Goran Kompoš
-
23. 3. 2012 | Mladina 12 | Kultura | Plošča
Evan Parker & Zlatko Kaučič: Round About One O’Clock
Ko sta se na 50. ljubljanskem Jazz festivalu srečala dva velikana evropske svobodnjaške improvizacije, je bil to dogodek, ki ga ni smel zamuditi noben resen privrženec spontanega ustvarjanja glasbe. To se je še enkrat potrdilo lani, ko je posnetek koncerta izdala cenjena poljska založba NotTwo. Uro dolg dialog med domačim tolkalcem in britanskim pihalcem v najlepši luči razpre vse atribute glasbenega ustvarjanja, ki temelji le na medsebojnem poslušanju in odzivanju. Kot se spodobi za glasbenika, ki takšen izraz prevprašujeta že desetletja, se v muziciranje podasta suvereno, brez vsakršnih opornih potuh. Dinamičen set pa skozi členjene strukture zvoka svobodnjaško glasbo predstavi v njeni najlepši podobi.
-
16. 3. 2012 | Mladina 11 | Kultura | Plošča
Konono No.1: Assume Crash Position
Potem ko je zasedba leta 2005 po treh desetletjih obstoja izdala prvenec in zanetila (majhno) revolucijo v kontekstu svetovne glasbe (world music), so njene zamisli začele odmevati tudi v glasbi čislanih zahodnjaških ustvarjalcev. V surovo ozvočenih ritmičnih ekskurzijah likemb sta se srečali tradicija afriških muzik in DIY-estetika sodobnih zahodnjaških avantgardnežev, karnevalsko razpoloženje na eni in zvočna zvedavost na drugi strani. Preteklost in prihodnost strnjeni v samosvoj izraz, ki je navdušil kritike in širše občinstvo. Z albumom Assume Crash Position zasedba navidezno zvočno kaotičnost sicer studijsko spolira, toda recept ostaja skorajda nespremenjen. Koncertno kondicijo skupine Konono No.1 pa že 22. marca preverimo v Kinu Šiška.
-
Goran Kompoš | foto: Miro Majcen
16. 3. 2012 | Mladina 11 | Kultura | Dogodki
Precej debelo smo pogledali, ko se je na seznamu letošnjih koncertov v Ljubljani pojavilo ta hip eno najbolj vročih glasbenih imen. Ne le zato, ker je Merrill Garbus s svojim drugim albumom W h o k i l l pod imenom tUnE-yArDs minulo leto končala na vrhovih glasbenih lestvic številnih najvidnejših medijev, pač pa tudi zato, ker je s svojimi sodelavci v tem času že koncertirala pred desettisočglavimi množicami na nekaterih najvidnejših svetovnih festivalih.
-
9. 3. 2012 | Mladina 10 | Kultura | Plošča
Earth: Angels of Darkness, Demons of Light II
Malo je glasbe, ki tako zelo zamegli koncept časa, kot to velja za neskončno dronanje kultne seattelske zasedbe Earth. Ob njenem počasnem, preciznem, seizmičnem raztegovanju kitarskih rifov se sekunde spremenijo v minute, minute postanejo ure. Ure, iz katerih v tem hektičnem času nočeš ubežati. Glasba postane trenserska izkušnja v najbolj prvinski, čisti podobi. Dylan Carlson, šef zasedbe, sodi v tisto maloštevilno kategorijo ustvarjalcev, ki se skoraj obsedeno, vedno znova lotevajo členjenja izvirne zamisli. Toda čeprav to počne že dobrih 20 let, se njegova glasba ne ponavlja.
-
Ko je pred dobrima dvema letoma pod imenom tUnE-yArDs izšel prvenec severnoameriške glasbenice Merrill Garbus, verjetno nihče ni pričakoval, da bo že z naslednjim albumom osvojila glasbeno občinstvo in kritike po vsem svetu. Toda zgodilo se je prav to. Plošča W h o k i l l, na kateri je Garbusova spretno združila estetike alter popa, indie rocka, afriških muzik in zvočnega eksperimentiranja, je ob koncu minulega leta končala na vrhovih številnih glasbenih lestvic. Tudi tistih, ki so jih sestavili največji tuji mediji. Pred gostovanjem na festivalu Rdeče zore v Ljubljani je spregovorila o svoji afriški izkušnji, o sporočilu, ki ga širi z glasbo, in o tem, kaj ji pomeni uspeh.
