seks-seme-oče, ki očitno edina zagotavlja moško eksistenco. Najprej se strah sicer skriva v skrbi za otroka: "Kako bodo ženske, ki si še podirača ne morejo poiskat sploh sposobne vzgajati otroka???? Na koga pa bodo stresale svoje komplekse potemtakem???" Kmalu pa se izkaže, da gre za globok prvinski strah. Simon iz Idrije da izjavo zaskrbljenega moškega: "Ži tak fuka stradam kva bu pa pol?" Lojze iz Dolenjske ga pomiri s šilcem humorja: "Mogoče pa ni vse tako črno kot zgleda. Vsi govorijo, kako smo Slovenci priden narod ubogamo in samo delamo. Iz tega bo še dober biznis. Moški bomo imeli svojo tovarno kot semenarna Ljubljana. Hočem slovensko seme, pravi. Ja, potem bo pa treba več denarja odštet. Na kratko moškemu spolu v Sloveniji se obeta nova dejavnost. Je kdo za ustanovitev Sperma d. o. o." Tinčk iz Dolenjske pa se ne pusti prepričati: "Tudi do tega bo prišlo, da bo marsikatera rekla saj moški itak niso več potrebni ...ali pa kaj podobnega, že itak se to dogaja, potem bo pa to postalo očitno. Zato vsak, ki razmišlja, da bi stvar odobril po moje ni ravno mentalno priseben." V taki klimi niso zalegli ženski argumenti, da nihče ne govori o tem, da ne bi več seksali, da ženske ne bodo stale v vrsti pred Kliničnim centrom in čakale na seme. Ne, pa ne, pa ne, ogroženi moški so se še naprej bali, da bodo izgubili polje svojega navideznega samodokazovanja. Seme kot derivat moškosti je resen problem, še posebno, če gre za povezavo s prodajo: "Si predstavljate, da vam na tržnici ponudijo 1,85 m velikega Kučana ali Drnovška z baby face-om, povila pa bi ju Jovanka Broz pri 82-ih letih." Zdi se, da je za moške misel na darovanje semena približno v istem rangu kot kastracija
Kler vs. liberalci
Malo bolj argumentirana in malo manj seksualna je razprava na straneh http://surf.pef.uni-lj.si/forum/. Ti forumi so bili včasih administrirani, sedaj nastajajo sami od sebe. Debata o umetni oploditvi se je razvnela v forumu cerkev in je padla nekam med debato o islamu in poslanstvu cerkve. Ukvarjajo se bolj z etično-moralnimi vprašanji in hitro zapadejo v debato o evtanaziji, kontracepciji in božjih sinovih. Verjetno je zaradi tega tu bolj profiliran spopad med konservativno in liberalno razmišljajočimi. Kljub temu razprava od časa do časa zaide v žaljive besede: "Ne morem si kaj, da se ob novem zakonu o osemenjevanju ne bi spomnil na hlev. Ja, na štalo in krave. Ko je krava godna, pokličejo veterinarja, da kravi vbrizga seme. Neznanega bika. Ko bo ženska imela ovulacijo, bo poklicala zdravnika, da ji bo vbrizgal seme." Ženske so seveda takoj povzdignile glas, da to je pa žalitev, toda živalske primerjave se nadaljujejo: "Stvari, ki so jasne vsakemu jazbecu in zajcu, bomo mi skupinsko tuhtali in premišljevali." Se pa pojavijo tudi cerkveni argumenti. Igor je prepričan, da je "Kristus postavil zvezo med moškim in ženo v zakrament in zapoved Kar je Bog združil, tega naj človek ne loči!". Heretiki so seveda takoj opozorili, da je bil Kristus spočet z umetno oploditvijo "oziroma Jožef ni imel nič zraven ... poleg tega pa tudi Kristus ni bil poročen in je bil z Marijo Magdaleno samo dober prijatelj." Klero-liberalna debata nato zavije v vprašanje, kdo je komu opral možgane; kaj se bo poslej godilo z ljubeznijo; ali bomo postali narod Barbik in mišičnjakov, ker si bomo lahko izbirali genski material; o prevenciji poročanja bodočih otrok z otroki, ki bi bili umetno prokreirani (ker se ne bi vedelo, kakšne so njihove korenine); da so predlagatelji referenduma bebci (in nasprotno); da tradicionalisti ne poznajo enostarševskih družin in da to sploh ni tako razširjeno; da bi bili otroci lezbijk homoseksualci; da je rojevanje ženska dolžnost, ne pa pravica ... Dokler spet ženski glas razuma ne povzame in umiri žogice: "Iz naših prispevkov je povsem jasno razvidno, da se za človekove pravice in humanost bolj zavzemamo tisti, ki se ne opredeljujemo za izrazito verne. Zagovarjanje vsega mogočega nasilja - od svetopisemskega do atomskega je v premem sorazmerju z gorečo vero v Boga. Je to učil Kristus?"
