-
3. 2. 2025 | Kultura
V Mali galeriji Cankarjevega doma v Ljubljani bo od 5. februarja do 21. aprila na ogled razstava fotografij z naslovom Bel dim, rjav odblesk, ki jih je Nik Erik Neubauer posnel med svojim enomesečnim bivanjem v New Yorku. V značilnem surovem in neposrednem duhu ulične fotografije se je osredotočil predvsem na prikaz vsakdanjega življenja v mestu, zaznamovanem z velikimi družbenimi in kulturnimi razlikami, na blišč in bedo metropole, v kateri lahko lagodno živijo le premožni.
-
3. 2. 2025 | Kultura
Glasbene nagrade grammy / Kdo je slavil na 67. podelitvi?
Beyonce, ki je na 67. podelitev glasbenih nagrad grammy prišla z 11 nominacijami, je prejela najbolj prestižno nagrado za album leta (Cowboy Carter) ter grammyja za najboljši country album in z Miley Cyrus še za najboljši country nastop dueta ali skupine (II Most Wanted).
-
1. 2. 2025 | Kultura
V Kinodvoru bo od 6. februarja na ogled film Samota. Islandska režiserka Ninna Pálmadóttir v nežnem in sočutnem prvencu raziskuje nejasno, a včasih ključno razliko med samoto in osamljenostjo.
-
31. 1. 2025 | Kultura
Vpogled v bogat opus enega najvidnejših arhitektov našega časa
V Centru Rog bo od 31. januarja do 15. marca 2025 na ogled pregledna razstava Boris Podrecca: Delto reke spremeniti v morje, ki ponuja vpogled v bogat opus enega najvidnejših arhitektov našega časa. Nastala je v koprodukciji Muzeja in galerij mesta Ljubljane in Centra Rog ter v soorganizaciji z Umetnostnozgodovinskim inštitutom Franceta Steleta ZRC SAZU.
-
Vokalna poptronika, ki izhaja iz naredi sam praks spalnične produkcije in ki generično pop pesmopisje nadomešča z bolj »kantavtorskimi« strategijami, po uspehih Kelly Lee Owens, Yaeji in sorodnih izvajalk dobiva še eno pomembno protagonistko. Druga plošča prodorne kolumbijske pevke/producentke zadene všečno ravnovesje med hedonizmom in introspekcijo, poživljajočimi in melanholičnimi stadionskimi petardami, hitro zapomnljivimi refreni in naprednejšimi produkcijskimi postopki. Žar njene iskrive muzike spominja na prominentne melodije in seksi vokale, značilne za pred- in porecesijska leta, ko smo plesali na indietronico, electroclash in sorodne plesne muzike. Karizmatična in spevna avtorska elektronika brez pretenzij.
-
Izid nove kratkometražne plošče svojeglavca iz Hackneyja je bil značilen in predvidljiv v svoji nepredvidljivosti – album se je nenapovedano pojavil izključno na YouTubu. Pet ali šest posnetkov, drug za drugim v enem kosu in brez naslovov. lucre je (ponovno) ne do konca sproducirana »demo« lepljenka sanjavega folk rocka, vendar s ključno novostjo, zaradi katere vse skupaj zveni popolnoma drugače. Za vokale ne poskrbi Blunt sam, niti jih ne prispeva ena od njegovih dosedanjih sodelavk, ampak danski pevec Elias Rønnenfelt. Njegov slog, barva glasu in interpretacija zahtevajo nekaj krogov privajanja, težko pa se je znebiti občutka, da bi raje poslušali glavno zvezdo ali preprosto instrumentalne posnetke.
-
Central Cee: Can’t Rush Greatness
Čeprav je Can’t Rush Greatness šele prva dolgometražna plošča britanskega pop rap zvezdnika Centrala Ceeja, se je njegov monotoni slog repanja izpel že davno pred njenim izidom. Da je avtor tako imenovani one trick pony, je v zadnjih letih dokazal s pozornost zbujajočimi singli, s katerimi se je v mainstreamu vzpostavil kot glavni ambasador britanskega drilla, na mlačnem prvencu pa jih je zgolj zbral na kup ter preostanek plošče zakrpal z večidel odvečnim in vselej sila repetitivnim polnilom. Tega je sicer nekoliko obogatil z gostujočimi verzi moštva britanskih in ameriških rap velikanov, a tem ne uspe zakamuflirati enoličnosti Ceejevih flowov, odsotnosti prave substance v njegovih besedilih in utrujajoče generičnosti beatov, ki začnejo zveneti postano že pred iztekom prve tretjine plošče.
