• Gregor Kocijančič  |  foto: Luka Dakskobler

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  Za naročnike

    »Pri takšni poplavi glasbe bi si morali bolj prizadevati, da bi kakovostna glasba dejansko dosegla naša ušesa.«

    Trditev, da je Boštjan Gombač multiinstrumentalist, je skorajda nekoliko preskromna. Sam zase šaljivo pravi, da je multipraktik. Verjetno med nami ni glasbenika, ki bi se pobližje seznanil s toliko inštrumenti kot on: primarno je klarinetist, a v domačem studiu ima toliko različnih glasbil z vseh mogočih koncev sveta, da jih na prste rok in nog ne bi mogel prešteti niti poln razred šolarjev – med njimi najdemo tudi veliko res obskurnih glasbil, za katera verjetno še nikoli niste slišali. Eno izmed njih ima posebno težo. To je neandertalčeva piščal, ki je ob Gombačevi pomoči v 21. stoletju zaživela novo življenje: med drugim je na rekonstrukcijo piščali na začetku leta v živo zaigral na slavnostnem odprtju Evropske prestolnice kulture v Novi Gorici. Z njo je obogatil glasbo, nominirano za ugledno nagrado emmy, v dokumentarni seriji Prazgodovinski planet, ki jo je skladatelj Anže Rozman za BBC in Apple TV+ ustvaril pod pokroviteljstvom slovitega skladatelja filmske glasbe Hansa Zimmerja. Slišali smo jo tudi na Netflixu, kjer je odmevala v dokumentarnem filmu Skrivnosti neandertalcev, letos nominiranem za nagrado daytime emmy.

  • Gregor Kocijančič

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Plošča

    Chance The Rapper: Star Line

    Pred kakšnim desetletjem je Chance The Rapper z mikstejpi Acid Rap in Coloring Book pokazal zares velik potencial, a ga je nato suvereno poteptal s studijskim prvencem The Big Day, osladno odo novopečenemu zakonu. To ni bil le spodrsljaj, temveč karierni samomor: feni so mu kolektivno obrnili hrbet, Chance je poniknil. Ustvarjanja nove plošče, ki je verjetno zadnja priložnost za povrnitev naklonjenosti, se je lotil počasi in metodično, in čeprav zadeva ne doseže veličine prvih izdaj, gre za presenetljivo dostojno vrnitev na sceno. A ta sila prenapihnjena plošča v osrednjem delu, usedlini odvečnega polnila, močno zvodeni, prav tako gostujoči vokalisti, ki se pojavijo v skoraj vsakem komadu, protagonista večidel odločno zasenčijo.

  • Borja Borka

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Plošča

    Bregove dere: Zev

    Kako osvežujoče je vedno poslušati povsem uigran domači ustroj. Prvenec skupine Bregove dere tako rekoč takoj razkrije svojo finto, in ta je, da gre za ploščo, ki je plod preigravanja in gnetenja v živo, plod ekipe, ki ima za sabo (skupno) odrsko kilometrino, ki se pozna in ki je v skup(i)n(sk)em igranju preprosto suverena. Zev zeva hrupno in res široko, od folka do jazzovskih in rockovskih robov, in za silo lahko trdimo, da gre za muziko, ki bi jo v zgodovinskem kontekstu odkljukali kot naraščaj markantnih domačih raziskovalnih in avantgardnih obrockovskih praks s konca sedemdesetih in osemdesetih let. Že tako visoko dinamično početje dodatno začinijo še dobrodošli pristavki ploskov, dretja in tolkal. Dere, dere, naj samo dere!

  • Jaša Bužinel

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Plošča

    Folk Bitch Trio: Now Would Be A Good Time

    Folk glasba niso samo balade o morilcih, brade, kariraste srajce in nedezodorirane pazduhe. Melbournski trio tesnih prijateljic s povednim imenom, glamurozno modno podobo in pikantnimi verzi, ki iz zoomerske perspektive popisujejo intimne notranje in zunanje boje, igrivo spodkopava pričakovanja. Tudi pregovorno konservativen in anahronističen folk je lahko … seksapilen. Nalezljivo spevna godba sicer spominja na stotine drugih bendov iz algoritemsko kuriranih plejlist. Očarajo predvsem njihova mehkobna večglasja v duhu countryjevskega in hipijevskega popa šestdesetih let, oddajajo pa tudi močno sestrsko avro, v smislu »ne zajebavajte se z nami!«. Retronostalgična muzika, skorajda preveč idilična za današnji čas.

