Bernard Nežmah

 |  Mladina 31  |  Kultura  |  Knjiga

Državljan Kane: mit o najboljšem filmu vseh časov

Umco in Lj. kinematografi, Ljubljana 2002, 2.970 SIT

Tekst, ki je prvič objavljen v knjigi.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Bernard Nežmah

 |  Mladina 31  |  Kultura  |  Knjiga

Tekst, ki je prvič objavljen v knjigi.

Z Marcelovimi knjigami imam običajno težave kot bralec. Kot prijatelj imam rad njegov duh, se veselim njegovega projekta postati človek, ki je izdal več knjig kot Kim Il Sung, in njegova knjižna dela z zanimanjem tudi pregledam.

Državljan Kane me je presenetil; naenkrat sem odkril, da knjigo pravzaprav berem, da sem že na strani 57.

Orson, showman, ki je šel vedno proti toku, proti tradiciji, proti klišejem in proti avtoriteti, je v tem užival - hotel je biti kontroverzen in senzacionalen, pa naj stane, kar hoče. Če si kontroverzen in senzacionalen, si v središču pozornosti. Orson ni hotel biti drugje. Niti ni znal biti drugje. Vedno je bil pač tam - v središču.

Poanta teksta namreč ni iskanje umetniške genialnosti v filmu vseh filmov, temveč strukturni prikaz izbora Orsona Wellesa za režiserja. 24-letnik je podpisal pogodbo, ki mu je dajala denar, oblast in popolno kreativno svobodo.

Kdo je bil torej mladenič, ki mu je filmski studio ponudil nekaj, o čemer so največji režiserji samo sanjali? Kako je rasel, kaj je počel in katera dela je pustil za seboj? Z režijo katerega dogodka je bolj šokiral ameriško javnost kot vsi filmi skupaj?

Biografija mladeniča, delovni zakoni Hollywooda - ki je ustvarjalne scenariste uporabil kot mezdne delavce, ki so v služi od 9-18, pred stavbo pa postavil čuvaja, da bi kdo ne odšel pred koncem delavnika - in atmosfera vladavine medijskega mogotca Hearsta.

Skratka - temeljita študija v živem jeziku publicistike. Dobesedno, saj v svoji formi sledi principu enovite znanstvene obravnave in tako ne konča v bralnem klimaksu, temveč dosledno privleče bralca še skozi nekaj poglavij prav do konca Orsona Wellesa.