-
Imamo prvi letošnji album, ki ne skriva želje po tem, da bi postal naslednji Brat, fenomen, ki presega okvire popularne kulture, monopolizira spletne diskurze, z agresivnimi piarovskimi postopki gradi kult in med feni spodbuja toksično obsesijo. Po albumih, ki so jih izdale Beyoncé, Dua Lipa in Charli XCX, je to še ena pop izdaja, utemeljena na dediščini plesne glasbe. Tretja plošča britanske avantpop pevke, plesalke in igralke, ki se je proslavila z minimalističnimi, ekstremno čutnimi komadi, prepredenimi z omamnimi šepetajočimi vokali, izpolnjuje vsa merila za pop blockbuster – erotična zunajzemeljska persona, privlačen koncept, enigmatično ime in impresivna zvočna podoba (poleg glavnega producenta Korelessa jo podpisujejo številni drugi sodelavci). Gre za svojstven hommage Madonnini klasiki Ray of Light (1998) in Björkini mojstrovini Homogenic (1997), baročno vizijo pop elektronike, ki velikopotezno jemlje od techna, trancea, klubske glasbe in onstran.
-
Ker so ti napisali tudi knjigo, dve ali celo več, bi delu lahko rekli knjižne recenzije v formi intervjuja. Torej široka zbirka intelektualnih in izkustvenih spoznanj. Od psihopatologije mafije, ki kraljuje z likom mafijskega očeta: vedno odsoten, vselej prisoten, zatorej arhetip nepremagljivega očeta, pa do komunikacijske ekologije, ki med drugim proučuje vpliv spola samostalnika na človekovo dojemanje sveta, saj prav predmetu določeni spol vpliva na to, iz katere perspektive gledamo nanj.
-
Neil Gaiman: Ocean na koncu poti
Angleški pripovednik Neil Gaiman (1960) – o njem se v zadnjem času govori in piše v negativnem kontekstu, več žensk ga je obtožilo spolnih zlorab in nasilja, založniki ter ustvarjalci televizijskih serij pa mu zato odpovedujejo pogodbe – je scenarist in pisec fantastične proze, vendar tudi raziskovalec in zbiratelj svetotvornih zgodb. Na podlagi sicer razpršenih (ostankov) virov je spisal recimo mitologijo severnoameriških staroselcev in nordijsko mitologijo. Ocean na koncu poti, lani preveden v slovenščino, je zgodba o odraslem, ki je v otroštvu veliko bral, recimo Zgodbe iz Narnije, in ki v silni grozi priklicuje Lewisovo Alico in se mu ob vrnitvi na mesto čudežnega vrne spomin na otroško epizodo. Zataval je k sosedovim, k trem generacijam žensk, izurjenih v ravnanju z onstranskim, in z namenom odrešitve so ga popeljale na čudežno potovanje. Navznoter.
-
MENT / Festivalski plonklistek
Leto je naokoli in za vogalom je ponovna izvedba festivala Ment, enega največjih glasbenih spektaklov v prestolnici, ki nam bo že 11. leto zapored omogočil, da z eno samo vstopnico štiri večere (in tri noči) romamo od prizorišča do prizorišča, saj bo na 13 odrih nastopilo dobrih 80 izvajalcev, za katere (zelo verjetno) še niste nikoli slišali. Gre namreč za »festival, ki ne stavi na moč velikih ’headlinerjev’ in takoj prepoznavnih imen«, temveč v naše kraje uvozi vzpenjajoče se ustvarjalce iz evropskega glasbenega podtalja, ki še čakajo na preboj.
