17. 4. 2012 | Ekonomija
Problem železnice je tudi elektrika
V Sloveniji ima železnica namesto napajanja prek 400-kilovoltnih daljnovodov na voljo le električno energijo po 100-kilovoltnih daljnovodih in napajanje z enosmernim tokom
© Borut Peterlin
Za učinkovitejši in hitrejši prevoz tovora in ljudi po železniških tirih po Sloveniji, zlasti med Koprom in Divačo, kjer je predvidena dograditev drugega tira, in naprej do Maribora, kjer bo treba obstoječo progo nadgraditi, bo železnica potrebovala več električne energije. Medtem ko ima železnica v drugih evropskih državah zagotovljeno izmenično napajanje z napetostjo 25 kilovoltov, ima v Sloveniji zagotovljeno le napajanje z enosmernim tokom z napetostjo 3 kilovolte. Namesto napajanja prek 400-kilovoltnih daljnovodih ima železnica v Sloveniji na voljo le napajanje z električno energijo po 100-kilovoltnih daljnovodih.
V družbi Elektro Slovenije (Eles) so nam pojasnili, da kot nosilec urejanja prostora sodelujejo pri sprejemanju državnega prostorskega načrta za železniško infrastrukturo. To pomeni, da Eles določa pogoje za priključitev na prenosno omrežje, če se železniške napajalne postaje priključujejo direktno na prenosno omrežje, a v večini primerov so napajalne postaje priključene na distribucijsko omrežje. Ko bo dograjen drugi tir med Koprom in Divačo, bodo napajalne postaje priključili na prenosno omrežje, ker bodo vlaki potrebovali večjo moč napajanja z električno energijo.
Eles je za potrebe napajanja drugega tira železniške proge Koper-Ljubljana že izdal soglasja za priključitev napajalnih postaj Divača, Črni kal in Dekani na prenosno omrežje, pravi Katja Krasko Štebljaj, vodja službe za odnose z javnostmi na Elesu. Omenjene napajalne postaje bodo priključene na 110-kilovoltne daljnovode prenosnega omrežja. Če elektroenergetsko omrežje primerjamo s cestnim, ustreza prenosno omrežje avtocestam.
V postopku izdaje soglasij Eles aktivno sodeluje tako z investitorjem kot tudi s projektantom na področju železnice. V Načrtu razvoja prenosnega omrežja Republike Slovenije od leta 2011 do leta 2020 Eles načrtuje rekonstrukcijo obstoječega 110-kilovoltnega daljnovoda Divača-Koper v dvosistemski daljnovod. Vrednost te investicije je ocenjena na 7,5 milijona evrov.
»Navedena investicija bo omogočala ustrezno vzankanje napajalnih postaj in tako v prihodnosti ob načrtovanem povečanju odjema električne energije zagotavljala zanesljivost napajanja odjemalcev,« razlaga Krasko Štebljajeva. Dodala je še, da razvoj električnega omrežja na železnicah sicer ni v pristojnosti Elesa, ker je to tudi tehnološko gledano posebno poglavje elektroenergetike.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.