  • Gregor Kocijančič

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Plošča  Za naročnike

    Amaarae: Black Star

    Fountain Baby (2023), druga plošča ameriške pevke ganskih korenin Amaarae, je sodobna R & B-mojstrovina, a kljub peščici viralnih hitov je bila verjetno malo preveč nenavadna, radikalno eklektična in na trenutke tudi preveč eksperimentalna, da bi si avtorica z njo izborila mesto v prvi vrsti protagonistk alternativne R & B-scene, čeprav si ga nedvomno zasluži. Zato jo lahko razumemo, da se je na novem, tretjem studijskem albumu stvari lotila nekoliko bolj preračunljivo.

  • Bernard Nežmah

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Knjiga  Za naročnike

    Peter Jambrek et al.: Soglasje za zgodovinski trenutek 

    Knjiga učinkuje kot replika legendarne 57. številke Nove revije, postavljena v izziv aktualnega časa skoraj 30 let pozneje, s prispevki jo podpirajo tudi štirje bivši predsedniki vlade, profesor jedrske fizike, trije nekdanji ustavni sodniki, dva škofa, akademik, kirurg, prvi guverner Banke Slovenije, univerzitetni profesorji, zgodovinarji, publicisti, diplomati, raziskovalci, šolniki etc.

  • Matej Bogataj

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Knjiga  Za naročnike

    Vinko Möderndorfer: 1980

    Vinko Möderndorfer (1958) roman 1980 postavi v prelomni čas, v mesece, ko so vsi – v strahu ali z upanjem – čakali na prelom, ki naj bi ga prinesla Titova smrt. Kar se dogaja na širši, notranjepolitični ravni, pripovedovalec čuti na lastni koži. Študent književnosti se v tem času, čeprav z dolgoletnim dekletom iz gimnazijskih let, aktivnim v družbenopolitičnih organizacijah in zagledanim v njihove utopije, razgleduje naokrog, tudi in predvsem znotraj pivske druščine, ki neugnano in pridušenim družabnim razmeram navkljub veselo in včasih tudi čez mero naliva v marginalnih bifejih.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Skupaj

    Nekoč, pred mnogimi leti, še v času globokega socializma, ko se je zdelo, da bodo imeli Slovenci večno brezplačno zobozdravstvo, ko je nastalo »sedem čudežev socializma« in ko še ni bilo multipleksov, so morali v ljubljanskem kinu Union nenadoma prekiniti projekcijo filma – ljubimca sta začela v tej fini, vzburljivi temi fukati, njo je zgrabil silovit krč, on, ves agoničen, pa ni mogel ven, tako da sta obtičala skupaj. V dobrem in zlu. Kar je neznosno bolelo. Posredovati je morala stroka, ki ju je ločila – odnesli so ju na nosilih.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Popolna zveza