-
Ste kdaj pomislili, v kakšen kaos in vrtinec čustev bi bili potisnjeni, če bi bili primorani zaradi naravne katastrofe, ki bi bila posledica podnebnih sprememb, za vedno zapustiti svoj dom, poleg vas pa še vsi vaši sosedje, prijatelji, sodržavljani? Kako bi se počutili, če vašega mesta in države sredi Evrope nenadoma ne bi bilo več, ker bi ju, denimo, poplavilo? Ne le da bi izgubili vse, postali bi povsem odvisni od neizprosnega birokratskega kolesja, ki bi vam novi dom kje stotine kilometrov stran naklonilo ali pa tudi ne. Prav nič več ne bi bilo samoumevno, niti to ne, da morajo družine ostati skupaj – morda bi v neki državi zatočišče ponudili le otroku, nadobudnemu nogometašu, ne pa tudi njegovi mami samohranilki, v kateri ne bi videli »dodane vrednosti«. In tudi, če bi vam uspelo oditi, je vprašanje, ali bi imeli vse potrebne papirje in ali bi vam uspelo dobiti dovoljenje za delo. Nenadoma bi bili hvaležni že za delo na črno, na katero v svojem prejšnjem življenju niste niti pomislili, ker vam ni bilo treba. Ker je bilo to delo za ljudi z družbenega roba. A zdaj ste podnebni begunec in to delo je morda vaša edina možnost za preživetje.
-
Medvedek Paddington, džungelski medvedek, Forrest Gump iz Peruja, je idealni priseljenec – tako je luštkan, da bi ga posvojil vsak ksenofob. Tako prijetno zmeden je in tako vljudno neroden, da nikomur niti na kraj pameti ne pade, da bi ga izgnal. To, da zna angleško, je zanj le plus. Prvi Medvedek Paddington je bil posnet leta 2014 – pred brexitom. Medvedek Paddington 2 pa je bil posnet po brexitu, zato ne preseneča, da medvedek, posvojenec londonske družine Brown, ki se tako lepo poda popoldanskemu čaju, pristane v ječi, kamor ga strpajo po zaslugi propadlega igralca, patološkega brexitskega kameleona. Ja, medvedek je žrtev brexita.
-
Trump Ameriko vidi kot deželo, ki jo ogrožajo »zunanji« in »notranji« sovražniki, Volkodlak – ne ravno Howling, še manj Ameriški volkodlak v Londonu, kaj šele Ginger Snaps – pa to prevede v jezik rimejka Universalove klasične grozljivke iz leta 1941. »Zunanji« sovražnik je kakopak volkodlak, ob katerega sredi mračnega gozda trčijo ata Blake (Christopher Abbott), mama Charlotte (Julia Garner) in hči Ginger (Matilda Firth), toda ker Blakea en passant oplazi volkodlak, se prelevi v »notranjega« sovražnika, tem bolj, ker se ogrožena družina zateče na samotno kmetijo, kjer je odraščal ata in kjer je tako kot v vesolju – nihče ne sliši tvojih krikov. Ja, ata – tipični »bolni«, toksični, abuzivni moški, ki se ne more več obvladovati – postane pošast, ki hoče ugrizniti in v pošast preleviti tudi svojo družino. »Zunanji« in »notranji« sovražnik – ista reč.
-
Popolni neznanec popolnoma ignorira Dylanovo političnost
Joan Baez je leta 1975 posnela Diamonds and Rust, pesem o nekdanjem ljubimcu, ki jo nenadoma pokliče. Iz govorilnice nekje na Srednjem zahodu. Po desetih letih. Film se ji zavrti nazaj v čas, ko sta bila skupaj. Bil je že legenda, »neoprani fenomen, originalni vagabund«, ko je zašel v njeno naročje in tam ostal, začasno izgubljen. Znal je z besedami, a ji rekel, da je njena poezija slaba. Kupila mu je manšetne gumbe.
-
Ko se Manca Košir sprehaja po Žalah, nas zazebe
»Kaj sem jaz zdaj,« v nekem trenutku vzklikne Manca Košir. Nič čudnega – v svojem življenju je imela kopico identitet. Manekenka, profesorica, bralka, pisateljica, novinarka, intervjuistka (naredila je intervju s Samom Peckinpahom!), televizijska voditeljica, žirantka … pa ambasadorka radostnega staranja in slavilka dobrega umiranja. A tudi igralka. Leta 1967 je v Brezi – mojstrovini hrvaškega auteurja Anteja Babaje – igrala Janico, prelepo kmetico, ki se poroči z Batom Živojinovićem, a potem zboli za redko boleznijo in umre, tako da jo potem kar lep čas gledamo na parah, vso belo in lepo. Na snemanju je imela le nekaj »živih« prizorov, potem pa je cel mesec ležala na parah in v krsti. »In v tisti krsti sem presneto premišljevala o smrti.«
-
Premiera 07/02 ob 17. uri
-
TV komentar / Kaj bi se lahko drugi politiki naučili od Matjaža Hana?