-
Goran Kompoš | foto: Miha Fras
Ko je na splet po tihem pricurljala napoved, da bo v sklopu aktualne turneje v Ljubljani nastopil GZA/Genius, je bilo verjetno več tistih, ki so menili, da gre za potegavščino, kot pa tistih, ki so resnično verjeli v to, da bomo legendarnega MC-ja videli na domačih odrih. Še toliko bolj zato, ker naj bi se koncert zgodil v razmeroma majhnem tivolskem F-Clubu, vse prej kot primernem prizorišču za nastop enega najbolj cenjenih, pa tudi najbolj popularnih raperjev v približno tridesetletni zgodovini hiphopa.
-
2Cellos: "Imava cilj, da svojo glasbo približava čim več ljudem"
Mlada hrvaška čelista, v Mariboru rojeni Luka Šulić in Puljčan Stjepan Hauser, sta klasično glasbo doštudirala na akademijah v Veliki Britaniji. Potem ko sta bila dolgo konkurenta na številnih tekmovanjih iz klasične glasbe in tam vsak zase pobirala nagrade, sta 20. januarja 2011 na YouTubu objavila videoposnetek svoje priredbe skladbe Michaela Jacksona Smooth Criminal. Od takrat je bilo ogledov posnetka več kot pet milijonov, nastopila sta v pogovornih oddajah pri Ellen DeGeneres in Jayu Lenu, podpisala sta pogodbo z založbo Sony Masterworks, posnela album priredb znanih pop in rock komadov in na turnejo ju je povabil Elton John. Ker bosta 24. februarja v sklopu Evropske prestolnice kulture nastopila v Mariboru, smo Šulića ujeli med njunim nastopom pri Lenu in lasvegaškim koncertom z Eltonom Johnom.
-
Morda se zdi prenagljeno sredi februarja napovedovati ploščo leta, pa vendar je težko verjeti, da bo do konca leta kdo zamajal tla pod novim albumom južnoafriških provokatorjev, skupine Die Antwoord. Zadnji dve leti v svetu glasbe nihče ni dvignil več prahu kot konceptualno osnovani trojec. Potem ko je pred tremi leti objava videa Enter the Ninja čez noč ohromila zmogljivosti njegovega spletnega ponudnika, so Die Antwoord opazili tudi Universalovi računovodje.
-
Bivši udeleženci Klubskega maratona so ena tistih domačih zasedb, ki jih lahko brez zadrege predstaviš tujim poslušalcem. Po osmih letih delovanja s tretjim albumom širijo prepoznavno melanholično postrockov–sko estetiko, oprto na tesen spoj kitar in analogne sintetike. Pomemben gradnik njihove iz stilskih okvirjev izstopajoče glasbe ostaja atmosferičnost, spogledovanje s krautrockovskimi nauki pa ob hipnotičnih sintetičnih linijah dopolnijo še kozmična besedila. Novost so okleščeni plesno-punkovski ritmi, dinamiko pa narekuje skupinsko muziciranje, saj je bila plošča skoraj v celoti odigrana v živo. Četverico lahko že prihodnji teden ujamete v Ljubljani in Mariboru.
-
2011, Ed Banger Records
-
Goran Kompoš | foto: Miro Majcen
Iz domačih spalnic na evropsko turnejo
Zbiranje informacij o mladi britanski zasedbi Kill It Kid pred njenim koncertom v ljubljanskem Kinu Šiška je navdajalo z optimizmom. Že v letu 2009, ko je izdala istoimenski prvenec, so britanski mediji o njej pisali v superlativih, v oči pa je bodlo tudi povabilo za sodelovanje s strani Johna Parisha, ki nam je v spominu ostal predvsem po uspešni navezi s PJ Harvey. Ko smo med vplivi zasedbe zasledili še imena, kot so Bob Dylan, Tom Waits, Nirvana, Johnny Cash, in avtorje, ki so se zapisali v zgodovino severnoameriške koreninaste godbe, je bilo razlogov za obisk koncerta več kot dovolj.