    Popolna zveza je romantična komedija, ki ni komična, do romantike – romantične ljubezni – pa je skeptična. Zato se prolog odvrti v kameni dobi – med jamskimi ljudmi, sredi jamske romance, sredi »popolne zveze«. Kot romantična verzija Kubrickove klasike 2001: Odiseja v vesolju. In Popolna zveza, film Celine Song, avtorice Preteklih življenj, je res Odiseja – zgodba o vračanju domov, metazgodba pravzaprav, saj po eni strani popisuje vračanje povnanjene, svojemu bistvu odtujene romantične komedije k sebi, k »duhu« romantične komedije, po drugi strani pa orisuje vračanje ponovno združenih ljubimcev k svojemu izvoru, k prekinjeni, izgubljeni ljubezni. A vmes morata premagati hudo, strašno, največjo oviro – ljubezen. Lucy (Dakota Johnson) je ženitna posrednica – analogna verzija aplikacije za zmenke, analogni algoritem za popolno zvezo, perfect match, tinder za bogate. Zaposlena je pri prestižnem newyorškem podjetju, ki prestižnim možem išče žene in prestižnim ženskam može, jasno, na osnovi skupka lastnosti in preferenc (potencialnih ujemanj), ki ga klienti in klientke iščejo, a tudi sama Lucy, ki je sicer prepričana, da se z nikomer ne ujema, in ki svoj posel res obvlada (kopica njenih »posredovanj« se je končala s poroko, happy endom), postane le tinderski predstavitveni skupek lastnosti in preferenc, ko na zabavi – v duhu Petdesetih odtenkov sive – spozna Harryja (Pedro Pascal), atraktivnega, inteligentnega, razgledanega, duhovitega, nežnega, netoksičnega finančnika (private equity), skupek lastnosti in preferenc, ki bi bil perfect match za vsako njeno klientko (če ne že kar za vsako žensko). Vsaj tako meni Lucy, ki pa na isti zabavi – v vlogi natakarja – sreča svojega nekdanjega fanta Johna (Chris Evans), revnega, nesojenega igralca, ki še vedno – pri dobrih štiridesetih – živi s trumo cimerjev in ki ga je pred leti pustila zaradi finančnih razlogov, saj njegova falirana igralska »kariera« ni obetala ekonomske varnosti in stabilnosti. Ljubezni se je odpovedala iz strahu pred revščino.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Sanje

    »Moje življenje je v oblaku,« pravi Johanne (Ella Øverbye), norveška najstnica, ki piše dnevnik/roman. Ko je bila mlajša, je plesala klasični balet, a je potem brala, da klasični balet temelji na zastarelih odnosih med spoloma. »Morali bi ga ukiniti.« Zdaj jo bolj vleče sociologija. Veliko bere, a ne zato, da bi izvedela resnico, temveč zato, da »kam grem in da pridem do sebe«. In res, ko bere, vidimo, da joče, sanjari, hrepeni, zgrabi jo tudi »močen, ščemeč občutek želje, da bi bila ob nekom popolnoma gola«, da pa tega, kar pade z oblakov, ne bi odplaknil dež, se skrivaj zaljubi v Johanno (Selome Emnetu) – svojo novo učiteljico norveščine in francoščine. Na vsak način ji skuša ugajati. Če je ne vidi, je dan izgubljen. Občutek ima, da je nekaj med njima. Ko vidi volnen pulover na njeni goli koži, ji telo kar zadrhti. Ves čas misli nanjo. Ob njej se počuti tako, kot da sta par. Kot da sta si namenjeni. Sanja in sanja in sanja, tako da bi lahko citirala Prospera, ki v Shakespearovem Viharju famozno oznani: »Iz take snovi smo, kakor so sanje – in naše majhno življenje je obkroženo s spanjem.«

  • Dora Trček

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  Za naročnike

    Rastoči občutek svobode

    Festival Mladi levi je prav zares poseben festival. Vsako poletje prestolnico za nekaj dni (p)oživi s svojim edinstvenim sodobnim umetniškim programom; s kopico inovativnih gledaliških in plesnih predstav, (interaktivnih) performansov, instalacij in razstav pa izobraževalnih vsebin, pogovorov in srečanj, ki nagovarjajo, izzivajo, božajo in pretresajo misli in čute obiskovalcev. Je priložnost za srečanje z vrhunskimi mednarodnimi in domačimi produkcijami, kjer spoznamo mlade ustvarjalce na začetku poti, pa tudi že bolj uveljavljena imena in kjer ima radovedno občinstvo vsako leto znova možnost odkriti kaj nepričakovanega. Hkrati je to prostor ustvarjanja novih povezav in kresanja idej, ki pogosto presegajo lokalne okvire in odpirajo nova obzorja.

