21. 10. 2011 | Mladina 42 | Kultura
Gužva na skretu
Toaletni prostori Kina Šiška so postali spomenik ljubljanski urbani kulturi
Trok in Gužva na skretu
© Tjaša Zajc
V prvi polovici septembra je začela v enem najdejavnejših ljubljanskih kulturnih dogajališč, Centru urbane kulture Kino Šiška, nastajati ogromna stenska poslikava. Na dolgem hodniku v obliki črke L, ki vodi do toaletnih prostorov za ženske in moške v pritličju objekta, so začela drug poleg drugega rasti ogromna bitja. Dokler so bili na steni le obrisi, so bila videti kot kopija drugo drugega, nato pa je začelo vsako dobivati svoja oblačila, modne dodatke in druge pripomočke, pričeske, brade, brke, dve izmed njih sta dobili celo domačo žival. Nazadnje so se bitja prelevila v 73 osebnosti, ki so od 70. let do danes tako ali drugače pustile pečat na ljubljanski urbani (in alternativni) kulturni sceni ali pa šele zdaj postajajo njeni protagonisti.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
21. 10. 2011 | Mladina 42 | Kultura
Trok in Gužva na skretu
© Tjaša Zajc
V prvi polovici septembra je začela v enem najdejavnejših ljubljanskih kulturnih dogajališč, Centru urbane kulture Kino Šiška, nastajati ogromna stenska poslikava. Na dolgem hodniku v obliki črke L, ki vodi do toaletnih prostorov za ženske in moške v pritličju objekta, so začela drug poleg drugega rasti ogromna bitja. Dokler so bili na steni le obrisi, so bila videti kot kopija drugo drugega, nato pa je začelo vsako dobivati svoja oblačila, modne dodatke in druge pripomočke, pričeske, brade, brke, dve izmed njih sta dobili celo domačo žival. Nazadnje so se bitja prelevila v 73 osebnosti, ki so od 70. let do danes tako ali drugače pustile pečat na ljubljanski urbani (in alternativni) kulturni sceni ali pa šele zdaj postajajo njeni protagonisti.
Gigantsko poslikavo, ki so jo uradno odprli pred tednom dni in se ne razteza le po hodniku, temveč tudi med umivalniki, pisoarji in straniščnimi kabinami, je naredil skrivnostni grafitar Trok, idejna zasnova pa je plod skupnega dela dveh ljubljanskih ustvarjalnih kolektivov, Multipraktika in ZEK Crewa. Kot pravita Nina Vrhovec in Miha Brodarič iz Multipraktika, so se v Kinu Šiška zavedali, da so toaletni prostori pusti, in predlagali so jima, da bi jih ob drugi obletnici centra poživila. Sama sta nato k projektu povabila še Jurija Lozića, The Miho Artnaka in Uroša Vebra in skupaj so sklenili, da naredijo nekakšen presek ljubljanske urbane kulture. »Ker je hodnik res dolg, smo se odločili, da ta presek ponazorimo s poslikavo Gužva na skretu, v okviru katere bi ključni akterji kulturne scene skupaj z obiskovalci ne glede na dejansko vrsto čakali na prosto stranišče. Izbira osebnosti je bila povsem subjektivna, želeli pa smo upodobiti starejše akterje in tudi tiste, ki so šele na začetku poti,« pravita člana Multipraktika.
Potem ko je bil koncept zastavljen in so po več presejalnih testih sestavili seznam »čakajočih«, so delo prepustili Troku. Ta si je pri grafitanju pomagal s fotografijami, večino ilustracij, za katere je porabil približno sto pločevink spreja, pa je ustvaril v le šestih dneh. Trok je med poslikavami, ki so po njegovem mnenju najbolj podobne izvirnikom, poudaril denimo tisto, na kateri je Aljoša Bagola, sicer pa se zaveda, da nekaterih osebnosti ne bo najlažje prepoznati, in priznava, da bodo kakšen detajl morda razumeli le insajderji. A ker bo poslikava tam do nadaljnjega, bo časa za ugibanje še precej.
Kdo pravzaprav dela gnečo na stranišču Kina Šiška? Med »čakajočimi« najdemo denimo starosti slovenskega panka Igorja Vidmarja in Gregorja Tomca, ki sta se javno zavzemala za revitalizacijo Kina Šiška, pa ljubljanskega župana Zorana Jankovića, Marka Breclja, Dragana Živadinova, Petra Mlakarja, Klemna Klemna, Tomaža Lavriča, DJ Umeka, DJ Borko, Magnifica in Vuka Čosića. Naslikani so tudi širši množici manj znani ustvarjalci, denimo kultni fužinski filmar Diego Menendes, pa tudi po nekaj članov obeh kolektivov, ki sta zasnovala poslikavo. Po prvih odzivih sodeč so portretiranci svoje ovekovečenje sprejeli z naklonjenostjo.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.