Epruvetni drkači
Med slovenskimi stranmi je najti tudi zanimivo stran, posvečeno medicini, med.over.net, kjer najdete različne medicinske nasvete, na vprašanja pa odgovarjajo tudi strokovnjaki. Na straneh je več forumov. Medtem ko v forumu o ginekologiji ginekolog odgovarja na resna vprašanja o konkretnih primerih neplodnosti, v skupini Mladi o spolnosti in drugih aktualnih temah razpravljajo o oploditvi z biomedicinsko pomočjo. Večinoma se pogovarjajo o pravicah otrok, razprava je umirjena in artikulirana, od drugih se razlikuje po tem, da v njej sodeluje več žensk.
Slovenska krčma pod lipo (http://www.slovenia-cafe.com/) je eden bolj obiskanih pogovornih slovenskospletnih centrov. Med Pogovori na sončni strani Alp in v oddelku Politika je ...? je tudi debata v rubriki Šilce sperme. Začne se z izjavami poslancev, ki so sprožile val neodobravanja, celo zmerjanja z rasističnim parlamentom in ugotovitev, da "vsaka branjevka na trgu bolj zrelo razmišlja in lepše govori in manj slabo misli o črncih in azijatih". Potem preskočijo na pravice otrok, ko se javi nekdo, ki se predstavlja kot bodoči otrok oplojene samske ženske, in trdi, da noče imeti očeta, ki bi ga prodal v epruveti za nekaj tolarjev. Kmalu za darovalce semena najdejo nekaj izrazov: jeftini drkači, epruvetni drkači, poklicni drkači ... Sklenejo, da so darovalci sperme za neplodne pare dovoljeni, tista sperma, ki je za samske ženske, pa je sperma drkačev. Malo se ozmerjajo s hribovci in preidejo na seks: "Klasični jebači bodo delali zastonj, drkačem pa bo to plačala država. Odličen začetek dekadence!" se je zapisalo Repusu. In še, da se bomo Slovenci s padcem referenduma rešili ogromnega finančnega bremena, ki izhaja iz "nepotrebnega osemenjevanja in preživljanja otrok drkačev". Razvila se je debata, ali je spolno občevati več vredno kot onanirati.
Na istem forumu imajo tudi rubriko Zdravniki - politični fašisti?, ki je nastal ob televizijskem soočenju dr. Boža Kralja in dr. Spomenke Hribar. Pa se debata kmalu vrne v "strokovno" smer, in sicer s tem, da Vrabec ugotovi, da niso vsi strokovnjaki enakega mnenja in naj "nikar ne serjejo z neetičnim zdravljenjem zdravih". Na to temo se začne debata o primerjavi silikonskih joškov in umetne oploditve. "Jošku je vseeno kaj se dogaja z njim in kdo je njegov stilski ata." Nekako dosežejo konsenz, da je pri silikonskih prsih tako, da je ženska zdrava, tudi če ima majhne naravne, in da na splošno imajo rajši naravne, kot pa da "pod prsti čuti šuštenje silikona interšparovih vrečk". Pogovor o prsih pa kulminira z izjavo "Pravi joški, pravi otroci, pravi očetje, pravi Slovenci!".
Od tu do tarnanja o nekoristnosti slovenskih moških pa je samo še klik. Najprej moški definira pravo žensko: "Če ženska ni zmožna po normalni poti spoznati moškega, ga zrajcati da mu pride vanjo ob pravem trenutku, da zanosi, kako bo takšna ženska imela odnos do otroka?" Ne morete verjeti? Jaz tudi ne. Bi še malo predsodkov? "Kaj pa če je mati lezbijka in bo po umetni oploditvi rodila sina? Kaj mu bo oblačila kiklco?"
Ob prebiranju vseh teh zdravorazumskih argumentov se zdi kiber seks res najboljša rešitev.