-
Michel Doneda, Jonas Kocher, Tao G. Vrhovec Sambolec, Tomaž Grom: Udarnik
Francosko-švicarsko-slovenska naveza je v Sloveniji pred dobrim letom povila serijo koncertov, ta pa je sedaj botrovala izidu posnetka navdušujoče svobodnjaške godbe. S ploščkom Udarnik četverica vrhunskih improvizatorjev dolgoletne izkušnje raziskovanja zvočnosti svojih inštrumentov sestavi v dinamičen, raziskujoč set, v katerem se ves čas izgublja otipljiva sled za virom posameznih zvokov. Razširjeni besednjaki sopranskega saksofona, harmonike in kontrabasa samostojno in skozi Vrhovčev povratni digitalni signal mojstrsko izkoristijo potencial hipnega muziciranja, ki ga v zadnji ’remiksani’ skladbi nadgradi še italijanski elektronski specialist Giuseppe Ielasi.
-
Goran Kompoš | foto: Miha Fras
Lani je minilo dvajset let od smrti legendarnega francoskega glasbenika, poeta, filmskega ustvarjalca in dežurnega kontroverzneža Sergea Gainsbourga, zato je napoved, da kani njegova nekdanja življenjska sopotnica Jane Birkin ob tej priložnosti njegove pesmi zapeti na svetovni turneji, močno odmevala v svetu glasbe.
-
Charlotte Gainsbourg: Stage Whisper
Potem ko je Charlotte z očetom Sergeem pri trinajstih izzivala v skladbi Lemon Incest in dve leti pozneje pod njegovim mentorstvom posnela še prvenec Charlotte For Ever, se je dolgo zdelo, da je svojo glasbeno kariero s tem končala. Vse dokler se v novem tisočletju ni srečala z očetovimi grupiji.
-
Goran Kompoš | foto: Arhiv Mladine
Jane Birkin - V šestdesetih letih tarča konservativcev, danes humanitarka
Čeprav ima za seboj uspešno kariero igralke in glasbenice, čeprav je dejavna aktivistka in kot pop ikona navdih ženskam po vsem svetu, Jane Birkin ljudje še vedno pomnijo predvsem po njeni burni dvanajstletni romanci z največjim francoskim pop zvezdnikom Sergeem Gainsbourgom. Dvajset let po njegovi smrti o njem govori ljubeče, spomini so živi in še vedno jo spremljajo njegove pesmi, ki jih bo 21. januarja prvič predstavila slovenskemu občinstvu.
-
Goran Kompoš | foto: Miha Fras
Prvi ponovoletni teden v Ljubljani tudi letos ni presenetil s koncertno ponudbo. Za vse, ki ne zdržijo brez glasbenih dogodkov, je rešilni obroč ponujala le Metelkova, pa še tam se je vse skupaj zgodilo na petkov večer. Ljubitelji funka in soula so v Gala hali lovili Zeleno sonce, dubberji in reggaejaši so Jah-a slavili na Dublabu v Channel Zeru, glavoloputarji pa so pretres poiskali v Gromki. Slednja, žanrsko sicer zelo raznolika dogodka, sta bila izvrstna priložnost za preverjanje tega, kako se ob težkih udarcih zabavajo pripadniki dveh zelo specifičnih plemen.
-
Enega od večerov med vrhuncema decembrskega praznovanja je tokrat kazalo preživeti v družbi opojnih zvokov afriške kalimbe, indijskega sarangija, roga, harmonija in še kopice bolj ali manj standardnih inštrumentov in zvočil. Ne, niste spregledali kakšnega novega, zimskega etno festivala, pač pa morebiti »le« promocijski koncert ob izidu plošče Črn trn domače zasedbe Salamandra Salamandra.
-
23. 12. 2011 | Mladina 51 | Kultura | Plošča
The Canyon Observer: Chapter I – The Current of Her Ocean Brings Me to My Knees
Čeprav smo atmosferične kitarske muzike nekateri že odpisali, se priložnostno pojavi plošča, ki iz klišejev iztisne nekaj več. To velja tudi za prvenec domače zasedbe The Canyon Observer, ki svoj izraz členi na izročilih postrockovskih in metalskih muzik. Na prvi posluh glasba ne uhaja iz preverjenih obrazcev, toda potrpežljivo grajenje intenzivnosti razkriva, da se predvsem v strukturi posameznih skladb skriva premišljen pristop. Temačen, hipnotičen spoj kitarskih rifov in distorzije, v katerem se srečujejo preteči motivi, ponuja zanimivo popestritev domače rockovske ponudbe. Za večjo opaznost pa bo peterica bržkone morala še izpiliti avtorski pečat.
