30. 3. 2012 | Mladina 13 | Kultura
Mag. Alenka Pirjevec: "Sporno je, da naj bi dovoljenja za pogodbe po novem dajala vlada. Če pa bodo zahtevali imena, gre za popoln nadzor."
Predsednica združenja dramskih umetnikov Slovenije
Kmalu bosta minila dva meseca, odkar smo brez samostojnega ministrstva za kulturo. Kaj se je spremenilo doslej?
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
30. 3. 2012 | Mladina 13 | Kultura
Kmalu bosta minila dva meseca, odkar smo brez samostojnega ministrstva za kulturo. Kaj se je spremenilo doslej?
Predvsem je otežena komunikacija z ministrstvom, h kateremu je bila pripojena tudi kultura. Opažamo, da ustvarjalci kot sogovorniki nismo zaželeni, kaj šele da bi se upoštevalo naše mnenje.
Zato je ta teden Koordinacijski odbor za kulturo Slovenije (KOKS) v javnost poslal že tretjo izjavo. V njej se sprašujete tudi, zakaj je ob vsem dogajanju opozicija tiho.
Očitno se tudi opozicija ne zaveda pomena kulture. Da so tiho, pa lahko razumemo, ker so tudi opozicijske stranke v svojih predvolilnih programih napovedovale ukinitev ministrstva za kulturo.
Kako vidite potezo vlade, da bo država zmanjšala sredstva za uradniški del delovanja Javne agencije za knjigo in Slovenskega filmskega centra?
Za zdaj se do tega še nismo opredelili, saj bosta morala najprej obe instituciji ugotoviti, kakšne bodo posledice ukrepa. Če se bo izkazalo, da brez delovnih mest ne bodo mogli normalno delovati, se bomo seveda postavili v njihov bran.
Po predlogu francoskega ministra za kulturo so države EU že pred časom podpisale Dekalog za kulturno Evropo, ki se zavzema, da bi EU morala dvigniti izdatke za kulturo, saj je ta osnovna investicija v prihodnost. Podpisnica je tudi Slovenija ...
Dekalog je bil objavljen 9. februarja v New York Timesu in zato predvidevamo, da gre za zaveze, ki jih je Evropa sprejela že prej. Čeprav je bil slovenski podpisnik verjetno prejšnji minister v odhajanju, pa gre za zavezo, ki bi se je morala držati tudi današnja garnitura.
Ste tudi zato v izjavi izrecno opozorili na nujnost priprave zakona o samozaposlenih na področju kulture?
Samozaposleni v kulturi so v neprimerno slabšem položaju kot zaposleni v javnih zavodih. Nadomestilo za bolniško odsotnost dobijo šele po enem mesecu, odvisni so od honorarjev, ki jih dobivajo različno hitro in različno redno. Nimajo nadomestil za vožnjo ali malico, nimajo regresa. Nekaj časa se je razpravljalo o kolektivni pogodbi za samozaposlene, pa doslej do tega še ni prišlo. Glede na divje vstopanje kapitalizma v državo pa postaja jasno, da bodo v mlajših generacijah prej ali slej vsi samozaposleni. Potrebovali bi zakon, ki bi delodajalcem zapovedal, kakšne so njihove obveznosti.
Pri tem prihaja do velike zmede zaradi prepovedi sklepanja avtorskih pogodb v javnih zavodih.
Sklep, da morajo javni zavodi začasno prepovedati sklepanje avtorskih pogodb, je sporen. Gledališča nimajo zaposlenih ne režiserjev, ne komponistov, kostumografov ali scenografov. Tu so avtorske pogodbe nujne. Kako naj se začne delati predstava recimo brez kostumov, če zavod ne dobi dovoljenja za sklenitev pogodbe s kostumografom? Sporno je, da naj bi dovoljenja za pogodbe po novem dajala vlada. Če pa bodo zahtevali imena, gre za popoln nadzor.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.