  • Izak Košir

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    Do 25/09

  • Stanka Prodnik

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  TV  Za naročnike

    Navihana Tanja Starič

    Tanja Starič je bila od vedno malce navihana novinarka, včasih namreč tako lepo zaigra naivno začudenje, ogorčenje in tudi presenečenje – da bi tako vnesla v oddajo, ki jo vodi, nekaj več dinamike. In tokrat je izbrala pravo temo: namreč promet. Saj veste, o prometu mi vsi vse vemo. Vemo, zakaj so zastoji in kdo je kriv. Dars in država. Vemo, kdaj je treba katero cesto obnoviti in kdaj ne. In da narobe delata oba – država in Dars. Vemo, da je letos (torej vsako leto) največ nesreč na avtocestah. Promet je tema vsake gostilniške debate, vsakoletnega zgražanja, družinskih debat, vsako leto je vse enako. In vedno je vrhunec našega zgražanja vikend po 15. avgustu, ko se namreč vsi (mi in ostali turisti in izletniki) naenkrat odločijo, da gredo domov. Nastanejo zastoji, Irena Ulčar Cvelbar (v vsakem mediju je vsaj ena) pa naredi redni letni prispevek, da je šlo vse v tri krasne. In še nekaj: tako je seveda le v Sloveniji.

  • Saša Eržen

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Hudo

    Sam svoj stol

    Človek ni stol. Za kaj takega mu manjkata vsaj dve nogi. Nič lažjega, so si rekli inovatorji in ustvarili nogi, ki ju lahko vedno nosimo s seboj ali kar na sebi, da se z njuno pomočjo po želji spremenimo v stol. Eksoskelet je beseda, ki jo bomo nedvomno še slišali v povezavi z umetno ustvarjenimi dodatki oziroma podaljški človeškega telesa. Podobno kot nedavno pohudojeno eksoskeletno razbremenitveno oporo za kolena tudi ti dve eksoskeletni okončini namestimo okoli pasu, pričvrstimo pa tudi okoli zgornjega dela stegen in na obuvala. Da stola ne polomimo, ne smemo biti težji od sto petdeset kilogramov, visoki smo lahko med 1,4 in 2,1 metra. Stol brez stola tehta poldrugi kilogram in bo prišel prav sprehajalcem, ki si radi občasno odpočijejo, tistim, ki v trgovinah potrpežljivo čakajo partnerje, medtem ko ti nakupujejo, pa čakajočim na postajah javnega prometa, v vrstah na uradih in v čakalnicah zdravstvenih ustanov. Vsem, ki veliko stojijo na delovnem mestu, je namenjen profesionalni, občutno dražji Chairless chair 2.0 nemškega start up podjetja Noonee.

  • foto: Igor Škafar

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Ulica

    Daniel in Emma

  • Dora Trček  |  foto: Marijo Županov

    22. 8. 2025  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Portret  Za naročnike

    Anamaria Bagarić / Plesalka, ki s plesom raziskuje notranjost

    V plesni predstavi Preveč sveta se skriva v meni, kjer sledi filozofiji japonskega plesa buto, občinstvo ne vidi njenega obraza. Ona pa ne vidi njih. Pravzaprav je ves čas v ospredju njen hrbet – kot stičišče notranjega in zunanjega sveta, ki zanjo pomeni »pravi notranji jaz«. »Ko odstraniš dlani in obraz, vse, kar običajno kažeš drugim, ostane kot nekaj najbolj pristnega,« pravi plesalka in koreografinja Anamaria Bagarić (1991). Čeprav je vsaka izvedba predstave nekoliko drugačna, je hrbet vselej v ospredju. Skozenj poskuša izraziti prenasičenost informacij, ki se dan za dnem zažirajo v telo, in občutek nemoči, ki se pri tem poraja; odpreti vrata v notranji monolog telesa. Ples je zanjo vseživljenjsko raziskovanje.

  • STA

    19. 8. 2025  |  Kultura

    Koliko razstav in prireditev smo lani obiskali v Sloveniji?

    Muzeji in galerije so lani pripravili 1191 razstav v svojih prostorih. Na njih so našteli približno 2,8 milijona obiskovalcev, četrtina med njimi so bili otroci in mladi. Na odrih slovenskih kulturnih ustanov so lani izvedli približno 25.700 prireditev, našteli so nekaj manj kot 3,9 milijona obiskovalcev.