-
Goran Kompoš | foto: Miha Fras
23. 12. 2011 | Mladina 51 | Kultura | Dogodki
Decembru primerno so minuli teden koncertno pobudo prevzeli plesni elektronski dogodki. Najprej je v četrtek v ljubljanski dvorani Stožice nastopila Paris Hilton, dan pozneje pa so na svoj račun prišli še vsi, ki jih bolj kot teater zanima glasba. V F-Clubu je svoj enciklopedični pregled elektronske plesne glasbe serviral spoštovani detroitski producent in didžej Mike Huckaby, klub K4 pa je gostil legendarnega elektronskega posebneža z zahodne obale Združenih držav, Setha Horvitza alias Sutekha.
-
19. 12. 2011 | Mladina 50 | Kultura | Plošča
Čeprav so zadnja leta na metalsko površje naplavila kopico ekstremnih kombinacij kitare, vokala in bobnov, se je le malokateri zasedbi uspelo približati koncertni cunamijevski brutalnosti severnoameriškega dvojca Black Cobra. Da je njegov potencial veliko širši od distorziranega thrash-rejverskega razgrajanja, sedaj dokazuje s četrto ploščo, s katero se deloma vrača k svojim sludgemetalskim rudimentom. Na ta račun se je resda izgubil del norosti, toda tega uspešno nadomesti kompleksnost skladb, s katero Black Cobra očitno napoveduje svojo zrelejšo fazo. A brez skrbi, Landrian in Martinez sta še vedno daleč stran od metalskih upokojencev.
-
9. 12. 2011 | Mladina 49 | Kultura | Plošča
Potem ko se je prvenec, katerega naslov je bil kar Coeur de Pirate, pred tremi leti usidral na kanadskih popularnih lestvicah in pozneje zmobiliziral poslušalce še v evropskih francosko govorečih krajih, mlada glasbenica pred snemanjem drugega albuma ni imela lahke naloge. Nepričakovani izpostavljenosti takrat komaj osemnajstletne Kanadčanke Béatrice Martin so botrovali predvsem zapisi na nekaterih popularnih spletnih blogih, uspeh in širšo prepoznavnost pa so ji pozneje prinesle številne ugledne francoske in kanadske glasbene nagrade.
-
Goran Kompoš | foto: Miha Fras
9. 12. 2011 | Mladina 49 | Kultura | Dogodki
Že pred časom smo ob odlično obiskanih ljubljanskih koncertih Trickyja in zasedbe Massive Attack ugotavljali, da je britanska downtempo glasba iz devetdesetih v Podalpju očitno pustila močan pečat. To se je še enkrat potrdilo minuli teden, ko je ljubljanski Kino Šiška obiskal dvojec Lamb in ponovno zmobiliziral številno občinstvo.
-
2. 12. 2011 | Mladina 48 | Kultura | Plošča
Velenjčan Janko Mandić alias Oknai s prvencem nadaljuje tradicijo izstopajočih domačih elektronskih dosežkov, objavljenih pri založbi RX:TX. Ta se je priljubila s ploščami, ki so se močno naslanjale predvsem na estetiko berlinskega techna, po novem pa se ozira tudi proti bolj oddaljenim središčem klubskih muzik. To prav tako velja za Oknaia, ki se s svojim izrazom napaja v izročilih hiphopa, sodobnih basovskih muzik in zvedave elektronike, najbližje somišljenike pa bi mu lahko poiskali v krogu ustvarjalcev novih beatov. Precizno sekljani raznoteri zvočni vzorci in njihovo spajanje v zgoščen gruvajoč ritem niso presežek le v domači produkciji, pač pa jih lahko primerjamo tudi z vidnejšimi tujimi dosežki.
-
Goran Kompoš | foto: Sunčan Patrick Stone
25. 11. 2011 | Mladina 47 | Kultura | Dogodki
Letošnja domača koncertna sezona bo privržencem indie rocka (kot ga razumemo v novem tisočletju) gotovo ostala v lepem spominu. Še nedavno se je bilo za obisk koncertov popularnejših bendov treba zapeljati vsaj v Italijo ali na Hrvaško, letos pa smo nekaj zvezdniških imen končno uzrli tudi doma. Britanski kvartet The Crookes, ki je prejšnji četrtek nastopil v metelkovskem Channel Zeru sicer še nima zvezdniške izkušnje. Ima pa sodeč po naklonjenosti nekaterih (vplivnih) britanskih glasbenih poznavalcev vrata do tja vsaj na pol odprta.
