Ičo Vidmar

 |  Mladina 15  |  Kultura  |  Knjiga

Glasba v filmu

Imago, Slovenska kinoteka 2000

Največkrat prevajani filmski teoretik pri nas je poslušajoči gledalec. Razloži, kako smo se ob gledanju filmov naučili poslušati glasbo in narobe.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Ičo Vidmar

 |  Mladina 15  |  Kultura  |  Knjiga

Največkrat prevajani filmski teoretik pri nas je poslušajoči gledalec. Razloži, kako smo se ob gledanju filmov naučili poslušati glasbo in narobe.

Vsi zatrjujejo, da je film avdio-vizualna umetnost, toda o avditivnosti nič ne rečejo. Francoski filmski teoretik, raziskovalec zvoka, glasbenik, praktik musique concrete in filmar Michel Chion je prekinil z molkom o zvoku v filmu, ki še vedno velja za naknadnega, za vnaprej podrejenega podobi. Z Glasbo v filmu (1995) je dovršil leta 1982 začeto razpravo o glasu v filmu, ki so ji sledila dela o zvoku v filmu (s poglavjem o glasbi), o govoru v filmu in o avdioviziji.

Zanj ni filmske glasbe, ki bi bila avtonomen glasbeni žanr, toda je glasba v filmu. Vsaka muzika, izvirna partitura ali varietejski komad, sposojena klasika ali pop, v filmu naleti na isti problem: kaj se z njo dogaja, kako je uporabljena, kako učinkujejo njen ritem, melodija, akordi. Iritirajoči sklep: vsaka glasba je lahko filmska. V kinu postane nekaj drugega, ko igra svojo vlogo z drugimi elementi, ki tvorijo film. Kljub omejitvam je edina, ki se avtonomno zapre pred svetom in uveljavlja lastno logiko.

Je "naprava čas/prostor", ki v filmu povezuje preteklost s sedanjostjo, različne prostore. Je ali musique d'ecran (glasba s filmskega platna), ko njen vir lahko razberemo iz dogajanja - lahko je poulični pevec, radio, fonograf, orkester, juke-box, ali musique de fosse, ko spremlja podobo zunaj kraja in časa dogajanja, igra iz zamišljene "luknje za orkester". A njena posebnost je, da prehaja iz zunanjosti polja v polje vidnega, iz "spremljave" v "dogajanje". Tudi kot godba on the air v Thelmi in Louise, ko vzbuja iluzijo, da lahko izreče več kot govorica.

Chion poznavalsko razpleta štorijo stoletja godb v filmu in njenih treh obdobij. Če je sprva vznemirljivo pluralna, je v "klasičnem" obdobju podrejena govoru. Model podkrepi s sijajno analizo Casablance. Tretje obdobje od sedemdesetih let naprej je v znamenju vrnitev, rekapitulacij stilov in novih tehnik obdelave zvoka. Avtor knjigo sklene z instruktivnim pregledom in kinotečno kronologijo filmov, filmarjev, skladateljev, oblikovalcev zvoka, ki so zaznamovali film kot "zvočno umetnost". Delo, ki argumentira, da se o godbah v filmu lahko podučite le, če jih pozorno gledate/poslušate.