Težko nalogo je imel minister za gospodarstvo in predsednik socialdemokratov Matjaž Han v ponedeljek, ko ga je Marcel Štefančič, jr., vrtel na ognju in zasliševal glede razpisov Spirita in njegovega ministrstva. Ni šlo namreč za vprašanje, ali nas lahko prepriča, da ni nič vedel o razpisih in »fantih«, ki so dobili denar. Tudi če bi ga videli prvič v življenju, mu ne bi verjeli. Han je pač minister mešetar, tisti minister, ki hodi po Sloveniji in ki se točno take stvari točno tako dogovarja. Vsi vemo to, ker se vsi ti »fantje«, kot jim pravi tudi sam, radi pohvalijo s tem. Pa ker poznamo tudi njegove predministrske kšeftarske posle na ženino ime.
-
Desetega februarja obeležujemo svetovni dan dežnikov, zato se skoraj spodobi, da na ta dan dežuje. Prve dežnike naj bi nosili na Kitajskem kakih 3500 let pred našim štetjem – šlo je za živalske kože, ki so bile razpete čez bambusove palice in so veljake ščitile pred dežjem ali soncem. Od takrat so dežniki doživeli kar nekaj evolucijskih izboljšav, postali lažji in tudi zložljivi, kot del modne oprave so jih v 18. stoletju ustoličili Angleži, Japonci pa so jim zdaj dodali podaljške, ki v primeru dežja pomagajo, da ostanejo suhi tudi nahrbtniki; kakopak si lahko za kaj takega omislite tudi večji dežnik, čeprav je ta z barvitim baldahinčkom zadaj videti bolj šik. Če ga zasukate tako, da je nadstrešek obrnjen naprej, bo 13-centimetrski dodatek – v primeru zložljivega dežnika pa petnajstcentimetrski – prišel prav tudi za nosečniški ali pivski trebuh. Kadar nastopa kot parazol, lahko pod njim v senco skrijete sebe ter tudi nahrbtnik s hrano in pijačo, pri tem pa obljubljajo, da prestreže kakih 80 odstotkov UV-žarkov.
-
-
Hannah Koselj Marušič / Intermedijska umetnica, ki stavi na brezkompromisno iskrenost
Žirija, ki je njen pesniški prvenec VSE JE ENO VSE JE VSEENO (Črna skrinjica, 2024) uvrstila med peterico, nominirano za najboljši literarni prvenec lanskega, 40. Slovenskega knjižnega sejma, je pesniško zbirko opisala kot igrivo, drzno, iskreno, brezsramno, feministično, strastno, elegično knjigo. Globoko intimno in osebno delo, v katerem avtorica pred nami razpira svoje najgloblje strahove in bolečine ter nas pripusti v najbolj neolepšane misli, surova čustvena stanja in krute življenjske preizkušnje, se dotika vse prej kot lahko prebavljivih tem. Vrata svojih notranjih bojišč odstira na polje toksičnih odnosov, samopodobe in samouničevalnosti, duševnega zdravja, čustvenega in spolnega nasilja ter družbenih vzorcev v patriarhalnem ustroju sveta.
-
31. 1. 2025 | Kultura
REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih
Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.
-
29. 1. 2025 | Kultura
"V Britanskem muzeju v Londonu, Humboldtovem muzeju v Berlinu, muzejih v Belgiji, Franciji, Nemčiji in drugih državah že dolgo poteka diskusija o namenu teh institucij, ki so jih zgradili v drugi polovici 19. stoletja kot antropološke ali etnološke muzeje. V njih so razstavili predmete iz Afrike, Severne Amerike, s Pacifika. Pripadali so vrsti različnih kultur različnih ljudstev, v Evropo pa so v velikanskih količinah prihajali z vsega sveta. Danes ne vemo, kako bi te muzeje poimenovali. V Parizu so etnografski muzej preimenovali v Muzej človeštva, na Dunaju Muzej etnologije v Svetovni muzej."