-
11. 11. 2011 | Mladina 45 | Kultura | Plošča
Potem ko so konec devetdesetih let zvedave elektronske in postro-ckovske muzike začele kazati prve znake iztrošenosti, se je dobršen del njihove publike znašel na pragu islandskih glasbenikov, ki so napovedovali nove, sveže smernice. Del se je močno zgledoval po britanskih IDM-producentih, del je stavil na postrockovsko zapuščino, še več pa je bilo tistih nekje vmes.
-
4. 11. 2011 | Mladina 44 | Kultura | Plošča
To, da tisti bolje obveščeni zvedavi glasbeni potrošniki, ki ne maramo ponavljanja, skoraj po pravilu vselej nestrpno pričakujemo nov album benda, ki na studijskih posnetkih in koncertih že četrt stoletja igra tako rekoč isto repeticijo, se zdi vsaj paradoksalno, če že ne absurdno. No, če je ta bend avstralska kultna zasedba The Necks, to ni več tako zelo nesmiselno. Trojec, v katerem zvok inštrumentov v hipnotične repeticije zlivajo pianist Chris Abrahams, basist Lloyd Swanton in bobnar ter tolkalec Tony Buck, se res že vse od začetkov leta 1987 napaja v svoji izvorni ideji.
-
4. 11. 2011 | Mladina 44 | Kultura | Dogodki
Več kot preprosto poklon Willieju Dixonu?
Ker nam izvrsten bluesovski koncert neutrudnega avantgardneža Elliotta Sharpa in njegove zasedbe Terraplane, ki so pred dobrimi tremi leti gostovali na Cankarjevih torkih, še vedno odmeva v spominu, je bilo jasno, da si bo treba ogledati tudi njegov tokratni koncert, na katerem se je s svojo novo zasedbo lotil zapuščine Willieja Dixona. Še toliko bolj zato, ker se Sharp dobro zaveda izkoriščanja bluesa znotraj popularne kulture in se njegovega raziskovanja loteva preprosto iz ljubezni do izraza samega.
-
28. 10. 2011 | Mladina 43 | Kultura | Dogodki
Prejšnji četrtek se je s koncertom v ljubljanski Menzi pri koritu začela skupna evropska turneja N’toka in tokijskega trojca Praha Depart, na kateri se bo druščina predstavila še v Španiji, Franciji, Nemčiji in na Nizozemskem. Eden najvidnejših domačih ustvarjalcev na prvi pogled z Japonci nima prav veliko skupnega, toda po drugi strani se tudi N’toko na svojih v zadnjem času res številnih koncertih vse bolj izogiba nepotrebnih žanrskih formalnosti.
-
21. 10. 2011 | Mladina 42 | Kultura | Dogodki
V minulem mesecu smo se tudi v Ljubljani (posredno) spominjali burnega glasbenega dogajanja, ki je pred dvajsetimi leti vzklilo na severozahodu ZDA, zdaj pa je na oder Cvetličarne prihrumela še ena zanimiva druščina iz okolice Seattla. Zasedba The Melvins sicer nikoli ni formalno sodila v vrste grungerjev. Res je, da je v njeni izvirni glasbi navdih našla kopica tamkajšnjih veljakov s Kurtom Cobainom in zasedbo Nirvana na čelu in tudi sami Melvinsi bi se verjetno zlahka pridružili druščini seattelskih bendov, ki so v začetku devetdesetih z rockovsko glasbo osvojili svetovne glasbene lestvice. Toda zdi se, da so takrat načrtno ostali na obrobju razvpitega dogajanja.
-
14. 10. 2011 | Mladina 41 | Kultura | Plošča
Ob začetku jesenske klubske sezone se že tradicionalno zbere tudi »najglasnejša karavana« Klubskega maratona Radia Študent; vsako jesen se po domačih klubih napoti šest obetavnih bendov ali posameznikov. Zavidanja vredno število na avdicijo prijavljenih bendov kaže, da Klubski maraton dobro opravlja svoje poslanstvo; izbranim finalistom ponuja prve resnejše studijske izkušnje, predvsem pa koncertne nastope v osrednjih klubih po vsej Sloveniji.