  • Gregor Kocijančič

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Plošča

    Ethel Cain: Willoughby Tucker, I’ll Always Love You

    Čeprav je kantavtorica Ethel Cain na začetku leta presenetila z »malo ploščo« epskih razsežnosti Perverts, devetdesetminutno zbirko srhljivih ambientalnih zvočnih krajin, je nova plošča pravzaprav neposredno nadaljevanje prvenca Preacher’s Daughter (2022), ki jo je izstrelil na vrh temne plati ameriške indie sleaze smetane, tematsko pa gre za njegovo predzgodbo. Na ravni estetike se vrača k otožnim, malce jokavim indie pop baladam, ki navdih večidel črpajo iz tradicije americane, le da je novi album še bolj začinjen s počasi kotalečimi se slowcore uspavankami. Avtorica se pri tem ponovno sprehaja po nevarno tanki meji med eterično melanholijo in melodramatičnimi jeremijadami in jo, žal, kar nekajkrat odločno prestopi.

  • Jaša Bužinel

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Plošča

    Mass of Debris: Unspoken Remains

    Ko vsa kulturna produkcija teži k algoritmizaciji, je ustvarjanje eksperimentalne glasbe radikalna gesta. Raziskovalni izraz Luke Zabrica, šolanega altovskega saksofonista, skladatelja in improvizatorja, raste iz dolge tradicije impra. Njegov frišni projekt s tremi kitaristi prinaša zbirko hermetičnih, teksturno večplastnih postjazzovskih del, polnih kakofoničnih erupcij, tesnobnega dromljanja in tu in tam spokojnih intermezzov. Osvežilna je njegova nepretencioznost. Namesto pregovornih velikih konceptov godbo napajajo avtobiografski elementi: muziciranje s frendi, petje mame in babice z demenco, kraški škržati, obisk doma za ostarele, poletni popoldan v gozdu. Drobovna avtorska muzika za iskalce drugačnega.

  • Gregor Kocijančič

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Plošča

    JID: God Does Like Ugly

    Splošno mnenje je, da je JID že lep čas na dobri poti, da postane eden najboljših, celo eden najboljših vseh časov. Njegovi prejšnji plošči sta bili skorajda brezhibni, kritiki niso varčevali s poveličujočimi primerjavami z velikani, kot sta Kendrick Lamar in Outkast, njegovo nadarjenost pa so ob poslušanju tiktokovskega megahita Surround Sound prepoznale tudi širše možice. Pričakovanja v zvezi z novim albumom so bila zato morda enostavno prevelika: če bi mu prisluhnili brez tega konteksta, bi bili verjetno osupli, tako pa nas pusti malce hladne. Avtor tokrat razgali predvsem svojo nežnejšo plat, pri čemer zna tudi balade dostaviti z brzostrelkastimi flowi, a tokrat je preveč zapostavil tisto, kar mu gre najbolje – skladanje surovih bangerjev, saj so ti tu v manjšini.

  • Borja Borka

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Plošča  Za naročnike

    The Black Keys: No Rain, No Flowers

    Kaj dvojec The Black Keys sploh še lahko pokaže leta 2025 – po skoraj četrt stoletja delovanja, po dvanajstih izdanih albumih, po (ponovni) »redefiniciji« ali popularizaciji blues rocka, po jasnem in načrtnem premiku v »sredino«, po številnih sodelovanjih z različnimi »superproducenti« …? Najkrajši odgovor bi bil: »Ne prav veliko.« Daljši pa bi se glasil, da zna postreči s korektnim sredinskim izdelkom, ki mu je težko kaj posebnega očitati, a to je pravzaprav ena od glavnih težav. No Rain, No Flowers je polikan skupek pop-soul balad, poprockovskih ekvivalentov, udarnejših poprockerskih hitičev … Skratka, skupni imenovalec je jasen.

