Damjana Kolar

 |  Mladina 12  |  Kultura

Padec Evrope

Matjaž Zupančič je s svojo novo predstavo ustvaril duhovit in ironičen portret današnje družbe v njenih številnih kričečih in paradoksalnih nasprotjih

Na zabavo elite se nepričakovano zateče Neznanec

Na zabavo elite se nepričakovano zateče Neznanec
© Žiga Koritnik

Matjaž Zupančič, dramatik, režiser in pisatelj, v svojih delih večkrat kritično obravnava današnjo družbo in opozarja tudi na njeno sprevrženost. Gre za enega od največkrat nagrajenih slovenskih dramatikov, ki je veliko svojih del tudi sam režiral. Za drame Vladimir (1998), Goli pianist ali Mala nočna muzika (2001), Hodnik (2003), Razred (2006) in Shocking Shopping (2011) je prejel Grumovo nagrado, nekatere od njegovih dram, Vladimir, Igra s pari in Hodnik, pa so doživele tudi televizijsko ekranizacijo. Je avtor dveh romanov, Obiskovalec (1997) in Sence v očesu (2000), njegova dela pa so med drugim prevedena v angleščino, francoščino, nemščino, ruščino, poljščino, češčino.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Damjana Kolar

 |  Mladina 12  |  Kultura

Na zabavo elite se nepričakovano zateče Neznanec

Na zabavo elite se nepričakovano zateče Neznanec
© Žiga Koritnik

Matjaž Zupančič, dramatik, režiser in pisatelj, v svojih delih večkrat kritično obravnava današnjo družbo in opozarja tudi na njeno sprevrženost. Gre za enega od največkrat nagrajenih slovenskih dramatikov, ki je veliko svojih del tudi sam režiral. Za drame Vladimir (1998), Goli pianist ali Mala nočna muzika (2001), Hodnik (2003), Razred (2006) in Shocking Shopping (2011) je prejel Grumovo nagrado, nekatere od njegovih dram, Vladimir, Igra s pari in Hodnik, pa so doživele tudi televizijsko ekranizacijo. Je avtor dveh romanov, Obiskovalec (1997) in Sence v očesu (2000), njegova dela pa so med drugim prevedena v angleščino, francoščino, nemščino, ruščino, poljščino, češčino.

Zupančič je pred leti z dramo Hodnik o zakulisju televizijskega programa, v katerem sedem prostovoljcev noč in dan živi pred kamerami in tekmuje za naklonjenost občinstva, nekako napovedal poplavo resničnostnih šovov, ki je zajela tudi Slovenijo.

Prejšnji teden pa je na odru ljubljanske Drame premiero doživela njegova drama Padec Evrope, ki je hkrati črna komedija in groteska ter nas spodbuja, da bi se čim bolj zavedali razmer, v katerih smo se znašli.

Drama uprizarja nočno dogajanje na zasebni zabavi po uspešnem odprtju novega penziona Evropa, na kateri tako imenovani jet set, ki ga sestavljajo šef penziona in njegova žena, bankir, novinar, poslovnež in njegova žena, plejboj in lokalna starleta, še malo neformalno pokramlja in pokvanta, sklene kakšen posel ali se dogovori o kakšnem skupnem interesu. Ko se namerava že precej okajena druščina preseliti na drugo lokacijo, se zgodi globalni upor: zunaj so demonstracije, neredi, policija je zaprla dohode, ceste so blokirane, avtomobili gorijo, nikamor ni več mogoče.

Toda na zabavo se, čeprav jo varuje varnostnik, nepričakovano zateče Neznanec, za katerega ne vemo, ali je protestnik ali izgrednik, nemara tujec, saj ne govori in se ne odziva. Ker prisotni sicer govorijo drug čez drugega, jih vznemiri ravno njegov molk. Neznanec pomeni nekaj, kar je treba asimilirati ali uničiti. Na dan pridejo vse frustracije in kompleksi, ki so bili potlačeni pod na videz uspešno življenje, ter pokažejo, da smo polni predsodkov in sovraštva in da drugačnih preprosto ne sprejemamo. Dogajanje nas prestavi v kruto resničnost, v kateri se je znašel sodobni svet, ki dokončno propada – na eni strani je elita, ki ima pravico in celo dolžnost zabavati se, na drugi ogromna večina, ki se komaj preživlja.

Igra govori o položaju po vsem svetu, a je najmočnejša prav v tem, če pustimo, da spregovori tudi na »lokalni ravni«.

Po Zupančičevih besedah je ta kruta resničnost značilna za vso Evropo. »Diskretni šarm« stare dame je vedno bolj okužen z nekakšnim agresivnim strahom – strahom pred tujci, pred priseljenci, pred drugačnimi. Ti postajajo razlog, da gre vse narobe. Evropa danes veliko moralizira o nasilju – in hkrati ne prizna, da je sama do vratu v njem. Na svojih in tujih tleh. Na mizi so jagode in šampanjec, pod njo pa teče kri.

Zupančič je s svojo novo igro ustvaril duhovit in ironičen portret današnje družbe v njenih številnih kričečih in paradoksalnih nasprotjih. Zamisel zanjo se mu je porodila že v času protestov in nemirov v pariških priseljenskih naseljih pred dvema letoma. Na svet gleda s strupenim črnim humorjem, ki tako zelo ustreza sprevrženi situaciji današnjega povzpetništva na eni strani in obupnega položaja, ki sili množice v upor, na drugi.

Njegova igra govori o položaju po vsem svetu, a je najmočnejša prav v tem, če pustimo, da spregovori tudi na »lokalni ravni«. Danes ni težko moralizirati, zelo lahko je obsojati pohlep in kazati s prstom na druge. Vendar Zupančičeva igra prav nam zastavlja neusmiljena vprašanja o tem, kakšni smo v resnici, kaj se je zgodilo z nami, da smo postali neobčutljivi za vse, kar ni prav, in kako smo lahko tako mirno sprejeli vso to nepravičnost, ki zaznamuje naš svet.

O pripravljanju uprizoritve igre Padec Evrope so posneli tudi dokumentarni film v režiji Borisa Petkoviča, ki bo na ogled predvidoma jeseni.

Gledališka predstava:
Padec Evrope
Pisec drame in režiser:Matjaž Zupančič
Kje: SNG Drama Ljubljana
Kdaj: 23. marca, od 4. do 6. aprila, od 12. do 14. aprila, 20. aprila

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.