-
29. 1. 2025 | Kultura
Človekova pravica do življenja brez grožnje iz zraka
V galeriji Cukrarna bodo danes odprli razstavo Topologije zračnega prostora dansko-škotske umetnice Shone Illingworth, ki sta jo pripravili kustosinji Renata Salecl in Alenka Trebušak. Razstava izpostavlja vojaško in industrijsko preoblikovanje zračnega prostora in vesolja, jedrske grožnje ter okoljsko problematiko. Illingworth je pobudnica nove človekove pravice do življenja brez fizične ali psihološke grožnje iz zraka.
-
29. 1. 2025 | Kultura
»Lyncheva smrt označuje začetek tega leta«
V Bologni se bodo z retrospektivo filmov poklonili ameriškemu režiserju Davidu Lynchu. Izbor filmov, ki so ga pripravili v Cineteca di Bologna, bo na sporedu od 1. do 28. februarja v kinu Modernissimo, poroča italijanska tiskovna agencija Ansa. Ob tej priložnosti bodo v preddverju na ogled njegove fotografije, ki so del zbirke fundacije Mast.
-
29. 1. 2025 | Kultura
Festival šestih gledališč z območja nekdanje Jugoslavije
V Mestnem gledališču ljubljanskem bo med 29. januarjem in 3. februarjem že četrtič potekal regionalni gledališki festival Ruta, ki se seli po odrskih deskah šestih prestolnic. Festival se bo začel z uprizoritvijo drame Ödöna von Horvátha Kazimir in Karolina v prevodu Boruta Trekmana. Uprizoritev je nastala v avtorski priredbi Tiborja Hrsa Pandurja in Nine Rajić Kranjac, ki je predstavo tudi režirala.
-
27. 1. 2025 | Kultura
"Vse te krize, ki jih opažamo danes, so v prvi vrsti zgolj kriza naše zmožnosti solidarnosti, sočutja in razumevanja do drugega, ki pa je vaja. Če tega ne vadimo, tega ne znamo. Danes vadimo zgolj sovraštvo in strah. V tem smo tako izurjeni, da si sploh ne znamo več predstavljati, da sta mirno sožitje in sobivanje mogoča, da je mogoč svet brez vojne."
-
27. 1. 2025 | Kultura
Kavč festival / 267 dogodkov na 150 prizoriščih
Od 27. januarja do 2. februarja bo potekal subkulturni Kavč festival, ki bo v 10. izdaji ponudil 267 dogodkov v 150 nekonvencionalnih prostorih, kot so dnevne sobe, ateljeji, kuhinje, galerije, starinarnice. Program bo potekal tudi v socialnih ustanovah, domovih za ostarele, na javnih površinah, gledališčih in klubih. Polovica dogodkov bo v Ljubljani, ostali po vsej Sloveniji.
-
25. 1. 2025 | Kultura
Film tedna / V tišini življenja
V Kinodvoru bo 30. januarja ob 17.00 premiera dokumentarnega filma V tišini življenja režiserke Nine Blažin, ki govori o tem, kaj je pomembno v življenju. Po projekciji bo potekal pogovor z ustvarjalci filma Nino Blažin, Darkom Heričem in Aldom Kumarjem ter Tino Košir.
-
Angel Olsen: Cosmic Waves Vol. 1
Ena od vodilnih predstavnic indie sleaze revivala Angel Olsen, ki zadnja leta navdih črpa predvsem iz tradicije ameriškega folka in countryja, je s ploščo Cosmic Waves prostor pod žarometi odstopila manj znanim imenom z losangeleške indie scene, ki si v njenih očeh zaslužijo več pozornosti. Gre za nenavaden format plošče, ki ji (kant)avtorica pravi »kompilacija, preoblikovana v dialog«: najprej predstavi pet skrbno izbranih izvajalcev, na B-strani pa sama odigra pet lastnih interpretacij njihovih komadov. Pri tem se izkaže predvsem v vlogi založnice in kuratorke, in čeprav priredbe, ki v spomin prikličejo njena zgodnejša dela, izdaji dajejo neko dodatno težo, se ne morejo kosati niti z izvirniki niti z njeno siceršnjo avtorsko glasbo.