  • Bernard Nežmah

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Knjiga  Za naročnike

    Dušan Morave: Utrinki spomina

    Najboljši je začetek, kjer popiše navade in bivanje v desetletjih pred vojno, od kupovanja cigaret in aspirinov po nekaj komadov, podrobne drže hišnega lastnika, ki se je ponašal z grofovskim naslovom, do likov predavateljev na fakulteti in študentskih druščin. Tu je izvrsten opazovalec, ko pa pride med partizane in po vojni na funkcije, postane korekten zapisovalec dogodkov in opisovalec likov, s katerimi je sodeloval. A navajen partijske discipline in cenzure ob usodnih konfrontacijah navrže splošne oznake: imeli smo nelepe zaplete …, torej tu, kjer bi morala steči dramatična pripoved, dramaturg utihne. Avtorja ne odlikuje intelektualna refleksija, to nadomesti z nazornimi opisi osebnosti, še posebej izostreno Josipa Vidmarja, ki se je nonšalantno postavil za zvezdo proslave kolegovega visokega jubileja, še prej Dušana Pirjevca, Bojana Štiha, Mateja Bora, Edvarda Kardelja in drugih akterjev preteklosti, pri katerih je izrisal zamerljivost in druge lastnosti, pa tudi prostodušno opisal način volitev novih članov SAZU. Kdaj je celo prestopil v pikrost, ko je izrazil navdušenje nad knjigo gledališke dive, a takoj pripisal, da ne verjame, da jo je napisala sama. Posebno zgodovinsko vrednost ima opis partizansko-partijskega prevzema časopisov, seveda z nekaj bralne distance, saj vrhovnega cenzorja, ki je pred tiskom pregledoval in popravljal članke, opiše kot demokrata. In seveda opis mentalitete, ko sami člani nomenklature ne razumejo ključa odstavljanja urednikov, saj so ti bili in so tudi na novih položajih še naprej vojaki revolucije.

  • Matej Bogataj

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Knjiga  Za naročnike

    Malcolm Lowry: Pod vulkanom

    Pod vulkanom je klasika o tem, kako (po)polno se v Mehiki v času španske državljanske vojne in tik pred drugo, ko je odmev fašizma globalno načel tudi prekolužne dežele in še dodatno razmajal njihove že tako neobstoječe strukture, konzul Firman vdaja alkoholu. Ne mezcala, samo mezcala ne, mu odmeva v glavi, ko na dan vrnitve bivše žene, ki ima očitno močan kompleks reševanja zablodelih duš, zmačkan tava po mestecu pod mehiškima vulkanoma. Vendar mu potem vedno znova natočijo, kar pijejo tudi sami. Ali pa sam naroči in vse skupaj potem drsi proti norosti, bogatim notranjim monologom in prividom z nejasnim statusom.

  • Gregor Kocijančič

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  Za naročnike

    Dve plati iste medalje

    Prihodnji teden bo na različnih lokacijah v Ljubljani že devetič potekal festival Grounded, ki napredno mislečo muziko iz obskurnih kotičkov klubskega podtalja združuje z aktivističnim diskurzom in kritično mislijo. Pogovorni program, za katerega skrbi Barbara Rajgelj, profesorica na Fakulteti za družbene vede, pravnica in aktivistka, bo čez dan na sporedu v atriju Mestne hiše. Ob poznejših urah, vse do zore, pa bo v klubu Gromka (in na dvorišču pred njim) na Metelkovi in v dnevno-nočnem baru in kulturnem centru Pritličje, štabu organizatork festivala, glasno odmevala radikalna (post)klubska in eksperimentalna elektronska glasba. Za izrazito eklektičen glasbeni program, ki bo krmaril med libanonskim rapom, latinskoameriškimi klubskimi zvoki, argentinskim reggaetonom (RKT), technom, chicaškim housom, EDM-om, belizejsko punto, brukdownom, (oksimoronskim) ambientalnim gabberjem, breakcoreom, emom, noise opero, pankom, hardcorom, različnimi odvodi klubske muzike jutrišnjega dne in še marsičem, sta kot vselej poskrbeli protagonistki domačega kvirovskega undergrounda Nina Kodrič in Nina Hudej, članici mednarodno uveljavljenega dvojca Warrego Valles.

  • Marcel Štefančič jr.

