11. 11. 2011 | Mladina 45 | Družba
Se bomo vozili po sončnih cestah?
Če bi ZDA na le 1,7 odstotka svojega ozemlja namestile fotonapetostne sončne celice, bi z njimi pridobljena električna energija zadostovala potrebam vse države
Brusaw s prototipom sončne ceste
© Arhiv Mladine
Zgornjo trditev je že leta 2007 izrekel Nate Lewis, profesor kemije s Kalifornijskega inštituta za tehnologijo. Po čistem naključju naj bi jo bil slišal tudi elektroinženir Scott Brusaw iz Sandpointa v Idahu in po nekaj izračunih šel še dlje: če bi namesto z asfaltom, ki ga bo tako kot nafte enkrat zmanjkalo, avtoceste z zahodne na vzhodno obalo ZDA preplastili s fotovoltaičnimi sončnimi kolektorji, bi z njimi proizvedli toliko elektrike, kot je potrebuje ves svet.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
11. 11. 2011 | Mladina 45 | Družba
Brusaw s prototipom sončne ceste
© Arhiv Mladine
Zgornjo trditev je že leta 2007 izrekel Nate Lewis, profesor kemije s Kalifornijskega inštituta za tehnologijo. Po čistem naključju naj bi jo bil slišal tudi elektroinženir Scott Brusaw iz Sandpointa v Idahu in po nekaj izračunih šel še dlje: če bi namesto z asfaltom, ki ga bo tako kot nafte enkrat zmanjkalo, avtoceste z zahodne na vzhodno obalo ZDA preplastili s fotovoltaičnimi sončnimi kolektorji, bi z njimi proizvedli toliko elektrike, kot je potrebuje ves svet.
Brusaw, ki je že v otroštvu sanjal o električni cesti, kasneje pa je bil razvojni direktor nekega tehničnega podjetja in je patentiral več izumov, je ustanovil podjetje Solar Roadways in se z ženo Julie lotil izdelave prototipa. Njegov model inteligentne avtoceste sestavljajo sončne celice in led žarnice, prve proizvajajo elektriko, druge pa zagotavljajo cestno signalizacijo: rumene črte, bele črte, znake za omejitve hitrosti in napise. Pod njimi se nahaja osnovna plast, ki elektriko distribuira, vanjo pa je mogoče vgraditi tudi telefonske in druge kable, ki jih lahko vzamejo v najem denimo ponudniki internetnih storitev. Nad celicami je zgornja plast, vozna površina iz stekla, ki je odporno na težo velikih tovornjakov, dovolj grobo, da omogoča varno zaviranje, in obdelano tako, da se sončni žarki od njega ne odbijajo in ne zaslepijo voznikov.
Dvomljivci se sprašujejo, kako namerava Brusaw rešiti številna tehnična vprašanja, kako bo zagotovil brezhibno delovanje in dolgoročno ekonomsko upravičenost projekta.
Brusaw je prepričan, da se bodo njegove sončne ceste kljub visokemu začetnemu vložku prijele, saj naj bi se ta začel takoj vračati v javno blagajno, poleg tega pa bi odpadli vsaj še visoki stroški zimskega pluženja, ker bi se cesta sama ogrevala, in barvanja cestnih oznak, saj bi jih zagotavljal sodoben sistem osvetlitve. Ena od inženirjevih zamisli je, da bi pri gradnji sončnih cest za utrditev podlage namesto več plasti peska in podložnega betona uporabljali stisnjene odpadke in tako rešili še težave prenapolnjenih mestnih deponij.
A dvomljivci se sprašujejo, kako namerava Brusaw rešiti številna zahtevna tehnična vprašanja, in predvsem, kako bo zagotovil brezhibno delovanje in dolgoročno ekonomsko upravičenost projekta. Ni jim namreč jasno, kako bodo cestna podjetja na najbolj obremenjenih odsekih odpravljala napake in kako bodo na sistem vplivale senčne lege. Več možnosti za izkoriščanje sončne energije vidijo v namestitvi nekakšnih nadcestnih nadstreškov, na katerih bi bile ogromne sončne elektrarne. V severnejših krajih pa pozornost zbuja nizozemski izum, pri katerem toplota od sonca pregretega asfalta v cevnem sistemu pod njim poleti segreva vodo, ki jo pošljejo v zemeljske globine, kjer ostane vroča, pozimi pa cesto z njo ogrevajo in tako preprečujejo poledico. Sončna energija da, vendar cum grano salis.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.