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Tvoj oče se je rodil star 100 let

    Palestinska režiserka Razan AlSalah poskuša prek Googlovega uličnega pogleda poiskati hišo svoje babice, a je ne najde. Tako se odvrti Tvoj oče se je rodil star 100 let, tako kot Nakba, kratki film, ki ga je Razan AlSalah posnela leta 2017 – če bi danes posnela nadaljevanje, potem v Gazi s pomočjo Googlovega uličnega pogleda ne bi več ničesar našla. Praktično nobene hiše. Tako kot so Izraelci izbrisali Gazo, so leta 1948 izbrisali številne palestinske vasi, tudi Ma’loul, kamor so se Palestinci, kot vidimo v kratkem filmu Ma’loul praznuje svoje uničenje, posnetem leta 1984, obredno vračali, da bi se spominjali hiš, od katerih so ostale le fotografije in risbe. Danes Izraelci delajo vse, da od Gaze ne bi ostale niti fotografije in risbe – izbrisati hočejo palestinske spomine na Gazo. Knjižnice, univerze, arhive, družinske albume, generacije otrok, ki bi se lahko spominjali. Naša domovina so besede – naslov kratkega palestinskega filma, ki se dogaja v imaginarni prihodnosti, v kateri se Palestinci vrnejo v priznano in neodvisno Palestino – je še kako precizen. Palestinci svojo deželo spletajo iz besed. Tu malce spominjajo na Slovence, ki jih je pri življenju, kot so nas učili, ohranjala prav beseda.

  • Marcel Štefančič jr.

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Barabe 2

    Kriminalce, ki se v Barabah 2 vrnejo iz ječe, ste že videli v številnih roparskih komedijah, recimo v Oceanovih 11 (pa 12, 13), le da so bili ljudje, ne pa živali, celo animirane živali, kot so to karizmatični gospod Volk in njegovi reservoir dogs (no, gospod Kača, gospod Morski pes, gospod Piranja in gospa Tarantela), ki se – v odsotnosti kakih smiselnih alternativ, navsezadnje, rednih zaposlitev zanje ni (gospod Volk ne dobi službe niti v banki, ki jo je že večkrat oropal in na katero ima tako lepe spomine) – prekarizirajo (grozijo jim tudi deložacije, dolgovi, socialna smrt), zato hitro osvojijo naše simpatije, tem bolj, ker delo, profite, komplikacije in srečo združijo z žensko tolpo (snežna leopardinja, divja svinja, krokarka), tako da Oceanovih 11 sreča Oceanovih 8 (oh, in Jaz, baraba sreča Madagaskar), in ker za začetek ošabnemu tehnološkemu gigantu in vesoljskemu »vizionarju« – ja, karikaturi Elona Muska – sunejo raketo, kar tole duhovito, poskočno, lucidno animacijo, ki se začne z michaelbayevskim pregonom v Kairu (vključeni tudi slow-motioni, pa vzvratne dirke ipd.), prelevi v nadomestek bondiade v letu Bezosovega iskanja novega 007, kdo ve, morda Toma Cruisea. (kino)

  • Marcel Štefančič jr.

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Še bolj odštekani petek

    Psihiatrinja Tess (Jamie Lee Curtis) in njena uporniška najstniška hči Anna (Lindsay Lohan) sta pred dobrimi dvajsetimi leti – v Odštekanem petku, itak rimejku Odštekanega petka iz leta 1976, posnetega po romanu Mary Rodgers – spričo mističnega kitajskega fortune cookieja zamenjali telesi. Mati se je znašla med motocikli in histeričnimi, nevrotičnimi učitelji, hči pa med kreditnimi karticami in psihotičnimi, nevrotičnimi pacienti. Ista reč.

  • Marcel Štefančič jr.

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Ura izginotja

    Ko na ameriške šole prikoraka kak do zob oboroženi psycho, otroci nenadoma izgubijo deset ali petnajst sošolcev in sošolk. V trenutku izginejo. Tako kot v lunatičnih glavah trumpovskih qAnonskih konspirologov nenadoma »izgine« kopica otrok, ki jih ugrabi in zlorabi liberalna pedofilsko-satanistična kabala.

  • Izak Košir

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    16/08 ob 20.00

  • Stanka Prodnik

    14. 8. 2025  |  Mladina 33  |  Kultura  |  TV  Za naročnike

    Kako je nastal 1 odstotek?

    George Monbiot je okoljski aktivist, Guardianov kolumnist, dvojni doktor univerz Essex in St. Andrews ter avtor knjižne uspešnice Nevidna doktrina – Tajna zgodovina neoliberalizma. Povezal se je s kolumnistom New York Timesa in filmskim režiserjem Petrom Hutchinsonom in skupaj sta na podlagi knjige naredila dokumentarec o neoliberalizmu.